Redactie - 09 maart 2018

Nederlanders blijken tijdens oriëntatie- en aankoopproces gevoelig voor goede apps

Nederlanders blijken tijdens oriëntatie- en aankoopproces gevoelig voor goede apps image

Consumenten maken in het oriëntatie- en aankoopproces onverminderd vaak gebruik van verschillende apparaten zoals laptops, tablets en mobiele telefoons. Om er zo effectief mogelijk voor te zorgen dat een websitebezoek resulteert in een aankoop, is het belangrijk een consument tijdens dit proces op al zijn of haar apparaten te kunnen herkennen als zijnde dezelfde gebruiker. Op een desktop, maar met name ook binnen mobiele browsers en apps. Dit blijkt uit de recente Global Commerce Review, uitgevoerd door Criteo, speler in commerce marketing technologie.

Commerce Marketing Ecosysteem
Het onderzoek geeft onder meer aan dat 29% van alle aankopen vanaf een Nederlandse desktop vooraf wordt gegaan door een klik op een mobiel apparaat. Deze gegevens zijn afkomstig uit het Commerce Marketing Ecosysteem (CME) van Criteo, een wereldwijd netwerk van tienduizenden retailers, merken en uitgevers dat nu ook in Nederland beschikbaar is. Criteo CME is gebouwd voor commerce en gebruikt machine learning om direct bruikbaar inzicht te geven in het gedrag van consumenten op al hun apparaten. Nederlandse klanten die op meerdere apparaten herkend kunnen worden, geven dankzij de inzichten uit CME gemiddeld 18% meer uit bij iedere bestelling, blijkt uit de Global Commerce Review.

Eerlijk inzicht in grote datasets
Vandaag de dag kunnen consumenten kiezen uit een groeiend aantal aanbieders en kanalen om hun aankopen te doen. Daarbij schakelen ze continu tussen verschillende apparaten. Merken en retailers doen er derhalve goed aan een gerichte en persoonlijke ervaring te bieden. Cruciaal hierin zijn inzichten uit grote hoeveelheden data en bronnen. Indien gericht toegepast kun je consumenten op het juiste moment een aanbieding doen, die leidt tot een transactie. Traditioneel hebben grote, vaak internationale winkelkanalen in dit speelveld een voorsprong op kleinere lokale aanbieders. Criteo biedt met het Commerce Marketing Ecosysteem een oplossing waarmee retailers en merken data kunnen delen, zodat zij gebruik kunnen maken van veel grotere datasets. Daarnaast verleent het toegang tot een intelligente technologie, om deze data te kunnen analyseren en met succes in te zetten.

“Door samen te werken in een open ecosysteem, krijgen bedrijven eerlijke kansen en geven ze samen vorm aan de toekomst van commerce”, aldus Pepijn Breijder, Managing Director Benelux en Nordics bij Criteo. “We hebben het Criteo Commerce Marketing Ecosysteem ontwikkeld om aan te tonen hoe groot de kracht van samenwerking is, zodat de deelnemende bedrijven optimaal kunnen profiteren van de kracht van data en gespecialiseerde technologie.”

Met het nieuwe Commerce Marketing Ecosysteem krijgen retailers, merken en uitgevers volledig inzicht in de manier waarop klanten hun diverse apparaten gebruiken voor een aankoop. Waar haken klanten af en op welk punt schakelen ze over op een ander apparaat? Uit de Global Commerce Review blijkt bijvoorbeeld dat mobiele telefoons in Nederland steeds vaker worden gebruikt voor online aankopen (een groei van liefst 48% ten opzichte van vorig jaar). Het gebruik van tablets en desktops neemt juist af. Tijdens werktijden is de desktop nu nog het meest gebruikte apparaat voor online aankopen, maar daarbuiten (en in de weekenden) geven Nederlanders duidelijk de voorkeur aan hun mobiele apparatuur. Als we Europa daar als leidraad voor Nederland nemen, blijkt vooral een goede app uitermate belangrijk: 54% van alle mobiele aankopen wordt gedaan vanuit een app. De conversie vanuit apps ligt zelfs driemaal hoger dan uit mobiele websites.

Met dit soort inzichten stelt Criteo merken en retailers in staat maximaal resultaat te halen uit hun investeringen in de ontwikkeling van verkoopkanalen en online advertenties. Breijder: “Tegenwoordig verwachten shoppers dat ze van de merken en winkels die ze bezoeken een gerichte en op maat gesneden winkelervaring krijgen aangeboden. De Global Commerce Review laat zien hoeveel verschil een goed geplaatste aanbieding kan maken. Dankzij het Commerce Marketing Ecosysteem hebben retailers nu toegang tot gedeelde data en gespecialiseerde tools, waarmee ze de interactie met klanten en het verkeer over hun websites sterk kunnen verbeteren. Dit stelt zelfs relatief kleine ondernemers in staat een sterk gepersonaliseerde ervaring te creëren die zich vertaalt in een optimale conversie naar transacties.”

Over de Global Commerce Review
De Global Commerce Review is gebaseerd op de analyse van individueel browsegedrag en aankoopgegevens van de klanten van meer dan 5.000 retailers in meer dan 80 landen gedurende het vierde kwartaal (Q4) van 2017. Bekijk onze dynamische wereldkaart voor een wereldwijd overzicht en aanvullende lokale inzichten op https://www.criteo.com/insights/global-commerce-review-map/.

 

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024