Wouter Hoeffnagel - 28 april 2018

Europese gedragscode tegen nepnieuws op komst

De Europese Commissie werkt aan een Europese gedragscode om de verspreiding van nepnieuws en desinformatie tegen te gaan. Daarnaast gaat de commissie een onafhankelijk netwerk van fact-checkers ondersteunen en kondigt het een reeks maatregelen aan om kwalitatieve journalistiek te stimuleren.

De recente onthullingen over Facebook en Cambridge Analytics tonen volgens de Europese Commissie aan hoe persoonlijke gegevens kunnen worden uitgebuit in de context van verkiezingen. De commissie noemt dit schandaal een herinnering dat meer gedaan moet worden om democratische processen. De aanpak van desinformatie is volgens de Europese Commissie nodig om de Europese waarden en veiligheid te waarborgen.

'Belangrijke rol voor online platformen'

"Desinformatie is niet nieuw als instrument voor politieke beïnvloeding. Nieuwe technologieën, en zeker digitale, hebben het bereik via de online omgeving uitgebreid om onze democratie en samenleving te ondermijnen. Aangezien online vertrouwen eenvoudig te beschadigen maar moeilijk te herbouwen is, moet de sector met ons samenwerken aan dit probleem. Online platformen hebben een belangrijke rol te spelen in het gevecht tegen desinformatiecampagnes georganiseerd door individuen en landen die onze democratie bedreigen", aldus Andrus Ansip, Vice-President voor Digitale Eengemaakte Markt.

Een gedragscode moet bedrijven stimuleren op te treden tegen nepnieuws en desinformatie. De code moet in juli klaar zijn. Indien de gedragscode niet het gewenste effect heeft, dreigt Eurocommissaris voor Digitale Economie Mariya Gabriel met bindende regelgeving.