Redactie - 15 februari 2018

KPN krijgt gelijk in glasvezeldispuut

KPN heef in de glasvezelmarkt een winst behaald ten koste van Vodafone. Het telecombedrijf behoudt volledige zeggenschap over glasvezelbedrijf Reggefiber ondanks klachten van concurrent Vodafone dat KPN te veel macht krijgt bij miljoenen aansluitingen in Nederland, zo meldt de Telegraaf.

Volgens KPN zal de zeggenschap over Reggefiber zal de toegang tot het kopernet en het glasvezelnet ‘’niet serieus” verstoren. Zo heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) besloten, na het hoger beroep van Vodafone over een te grote machtsconcentratie bij KPN. Dat heeft via de netwerken van Reggefiber 2,3 miljoen huishoudens aansluitingen. Over het netwerk van Reggefiber kunnen zoals via het koper- en het kabelnetwerk aanbieders allerlei telecomdiensten aanbieden.

Opnieuw in gelijk gesteld

Eerder verklaarde de rechtbank Rotterdam de klacht van Vodafone tegen de door toezichthouder ACM verleende concentratievergunning ongegrond. ’We zijn tevreden met het besluit”, aldus KPN woensdag in een reactie.Vodafone, dat inmiddels met Ziggo is samengegaan en zelf beschikking kreeg over een coaxnetwerk, vreesde een verdere stijging van de groothandelstarieven die het moet betalen via Reggefiber. Er geldt echter een maximumtarief. ‘’Maar ook zonder de concentratie (van KPN en Reggefiber, red.) zouden die tarieven vermoedelijk stijgen tot aan de tariefplafonds”, aldus de Ondernemingskamer.

Prijsstijging blijft onder maximum

Zolang de prijsstijging onder het maximum blijft, zijn de prijzen niet in strijd met het mededingingsrecht, is het eindoordeel. Tegelijkertijd geldt voor KPN dat het voor zijn eigen retailbedrijf de kosten niet zo laag mag drukken, dat de net toegelaten telecombedrijven nooit met de grootmacht KPN zouden kunnen strijden, stelt de Ondernemingskamer woensdag. KPN legt op grote schaal glasvezel aan bij nieuwbouw. Bij oudbouw geldt voor aansluitingen dat het de verbindingen ’versnelt’ op het koperdraadnetwerk dat al in de grond ligt. Volgens analist Tim Poulus van Telecompaper is de klacht van Vodafone zeker na de fusie met Ziggo mosterd na de maaltijd. ‘’Het was mooier geweest als een ander bedrijf dan KPN Reggefiber had gekregen, maar dat is een gepasseerd station. Voor deze hele markt geldt dat er grenzen aan tarieven zijn. Die moeten scherp worden gehandhaafd, dat toezicht is voor consumenten en bedrijven momenteel veel belangrijker dan deze uitspraak”, aldus Poulus.