Redactie - 24 februari 2018

‘DevOps is dood, lang leve DevOps’

‘DevOps is dood, lang leve DevOps’ image

Nieuwe technologieën en ontwikkelingen zijn onontbeerlijk voor bedrijven om een concurrentievoordeel te behalen. Niet alleen de customer-focused functionaliteit is daarbij belangrijk maar zeker ook de time-to-market is cruciaal. Een traditionele aanpak met lange en veelal door technologie ingestoken ontwikkeltrajecten voldoet daar zeker niet aan. Het Nederlandse Jamme, dat onlangs van start is gegaan, wil daar met het opzetten van snelle, doelgerichte applicatie-ontwikkeling verandering in brengen.

Mede oprichter William Janssen heeft een lang track record in de IT. Als problem-solver en architect heeft hij een cruciale rol gespeelt bij vele grote en kleine IT-projecten in zowel de gezondheidszorg als de financiële sector. Onlangs is hij samen met Dennis Tilgenkamp het bedrijf Jamme gestart omdat hij bij de meeste IT-projecten iets essentieels “miste” “Wat vaak ontbreekt in IT-projecten is de menselijke kant, die is echter cruciaal, projecten slagen als je uitgaat van een echt partnership en mensen laat samenwerken in hun comfortzone.”

“Wat we doen is bedrijven en organisaties in staat stellen om te werken zoals de nieuwe generatie bedrijven en startups dat doen, neem als voorbeeld Netflix”, vult Tilgenkamp aan. “Dat betekent in staat zijn snel te innoveren, en ze in staat stellen om snel applicaties te bouwen en valideren. Daar liggen weer innovatieve principes en technologieën aan ten grondslag die de belofte van wat ooit DevOps werd genoemd waar maken.”

Differentiëren

Janssen: “Elk bedrijf heeft als doel het voortbestaan te waarborgen. Dat doe je het beste door meer en trouwe klanten te krijgen en een langdurige relatie met deze klanten op te bouwen. Dat kan weer op twee manieren: òf je bent goedkoper dan je concurrenten, òf je biedt iets extra’s, wat anderen niet hebben. Het gaat dus om het differentiëren om de klanten te krijgen. Daar willen we onze klanten bij helpen.”

“Dus als ze met nieuwe ideeën komen maken we daar niet een negen maanden lang durend project van, maar we moeten ervoor zorgen dat ze deze snel kunnen ontwikkelen, vervolgens het idee snel kunnen valideren en bij succes in productie nemen. Dat is anders dan de traditionele DevOps, want dat is maar een deel van het verhaal. Met nieuwe moderne technieken als micro services, serverless en kubernetes kun je sneller applicaties ontwikkelen die ook echt aansluiten bij wat de klanten willen. Negen maanden wachten op nieuwe functionaliteit is niet meer van nu, dan kan de markt en de klant er al weer heel anders uitzien.”

“ Dit kan in onze beleving alleen met een echt partnership waarbij zowel de klant als wij ondernemerschap laten zien, zo bieden we bijvoorbeeld no-cure-no-pay garanties en zien we functionaliteit niet als een eenmalige actie. We geloven in een product organisatie ipv losse projecten.”