Redactie - 23 april 2018

Case NXP: ‘Alleen met goede data blijf je de concurrentie voor’

Case NXP: ‘Alleen met goede data blijf je de concurrentie voor’ image

Chipfabrikant NXP is één van de meest succesvolle Nederlandse technologiebedrijven. Om dat te blijven is R&D cruciaal. Onontbeerlijk voor de productlifecycle van een semiconductor is de fase van voorbereiden en testen, voorafgaand aan de productie. Dat leidt NXP in goede banen met Splunk, geïmplementeerd samen met SMT.  De ervaringen hiermee zijn zo goed dat NXP Splunk nu ook inzet bij de afdeling Cyber Security. Executive People sprak hierover met Sebastiaan Laurijsse, hoofd IT Infrastructuur bij NXP.

NXP (Next eXPerience) Semiconductors is ontstaan als halfgeleider divisie van Philips. Het bedrijf heeft vestigingen in 33 landen, met het hoofdkantoor in Eindhoven en de omzet in 2016 bedroeg $ 9.498 miljard. In 2017 heeft Qualcomm een overname bod gedaan van 43 miljard euro, begin 2018 is dat bod goedgekeurd door de Europese Commissie. De producten van NXP zijn niet direct zichtbaar voor het grote publiek, maar worden wel massaal gebruikt. Bijvoorbeeld maar liefst 90% van alle auto’s heeft chips van NXP aan boord.

Bij NXP draait het programma Organize for Change, wat binnen NXP IT in het leven is geroepen om zowel de snelle groei van NXP als de snelle veranderingen in de markt te kunnen verwerken. De markt vraagt onder andere om snellere lifecycles en snellere besluitvorming.

Overal zichtbaarheid

“De vraag die we hadden, was in essentie dat we inzicht wilden creëren over het hele landschap, op een uniforme manier”, zegt Sebastiaan Laurijsse, hoofd IT Infrastructuur bij NXP. “Het draait allemaal om data: wie beschikt over de juiste data maakt als onderneming de beste beslissingen, en alleen dan kan je optimaal je klant bedienen. Je wilt meer inzicht in je klanten, en begrijpen wat ze gaan doen. Wij wilden de business vertalen naar IT-wensen, op basis van modellen die aangeven wat de gevolgen zijn van bepaalde beslissingen. Op die manier kun je besluitvorming volledig automatiseren, op basis van historische gegevens.”

Dat is waar NXP nu Splunk voor inzet. “Splunk is voor ons de aggregator van al die data, om op basis daarvan actie te ondernemen.” Op het moment dat NXP op zoek ging naar een oplossing waren er twee producten beschikbaar, Splunk en een open source product zonder commerciële ondersteuning. “Wat meespeelde was dat ik zelf ook eerder ervaring had opgedaan met Splunk bij een andere organisatie, waar we ook werkten met SMT. Wij zagen dat zij Europees Elite Partner zijn van Splunk met een officieel trainingscentrum, dus dat contact was snel gelegd.”

Waarde

“Het gaat bij een oplossing als Splunk om de waarde van data. SMT heeft een team van specialisten, waarmee ze in staat zijn te laten zien wat de waarde is van de inzet van Splunk. Je begint op één gebied, zoals R&D, en ziet in de loop der tijd dat je met die data ook op andere gebieden waarde kunt creëren. Bijvoorbeeld op het gebied van security, waar je ook kunt verbeteren op basis van de data die je genereert.”

Een belangrijk onderdeel van NXP wat gebruik maakt van Splunk is de afdeling R&D IT. “We kunnen met Splunk de beschikbare rekenkracht optimaal verdelen. Je deelt als het ware met zijn allen een snelweg. Wanneer je de capaciteit niet goed verdeelt ontstaat er file, en valt alles stil. Dat wil je niet als bedrijf. We gaan dus op zoek naar de ‘wegpiraten’ die het proces verstoren en helpen hen inzicht te geven in het proces en het voor hen en voor hun collega’s te verbeteren.”

Flow

“We willen zo een flow creëren die altijd voorspelbaar is. Dat willen onze klanten ook. We moeten kunnen aangeven wanneer een product door alle rekenclusters heen is. Zo weten we dat een product echt goed is als het eenmaal de fabriek in gaat. Op deze manier kunnen al die 12.000 engineers efficiënt gebruik maken van onze rekencapaciteit.”

SMT is implementatiepartner van Splunk bij de afdeling R&D IT, en ondersteunt nu ook het onboarden van security use cases. “Dergelijke cases moeten worden geschreven op basis van de data, en zij helpen ons om de systemen veiliger te maken. Om een concreet voorbeeld te geven: hoe kan het dat iemand in Eindhoven een security poort openzet en vervolgens vanuit de Verenigde Staten (San José, VS), het systeem inkomt? Daar klopt iets niet en dat willen we kunnen signaleren om er tijdig actie op te ondernemen.”

Operational excellence

Waar het volgens Laurijsse nu naartoe gaat is waarde creëren voor operational excellence. “We willen zoveel mogelijk repeteerbaar en voorspelbaar werk automatiseren. Wanneer er bijvoorbeeld data binnenkomt waaruit blijkt dat met bepaalde hardware iets mis dreigt te gaan, wil je dat er een proces in gang wordt gezet om het op te lossen. De data triggert dus een actie. Hiermee krijg je een autonome IT-omgeving.”

“Ook wil je ervoor zorgen dat je systemen in staat zijn om bepaalde technologie te verwerken. Op die manier zijn we toekomstbestendig. Het systeem geeft dan automatisch aan welke aanpassingen en eventueel investeringen nodig zijn vanwege bepaalde wensen en eisen  in het applicatielandschap.”

Interventies

“Op dit moment is een belangrijk deel van mijn medewerkers nog bezig met het oplossen van incidenten. Dit is niet het creëren van waarde. Creëren van waarde is automatisch capaciteit bijschakelen in de cloud, of automatisch een laptop bestellen als een oude kapot dreigt te gaan. Alles wat je in een workflow kunt vangen, kun je ook automatiseren. Dat is wat we doen met Splunk en dat voegt waarde toe.”

“Dat is meer dan alleen de technologie, want het betekent ook dat mensen anders gaan werken. Bij dergelijke veranderingen zie je  aanvankelijk weerstand, omdat een algoritme betere beslissingen neemt dan de mensen. De data kan aantonen dat praktijken die al jaren ‘zo werken’ niet het meest efficiënt zijn. Met de interventies die we nu doen, genereren we zichtbaarheid, waardoor er allerlei veranderingen optreden. Dat is niet altijd leuk, maar dat is wel waar het naartoe gaat.”

Durf

“We gaan nu door die verandering heen, niet alleen met Splunk, maar ook andere veranderingen, zoals agile werken.  En het is zaak dat goed uit te leggen, en gebruik te maken van “change champions” die het begeleiden. Herhaal het voortdurend, en stem het goed af op de doelgroep, betrek de doelgroep bij het veranderproces. We hebben op dit moment te maken met een generatiekloof, waarbij mensen verschillend reageren op technologie. Het is een transitie waar je moeite voor moet doen, en het is nooit klaar. Maar zeker als je marktleider wilt blijven is het belangrijk om durf te tonen.”