Redactie - 03 mei 2018

Klaar voor end-to-end datamanagement

Grote organisaties besluiten steeds vaker om zaken te doen met een klein aantal IT-dienstleveranciers die veel diensten aanbieden en veel kennis en expertise hebben. “Klanten geven meer vertrouwen aan je. Tegelijkertijd wordt er ook veel van je verwacht, zoals het leveren van meer diensten”, zegt Frank Baggermans, Managing Director Benelux bij Orange Business Services.En dat is precies waar Orange zich de laatste jaren mee bezig heeft gehouden.

Orange Business Services, de zakelijke tak van het Franse telecombedrijf Orange, heeft in de afgelopen twee jaar een aantal belangrijke overnames afgerond. “In het verleden heeft Orange als merk veel overnamegeld besteed om het marktaandeel op de residentiële markt te vergroten. Sinds 2015 is het bedrijf veel meer gefocust op de b2b-markt, dus op Orange Business Services.” Dat houdt in dat er heel specifiek en selectief overnames worden gedaan, waaronder bedrijven als Atheos (cybersecurity), Login Consultants (desktop virtualisatie) en Business & Decision (data-analytics). “We groeien dus zowel organisch als door overnames waarmee we ook onze competenties uitbreiden en versterken. En ik verwacht dat we in de nabije toekomst wel weer overnames zullen doen.”

Die overnames hebben bijgedragen aan een stuk verbreding en verdieping van de diensten en het portfolio. “Het wordt wel heel moeilijk om alle ins en outs te weten over het hele portfolio”, zegt Baggermans. Daarom heeft Orange vorig jaar geïnvesteerd in het aantrekken van bekwaam personeel. “Juist omdat onze dienstverlening zo uitgebreid is geworden, hebben we echte vakexperts gezocht en gevonden die de klant nog beter kunnen helpen om de end-user experience te verbeteren.” Immers hoe beter de leverancier diensten met elkaar kan integreren, hoe beter de dienstverlening naar de klant wordt.

Dankzij die veranderingen beschikt Orange nu over een compleet dienstenportfolio dat ook wel end-to-end datamanagement wordt genoemd. “Onze end-to-end- datamanagement strategie begint bij het verzamelen van data (bijv. met IoT). De tweede laag is het transporteren van data over netwerken. Het derde deel bestaat uit onze computer & store mogelijkheden, dat is het multicloud-aanbod in onze datacenters. Het vierde element omvat de hele cybersecurity, van netwerk- tot endpoint beveiliging. En de laatste component is data-analytics, dus het analyseren van de data. Dat is hoe wij end-to-end datamanagement noemen.”

Overnames en speerpunten

Die strategie lijkt aan te slaan. “De Benelux-markt groeit en Orange vertoont hier een hoger dan gemiddelde groei. Er is duidelijk een groei van de nieuwe diensten zichtbaar. Dat zijn de peilers waarop we onze groeistrategie hebben ontwikkeld. In de segmenten cloud en cybersecurity hebben we nu groeipercentages van 17 procent.” Op het gebied van cybersecurity is Orange nu nummer 1 in Frankrijk, stelt Baggermans. “En we willen binnen Europa in 2020 in de top 3 staan van leveranciers van cybersecurity. Het is dus een belangrijk speerpunt voor ons bedrijf. Ook hier geldt dat het belangrijk is om de juiste competenties in huis te hebben en die hebben we nu sinds een jaar ongeveer.”

Orange is op dit moment nog druk bezig om de overname van Business & Decisions af te ronden. Daarmee haalt het bedrijf veel expertise op het gebied van data-analytics in huis. En dat is geen overbodige luxe, want er is veel vraag naar IoT-gerelateerde diensten. Voor de auto-industrie levert Orange bijvoorbeeld niet alleen simkaarten, maar ook tools om de data te verzamelen en vervolgens te analyseren.

Speelveld

Door de overnames verandert het hele speelveld waarin Orange zich begeeft. “Dankzij de overname van Login Consulting zijn we plotseling ook een nationale speler in virtual desktops geworden. Maar dat geldt niet voor ons hele portfolio, want voor networking zullen wij nooit een nationale speler zijn.”

Dat betekent ook dat Orange nu soms kleinere klanten kan bedienen die voorheen nooit op de ‘targetlist’ zouden hebben gestaan. Baggermans geeft een voorbeeld van Dacom, een klein bedrijf met circa vijftien medewerkers. “Onze klant Dacom heeft een IoT-oplossing met meetapparatuur voor agrariërs. Daarmee kunnen de boeren op hun smartphone zien hoe het gesteld is met hun land, of het te droog is bijvoorbeeld. Zo kan de bewatering van gewassen worden geoptimaliseerd en kosten worden bespaard. Dat project omvat zowel  netwerkverbindingen als data en analytics. Maar die handel loopt als een trein”, zegt Baggermans lachend. “Dat bedrijf zou voorheen niet snel tussen ons klantenbestand hebben gestaan, maar dankzij onze nieuwe diensten en expertise, kan dat nu wel.” Ook heeft Orange tegenwoordig een GDPR-consultancyteam dat deel uitmaakt van het cloudteam. “Dat hadden we een jaar geleden ook niet gedacht.”

Innovatie

De hele strategie is gebaseerd op een duidelijke focus. Orange Business Services zal nooit een Amazon worden, erkent Baggermans. Maar hij merkt wel duidelijk dat er bij klanten behoefte is aan zowel private als public cloud. Daar is het bedrijf op ingesprongen met Computer & Store. “Ja dat kunnen wij nu leveren, maar dat konden we in het verleden niet.”

De uitbreiding van nieuwe diensten is mede te danken aan innovatie bij Orange zelf. “Wij hebben innovatie al jaren hoog op de agenda staan en we merken dat we daar mooie vooruitgang boeken. Dat doen we ook bij klanten. We kijken pro-actief voor de klant waar er binnen het contract de dienstverlening geïnnoveerd kan worden. Dat is één van onze krachten. Wij kijken binnen het contract naar welke technologische innovaties mogelijk zijn.”
Op die manier wil Orange een zo breed mogelijk scala aan diensten leveren, alleen of met partners. “We willen op basis van onze eigen competenties veel elementen zelf invullen. Hierdoor hoeft de CIO bij minder partijen aan te kloppen voor zijn diensten en is de partner tevreden.”