Redactie - 24 april 2018

Een snoepautomaat vol Apple-technologie

Een snoepautomaat vol Apple-technologie image

Pro Warehouse-oprichter Mark van den Broek bedacht vanuit zijn eigen frustratie dat hij op reis wéér zijn oplader was vergeten, de Pro Warehouse Vending Machine. De automaat biedt dus geen snoep en cola, maar onder andere opladers en accessoires voor iPhones, iPads en MacBook Pro’s. Bedrijven die de automaat op kantoor zetten, profiteren op meerdere vlakken: medewerkers die geen tijd kwijt zijn aan het zoeken naar een oplader, een administratie die op orde is én altijd voorraad.

Stel, je bent op zakenreis en verblijft in een duur hotel. In de avond voor de dag dat je een grote presentatie moet geven, kom je aan in het hotel. Op je hotelkamer kom je er alleen achter dat je je oplader van je laptop bent vergeten. Je loopt naar de lobby, maar de medewerker moet je teleurstellen. Ze hebben een oplader voor je iPhone, die je mag lenen, maar één voor je Macbook Pro, helaas, die hebben ze niet. Fingers crossed dat je morgen iemand kan vinden met een oplader.

Nooit meer opladers kwijt: vind ze in de Pro Warehouse Vending Machine

‘Hoe fijn zou het zijn als het hotel niet alleen een automaat heeft voor snoep en cola, maar ook één voor opladers voor laptops, tablets en telefoons’, zegt Mark van den Broek, Managing Director en oprichter van Pro Warehouse. ‘Het is een traditioneel concept, maar huidige automaten zijn niet geschikt voor grotere dozen.’ Samen met Marketing Manager Rowan Pijn hebben zij het idee uitgewerkt tot een werkend concept. ‘Er staat nu een Vending Machine op onze locatie. We gebruiken die als een pilot om het concept verder uit te werken en om aan klanten te laten zien’, aldus Rowan Pijn.

De Pro Warehouse Vending Machine ziet er inderdaad uit als een traditionele automaat, maar dan met grotere vlakken, digitale prijzen en een scherm waarop het gekozen product met foto en specificaties staat vermeld. ‘De binnen- en buitenkant kan gecustomised worden. Er kan een wrap omheen in de huisstijl van het bedrijf, maar ook in onze stijl. De binnenkant aanpassen is moeilijker, maar de 84 motoren kunnen fijn afgesteld worden en daardoor is de machine vrij in te delen.’

De weg naar de ontwikkeling van de automaat was lang, vertelt Van den Broek. ‘We hebben gezocht naar een goede Nederlandse partner voor de productie van de automaat. De techniek was volledig nieuw, omdat het niet gaat om de standaardafmetingen. Nu zijn we aan het proeven en voelen in de markt en stemmen we de automaat af op onze bevindingen. Zo willen we nu verlichting op beweging, zodat als iemand de ruimte inloopt, de automaat direct in het oog springt.’

Hotels, enterprise organisaties en bedrijfsverzamelpanden

De automaat is niet alleen interessant als aanvullende dienstverlening van hotels, maar ook interessant voor grote bedrijven en bedrijfverzamelpanden, zoals MyOffice of Spaces. De automaat lost ook niet alleen het probleem van de medewerker, klant of ZZP’er die zijn of haar oplader is vergeten, op, vertelt Van den Broek. Bedrijven hebben namelijk wel meer problemen: opladers worden uitgeleend maar niet teruggebracht, de administratie is niet op orde of het bijhouden van de voorraad is lastig.

Van den Broek: ‘Ik heb gesproken met een grote hotelketen. In de lade van de receptie lagen tien iPhone-opladers die worden verkocht. Maar aan het eind van de dag zijn er maar twee verkocht en zijn ze toch alle tien verdwenen. Dat is geen onwil van de medewerkers, maar soms weten ze niet hoe ze het kunnen toevoegen aan de bon of ze vergeten het. Dat kost het hotel al snel 25 euro per oplader. Het hotel wil wel de service bieden, maar niet zo duurbetaald.’

‘Of neem als voorbeeld een grote klant van ons. Ze bestellen elke dag wel accessoires. Dan krijgen we vervolgens de vraag hoeveel ze het afgelopen jaar hebben besteld, want ze hebben geen zicht op wat uiteindelijk is ingekocht. Of de opladers zijn ineens op en dan moeten ze zelf snel langs een Apple-winkel. We brengen ze met liefde elke dag langs, maar als wij kunnen voorspellen hoeveel opladers wanneer nodig zijn, dan is de logistiek ook een stuk eenvoudiger.’

Meer inzicht in de verkopen

De vending machine levert op zich al veel waarde, maar de software erachter brengt de echte toegevoegde waarde. ‘De klant krijgt een dashboard, waarin hij kan zien hoe producten lopen, welke producten nog op voorraad zijn, welke producten geleverd worden door ons. Ze kunnen het terugzien in tabellen en grafieken, zodat het overzichtelijk wordt. Ze krijgen eveneens advies hoe ze de machine beter kunnen inrichten, bijvoorbeeld door een bepaald product op ooghoogte te zetten.’

Inzicht in verkochte producten en trends in de verkoop zijn zeker interessant als een bedrijf meerdere machines heeft staan of meerdere locaties heeft. Zo kunnen locaties bijvoorbeeld vergeleken worden. Ook kan in de software een maximum en minimaal aantal producten per categorie worden ingevoerd. Dit heeft als voordeel dat Pro Warehouse een seintje krijgt als een product onder het minimum dreigt te komen. ‘Dan komen we de machine bijvullen.’

In consignatie, huren of leasen

Bedrijven kunnen op drie manieren de automaat afnemen, namelijk in consignatie, huren of leasen. Bij in consignatie betalen bedrijven pas als ze producten verkopen via de automaat. ‘Wij betalen de afschrijving van de machine, de voorraad komt uit onze koker en het gebruik is helemaal gratis. Daarmee wordt HR volledig ontzorgd. Achteraf kunnen bedrijven ook medewerkers in rekening brengen, aangezien ze in het overzicht kunnen zien wie wat uit de machine heeft gehaald.’

Huren kan dus ook, maar minimaal drie maanden per jaar. Dat is voor bedrijven interessant die medewerkers bepaalde perioden in het jaar nieuwe apparaten laten aanschaffen. Als een deel door de medewerkers zelf betaald moet worden, krijgen ze een tegoedtag, waarbij ze het overgebleven bedrag kunnen pinnen. In het geval van leasen, kunnen klanten kiezen om de machine te leasen of de machine en de voorraad. Dit is interessant voor bedrijven die minder transacties hebben.

De vending machine van Pro Warehouse is binnen de komende weken leverbaar. Dan zijn er standaard vijf machines op voorraad. Eigenlijk zoals Pro Warehouse met zijn hele voorraad werkt: ‘We kunnen bedrijven altijd direct bedienen met de Apple-producten die ze nodig hebben.’ De eerste klanten hebben hun interesse al getoond. Het is enkel een kwestie van tijd voordat u in uw hotel de oplader voor uw MacBook Pro gewoon uit de automaat in de lobby kunt trekken of bij u op kantoor een snoepautomaat vol Apple-technologie is te vinden.

Door: Anne van den Berg