Van cliënt tot server: met unified monitoring is alles inzichtelijk

22-03-2018 | door: Anne van den Berg

Van cliënt tot server: met unified monitoring is alles inzichtelijk

IT-monitoring bestond al voordat netwerken bestonden. Het basisprincipe, het beheer van infrastructuur en apparaten, is niet veranderd. Maar hoe dit gedaan wordt, is eenvoudiger en betaalbaarder geworden met de komst van PIM+, het IT-monitoringpakket van X-ICT. Het bedrijf organiseerde 15 maart een IT-monitoringevent in het PEC-stadion te Zwolle om het heden, verleden en toekomst van IT-monitoring te bespreken en concrete voorbeelden te delen hoe PIM+ wordt ingezet.

Monitoring is overal. Van de smartwatch waarmee je kunt zien hoe je hartslag, bewegings- of slaappatroon is, tot zonnepanelen op het dak. Er is een overvloed aan data beschikbaar en datzelfde geldt voor IT-infrastructuren binnen overheid, onderwijs en andere organisaties. Ook daar is behoefte aan monitoring. Ook voor X-ICT, vanuit hun geschiedenis als IT-dienstverlener die onder andere datacenters en serverruimtes opzet en beheert, is monitoring van het grootste belang.

Op elk apparaat apart inloggen

Monitoring is zeker niet alleen iets van de laatste tijd, vertelt Stefan Konijnenberg, verantwoordelijk voor business development bij X-ICT. ‘Het begon al voordat er netwerken waren, waarvoor je op elk apparaat apart moest inloggen. In 1987 werd een van de eerste managementprotocollen, SNMP, ontwikkeld. Al snel werd het protocol doorontwikkeld naar versie drie met betere beveiliging door bijvoorbeeld encryptie.’

Door de vele protocollen en standaarden is het probleem dat bedrijven meerdere monitoringtools, al snel zes of zeven, moeten laten draaien om een volledig beeld te krijgen. Dat betekent zes keer inloggen, veel handmatig werk, veel storingen die onder de radar blijven. Dat moet anders, dacht X-ICT. Zo’n vijf jaar geleden gingen ze op zoek naar een goed pakket, maar ‘als monitoring net zo duur wordt als de serverruimte, dan past het niet’, aldus Dennis van der Vegte, directeur van X-ICT.

Leverancierneutraal, schaalbaar en centraal

Tot Stefan Konijnenberg zelf een pakket ontdekte dat er in de basis goed uitzag. Vervolgens nam hij contact op met de ontwikkelaar, Don Leclair, en hebben ze samen het pakket uitgebouwd tot wat PIM+ vandaag de dag is. PIM+ is leverancierneutraal, schaalbaar, geeft een gecentraliseerd beeld van de gehele infrastructuur en ondersteunt de meest populaire protocollen. Samengevat biedt het pakket bedrijven de kans om unified monitoring op te zetten.

Met de groei van de hoeveelheid data en apparaten is de behoefte aan monitoring toegenomen. ‘Schaalbaarheid is dus belangrijk’, vertelt Konijnenberg. ‘Kijk naar het Deltion College, een MBO-school in Zwolle, waar 1.000 nodes en 100.000 datapoints gemonitord moeten worden.’ Ook ketenmonitoring is belangrijk, het staat hoog op de agenda bij X-ICT om de functionaliteiten verder uit te breiden, zoals het monitoren van bedrijfsprocessen.’ Het belang daarvan wordt bevestigd door Wout van Bruchem, senior infrastructuurbeheerder bij ROC Aventus: ‘Je moet van cliënt tot aan de server in kaart hebben wat de status is.’

Alles inzichtelijk

Door PIM+ blijven storingen niet onder de radar: ‘We hebben een triangle oplossing draaien. Een link van de driehoek bleek uit te zijn, maar aangezien alle netwerken door draaien doordat de andere twee links wel werken, zou het in eerste instantie niet opvallen. Nu konden we het direct zien en er wat aan doen’, vertelt Van Bruchem. Sneller kunnen reageren op calamiteiten, is ook één van de voordelen die Stefan de Haas, ICT-coördinator bij de Gemeente Hoorn ervaart.

De Gemeente Hoorn ging op zoek naar een monitoringtool, nadat uit een audit bleek dat actieve monitoring een vereiste was voor de organisatie. De Haas: ‘Eén van de eisen die we bij de selectie stelden, was het tijdsaspect. Het moest binnen een aantal maanden opgezet zijn. Als je van tevoren kijkt welke behoefte je hebt als organisatie, wat je wilt zien en hoe je het gaat gebruiken, dan kan je terdege een pakket kiezen dat bij je organisatie past.’

Blijven voldoen aan de klantwens

Om aan te blijven sluiten bij de wensen van de klant, blijft X-ICT PIM+ doorontwikkelen, ook op basis van input van de gebruikers. Konijnenberg: ‘In 2017 werden 132 nieuwe ideeën geopperd, er werd 75 keer gestemd en 42 nieuwe eisen werden toegevoegd aan het pakket. Voor 2018 gaan we ons focussen op het uitbreiden van de ondersteunende protocollen en leveranciers. Onze reportagetooling wordt verder uitgebreid. Daarnaast gaan we ons richten op de diverse clouddiensten. Zo worden de functionaliteiten voor monitoring van AWS, Office365 en Azure verder uitgebreid.’

De actieve monitoring van clouddiensten moet ook bijdragen aan de vermindering van het aantal vragen dat binnenkomt bij IT, vertelt Don Leclair, ontwikkelaar van PIM+: ‘Als duidelijk is dat Microsoft Exchange eruit ligt en je maakt dat inzichtelijk voor alle gebruikers in de organisatie, dan wordt de IT-afdeling niet platgebeld. Ze weten dan dat het probleem bekend is en dat eraan gewerkt wordt. Ook wordt licentie-informatie inzichtelijk gemaakt, zodat het juiste aantal licenties wordt afgenomen.’

Introductie van Docksters voor IoT

De vraag om ook Internet of Things te ondersteunen met monitoring is door X-ICT serieus opgepakt met de introductie van IoT-platform Docksters: ‘harbouring IoT’. Alle belangrijke protocollen en netwerken van IoT worden samengebracht in een volledig cloudplatform. Konijnenberg: ‘IoT is zo divers, denk bijvoorbeeld aan asset tracking, crowd control of environment monitoring. Welk protocol pas ik toe? Daar is niet altijd een standaard antwoord op. Maar met Docksters wordt alles samengebracht en kan het gemonitord worden, ongeacht welk protocol en netwerk wordt gebruikt. Dat is nou echt unified monitoring.’

Terug naar nieuws overzicht

Tags

monitoring