“Scheiding tussen IT en BT is tijdelijk”

Pascal Huijbers, Fujitsu

17-04-2018 | door: Johan van Leeuwen

Pascal Huijbers: “Scheiding tussen IT en BT is tijdelijk”

Pascal Huijbers ziet vaak een vliegtuig van binnen. Als CTO van Fujitsu is hij verantwoordelijk voor large accounts in de EMEIA-regio. Hij spreekt met grote klanten, maar wordt ook in veel landen gevraagd om in presentaties en interviews zijn visie te geven op ontwikkelingen. Omdat hij afkomstig is van de klantzijde – hij was voorheen Group CTO bij Delta Loyd en had daarvoor bij verschillende grote instanties een rol aan het hoofd van het architectuurteam – weet hij als geen ander wat er daar speelt.

Huijbers spreekt over de Smart Machine Age. “Het is een vervolgstap op het inzetten van machines. Computerkracht en intelligentie, zoals AI (Artificial Intelligence, red.), gaan daarin een steeds belangrijkere rol spelen. We komen daardoor in een nieuw tijdsbeeld.” De klant verandert daardoor ook, net als de relatie tussen leverancier en klant. “De klant wordt zelfstandiger en staat daardoor meer centraal. Bedrijven formeren zich niet meer naar hun eigen producten, maar naar de reis van hun klant. De uitvoering daarvan gebeurt steeds meer ‘smart’ in plaats van met mensen. Met robots, slimme software en AI.”

Nieuwe verhoudingen
Huijbers zag het begrip Business Technology (BT) de afgelopen jaren populair worden. “Van oudsher hebben we IT-technologie, denk aan de back-office applicaties. Maar het contact met klanten moet sneller, efficiënter en via meerdere kanalen, ook mobiel. Daardoor is Business Technology erbij gekomen. Je ziet nu vaak dat niet de IT maar BT de controle heeft en ook de funding bepaalt.”

De verhoudingen zijn verschoven. “Dat mag de IT zich aanrekenen. Ze hebben zitten slapen. De voorzieningen buiten de deur zijn blijkbaar beter dan erbinnen: sneller, goedkoper en met betere functionaliteiten. De vraag is hoe lang dat zo blijft. Nu zie ik regelmatig organisaties waarbij CTO’s of CDO’s over het budget gaan en boven de CIO staan. Die laatste is meer een beheerder. Dat is best een rare situatie. Over drie jaar vragen die bedrijven zich waarschijnlijk af waarom ze al die verschillende functies hebben. De rollen gaan weer in elkaar schuiven. De scheiding tussen IT en BT is maar tijdelijk.”

Golfbeweging
De twee werelden moeten dus samenwerken, maar dat zorgt nu nog regelmatig voor frictie. “Er is een spanningsveld tussen de oude wereld, IT, en de nieuwe wereld, BT. Je ziet door de jaren heen eigenlijk continu een golfbeweging tussen centralisatie en decentralisatie van IT. Door mainframes werd het centraal, door client servers decentraal, en zo is het op en neer gegaan. De cloud is in dat verhaal eigenlijk vooral een manier voor de business om iets nieuws op te bouwen zonder dat je de IT nodig hebt.”

Met de golfbeweging in het achterhoofd verwacht Huijbers rond cloud weer een tendens richting centralisatie. “Infrastructuur is een commodity geworden. Het gevolg is dat je meer functionaliteit uit het platform zelf gaat krijgen. Het concept voor de komende jaren, als je het mij vraagt, wordt hybrid IT in combinatie met een open digital business platform. De diensten komen daarbij dus uit een centraal platform. Nieuwe functionaliteiten, denk aan AI of chatbots, bestaan uit componenten, uit legoblokjes, die je uit je systeem haalt.”

Fujitsu speelt daar op in met haar eigen cloudplatform, K5. “Functionaliteiten zoals AI ontsluiten wij als API in dat platform. Wat we daarnaast doen, en dat is ook de reden dat we over ‘open’ spreken, is zoveel mogelijk andere platformen ondersteunen. Inclusief virtuele machines en containertechnologie. Dat doen we ook bij functionaliteiten van start-ups. We selecteren start-ups op de geschiktheid voor onze klanten en maken hun oplossing dan beschikbaar in ons platform.”

Co-creatie
Co-creatie is daarbij een woord dat Fujitsu vaak gebruikt. “We zitten in een tijdperk waarin technologie vaak niet meer kant en klaar is. Om AI weer als voorbeeld te nemen: dat bestaat, zoals gezegd, uit legoblokjes. Denk aan taal, of het herkennen van objecten of personen. In traditionele IT gebruikte je een technologie pas als alle legoblokjes beschikbaar waren. Maar als je goed kijkt naar hoe start-ups werken, dan zie je dat ze dat doen op een manier die we ‘minimal viable products’ noemen. Ze stellen aan de hand van de behoefte van de klant en de beschikbare componenten een prototype samen. Dan gaan ze daarmee naar de klant om het te toetsen. De investeringen worden zo laag mogelijk gehouden en het product ontwikkelt zich gaandeweg steeds verder door. Zo doen wij dat ook. En dat doen we niet alleen, maar samen met klanten. Denk daarbij aan een samenwerking met de gemeente en Rijkswaterstaat als het gaat om een smart-city-concept. Je combineert dan bijvoorbeeld camerabeelden van de gemeente met onze AI-technologie. Alles op een Lean-werkwijze, met snelle, korte cycli.”

Bij MKB-bedrijven worden keuzes op een andere manier gemaakt dan bij enterprises. Maar deze tijd biedt juist voor hen ook veel interessante kansen, vindt Huijbers. “In de public cloud komen de componenten nu beschikbaar. Als MKB-bedrijf kun je in Azure gaan stoeien met Cognitive Services van Microsoft. En via Amazon Web Services kan het op een vergelijkbare manier. Dan wordt innovatie qua prijs haalbaar voor het MKB. Je hoeft geen miljoenentraject in te gaan om iets met bijvoorbeeld gepersonaliseerde e-commerce te doen. Ik denk niet dat die bedrijven zich altijd realiseren welke mogelijkheden er liggen. Maar, met de hulp van partners, zie je wel dat ook daar de eerste succesverhalen ontstaan.”

Beginpunt
Huijbers geeft bedrijven, ook IT-partners, één dringend advies: denk niet dat het zo’n vaart niet zal lopen. “Bij alles wat je kunt ‘disrupten’ zal dat ook gaan gebeuren. We staan pas aan het beginpunt.” Hij weet waar hij het over heeft. Hij was, lang voor Funda, met de NVM in overleg over een online-huizensite. Ook stond hij aan de wieg van de eerste cloudbroker van Nederland, CloudPlaats. “Kijk naar alle ontwikkelingen van de laatste tientallen jaren, of het nu om internet, cloud of digitale interactie gaat. Het zijn allemaal trends die eraan zaten te komen en die uiteindelijk gebeurd zijn. Je kunt het gewoon voorspellen. Als je maar goed kijkt. Je hoeft er geen visionair voor te zijn.”

Terug naar nieuws overzicht