Vertrouwen in mobiel bankieren sterk gedaald
14-04-2018 | door: Redactie

Vertrouwen in mobiel bankieren sterk gedaald

Het vertrouwen in de veiligheid van betalingen via een smartphone is in de EU sterk afgenomen. Bij 81 procent van de consumenten leeft de angst dat bankgegevens worden misbruikt voor frauduleuze doelen. Dat is een toename van 12 procent in een jaar. Consumenten in Nederland zijn iets minder wantrouwig: 73 procent geeft aan bezorgd te zijn over fraude bij mobiel bankieren, een toename van 3 procent. Dat blijkt uit onderzoek van internationaal advocatenkantoor Osborne Clarke in acht Europese landen.

Onder Nederlanders zijn er in het afgelopen jaar wél significant meer zorgen ontstaan over de privacy omtrent privégegevens, als er in de toekomst niet meer met cash kan worden betaald. Twee op de drie geeft aan dat ze bang zijn dat er te veel persoonsgegevens worden gedeeld. Een stijging van 13 procent ten opzichte van het onderzoek een jaar eerder. Ook heeft de Nederlandse consument weinig vertrouwen in de datasecurity van banken. Bijna driekwart van de respondenten (73%) heeft zorgen over mogelijke datalekken waardoor privégegevens op straat komen te liggen.

In de rest van Europa zijn er vergelijkbare uitkomsten: na fraude (81%) volgt de zorg om datalekken (80%) en het delen van persoonlijke gegevens (76%). Opvallend: vrijwel niemand is minder bezorgd geworden. Of het nu om mannen of vrouwen gaat, vijftigplussers of jongeren.

De verwachting is dat deze zomer de nieuwe Richtlijn betaaldiensten van de Europese Unie (PSD2) van kracht wordt in Nederland. Een doelstelling van PSD2 is het verhogen van het beveiligingsniveau van mobiele en online betalingen. Daartoe verplicht PSD2 in een aantal gevallen sterke klantauthenticatie, bijvoorbeeld voor het geval dat de klant aan de bank verzoekt betalingsgegevens te delen met bepaalde derden. 

Osborne Clarke onderzocht welke methodes voor klantauthenticatie de voorkeur hebben. De meerderheid van de Nederlandse consumenten (56%) voelt zich prettig bij het scannen van hun vingerafdruk en bij conventionele wachtwoorden (57%). Veel Nederlanders zijn nog huiverig voor het gebruik van stem- en gezichtsherkenning, respectievelijk 17 procent en 23 procent voelt zich comfortabel met deze vormen van identificatie.

Het jaar van mobiel betalen
“Een recent onderzoek van ING liet zien dat 34% van de inwoners van de EU zegt cashvrij door het leven te willen gaan als ze de keuze hadden”, vertelt Johannes de Jong, Head of Financial Regulatory bij Osborne Clarke. “Na het contactloos pinnen is de stap naar contactloos betalen met je mobiel een logisch vervolg. Echter, in plaats van meer vertrouwen zien we een groter wordend wantrouwen in de waarborging van onze financiële privacy. Mede door de verschillende bedrijven en instanties die afgelopen jaar negatief in het nieuws kwamen met datalekken en de inbreuk op klantgegevens.”

De Jong vervolgt: “Biometrische authenticatietechnieken zoals de vingerafdruk- en irisscan spelen een belangrijke rol in het tegengaan van fraude bij online en mobiele betalingen zonder het gebruikersgemak negatief te beïnvloeden. Echter zorgen over mogelijke datalekken en oneigenlijk gebruik van klantgegevens, waaronder rekeninginformatie, zijn daarmee niet zomaar weg. Hoewel PSD2 en de aanstaande nieuwe Algemene verordening gegevensbescherming heel precies reguleren, is het aan bedrijven en instanties om de zorgen bij consumenten weg te nemen. Het actief en continu informeren over de manier waarop klantgegevens worden gebruikt en beschermd, is daarvoor cruciaal."

Terug naar nieuws overzicht