“Eigenlijk wordt elk bedrijf een IT-bedrijf”

Harold Bax, Copaco

10-04-2018 | door: Witold Kepinski

Eigenlijk wordt elk bedrijf een IT-bedrijf

Copaco werpt vaak en graag een blik richting de toekomst. Dat deed het in november, bij het event ‘The next era’, maar dat doet het ook op elke dag van het jaar. Maar de distributeur doet meer dan alleen vooruitkijken, het is ook concreet met innovatie bezig. Met Harold Bax, Director Business Development, voorop.

“We hebben in november aan onze partners laten zien wat nieuwe technologieën kunnen betekenen voor de business en voor de mensheid in het algemeen”, begint Bax zijn verhaal. “En we hebben uitgelegd hoe we hen daarbij kunnen ondersteunen.”

In de vingers
Om partners te kunnen helpen op hun pad richting de toekomst moet Copaco in ieder geval zelf de innovatie begrijpen, weet Bax. “In onze value teams – ‘enterprise solutions’, ‘professional services’  en ‘cloud solutions’ – zitten mensen die met diverse interne projecten bezig zijn om die technologie helemaal in de vingers te krijgen en vooral te leren toepassen.”

Vertaling
De grote uitdaging is volgens Bax om eindklanten te laten inzien wat nieuwe technologie voor hen aan toegevoegde waarde kan bieden. “Daarvoor moet je je comfortabel voelen om het gesprek aan te gaan en moet je de vertaling richting de dagelijkse activiteit van de klant kunnen maken. Eindklanten worden natuurlijk niet, zoals wij als IT’ers, elke dag geconfronteerd met die innovaties. Zij horen of lezen ergens iets, maar leggen dan meestal niet de link richting hun eigen bedrijf. Het is natuurlijk ook geen kwestie van ‘Doe mij maar drie Blockchains’. Voor partners bij wie dat past, ligt er een mooie rol weggelegd om bij eindklanten de vertaling te maken van technologie naar concrete voordelen.”

Co-creatie
Een grote verandering voor Copaco is dat het door de ontwikkelingen meer aan co-creatie, samen met partners, doet. “Hoe kun je samen iets creëren? De technologie gaat zo snel dat het voor veel partners niet bij te houden is. Wij, met onze schaalgrootte, hebben de middelen om een investering in kennis te doen en die kennis weer te delen met partners. Dat is ook een logische ontwikkeling. In de bouwwereld zie je niet anders, daar worden grote of complexe opdrachten vaak uitgevoerd onder hoofdaannemerschap van een bedrijf dat bepaalde werkzaamheden weer uitbesteedt aan gespecialiseerde onderaannemers.

Bax geeft een voorbeeld: “Wij zijn enige tijd geleden in contact gekomen met een bedrijf dat de waterkwaliteit bewaakt. Dat doet het heel traditioneel met een watermonster dat naar een laboratorium wordt gebracht. Met IoT-technologie kan dat efficiënter en beter en er kan bovendien een relatie worden gelegd met gegevens over weersomstandigheden. De directeur realiseerde zich heel goed dat het anders kon, maar wist niet hoe en waar te beginnen. Samen met een partner hebben we een oriënterend gesprek gehad en nu ligt er een mooie opdracht. Die rol zie ik voor onszelf, samen met onze partners, weggelegd. Als een centrale bron van kennis.”

Standaardisatie
De wensen van klanten veranderen ook. Standaardisatie is geen vies woord. Sommige bedrijven willen maatwerk, maar voor velen is dat niet per se nodig, merkt Bax. “Een belangrijke ontwikkeling die cloud met zich meebrengt, is dat je in plaats van een aparte oplossing voor elke individuele klant ook voor een gestandaardiseerde oplossing, zoals Office 365, kunt kiezen. Dat zorgt ervoor dat bedrijven tegen veel lagere kosten hetzelfde kunnen doen. Geen investeringen vooraf, betalen per maand en makkelijk op- en af te schalen. Dat zijn heel belangrijke voordelen voor klanten.”

Muizenval
Een zichtbaar voorbeeld van hoe Copaco met innovatie omgaat is de case Xignal Solution van Dimo Systems, de winnaar van de innovatie-award tijdens het Copaco event in november. Het gaat om een slimme muizen- en rattenval. Dankzij een chip en een LoRa-netwerk kun je via een app altijd zien of er activiteit is rond de val. Copaco trekt nu samen met Dimo Systems op om de oplossing in de markt te zetten. “Een prachtig voorbeeld waaraan je kunt zien hoeveel toepassingen er mogelijk zijn met Internet of Things wanneer je er creatief over nadenkt”, aldus Bax. “Op het gebied van IoT zijn we daarnaast ook erg actief met smart homes. Nu zijn we aan het kijken naar toepassingen om waarde te halen uit de data die uit al die devices komt.”

Kansen
Het voorbeeld van de muizenval laat ook zien dat Copaco met andersoortige bedrijven samenwerkt dan vroeger. “Bedrijven die geen fysieke producten afnemen hoorden in het verleden niet tot onze primaire doelgroep, maar nu wel. Daarnaast zijn er bedrijven die geen IT-reseller zijn, maar die een IT component gebruiken voor een oplossing of product die ze zelf maken. Ook dat is een interessante en nieuwe doelgroep voor ons. Productiebedrijven, die bijvoorbeeld IoT-technologie willen toepassen. Of aannemers en installatiebedrijven die smart home-oplossingen toepassen in nieuwbouwwoningen. Dit biedt allerlei nieuwe kansen voor ons. Uiteindelijk wordt ieder bedrijf in zekere zin een IT-bedrijf omdat technologie vrijwel overal centraal komt te staan.”

Drie doelstellingen
“Voor de komende periode hebben we drie doelstellingen als het gaat om onze relatie met onze partners”, vat Bax zijn verhaal samen. “Ten eerste kennisoverdracht: het helpen van partners om kennis in te winnen over de producten en technologieën die we leveren. Ons tweede doel is om hen te helpen om oplossingen naar de markt te brengen en eindklanten te bereiken, inclusief co-marketing en leadgeneratie. En het derde punt is co-creatie: resellers helpen met het werkend opleveren van oplossingen. Die drie punten vallen samen in het nieuwe Cloud Value programma dat we nu aan het opzetten zijn.” 

Partners die interesse hebben in deelname aan het Cloud Value programma kunnen hiervoor contact op nemen met het Copaco 2tCloud team.

Terug naar nieuws overzicht