Redactie - 02 februari 2018

Van nul tot honderd in vijf jaar: hoe een scale-up grip houdt op zijn razendsnelle groei

Nog maar vijf jaar geleden zaten Rob van den Heuvel, Bas Smeulders en Sabi Tolou in de collegebanken en verkochten ze online in hun vrije uren smartphoneaccessoires. Nu runnen ze onder de naam SendCloud een internationaal opererend bedrijf met een team van 64 mensen. En onlangs haalde het drietal een nieuwe investering van vijf miljoen euro binnen, waarmee de jonge ondernemers verwachten de komende maanden door te groeien naar honderd medewerkers. Geen wonder dus, dat SendCloud dit jaar de eerste positie behaalde in de Deloitte Technology Fast 50. De grote vraag die dan natuurlijk opkomt: hoe doe je dat? Hoe breid je zo snel uit en belangrijker nog: hoe houd je die groei onder controle? SendCloud’s CEO, Rob van den Heuvel, vertelt het zelf. Hij gaat in gesprek met Mark Woodhams, managing director EMEA van Oracle NetSuite, dat een vergelijkbaar groeiavontuur aanging.

Hoe het begon

Van den Heuvel en zijn medeoprichters zagen een gat in de markt. Ze ergerden zich sterk aan de hoeveelheid gegevens die ze handmatig moesten invoeren om een verzending aan te melden bij een partij als PostNL. “En dat terwijl alle gegevens al in je eigen software staan”, zegt Van den Heuvel. “We waren ervan overtuigd dat dat te automatiseren was. En dus ontwikkelden we zelf een oplossing.” De drie ondernemers contracteerden PostNL en na drie weken was de eerste versie van de oplossing klaar voor gebruik. Vele cold calls later was de conclusie dat de mannen lang niet de enige waren die zich stoorden aan de data entry-taken. Ze wisten de ene na de andere klant aan zich te binden en ontwikkelden de oplossing op basis van hun feedback verder door, onder andere door contracten af te sluiten met nog meer vervoerders.

Naar het buitenland

En toen was het tijd om buiten de eigen landsgrenzen te kijken. SendCloud zette voet aan wal in Duitsland en Frankrijk. Van den Heuvel: “Bij internationale uitbreiding komt een aantal nieuwe uitdagingen kijken, want alles is ineens anders: de taal, wet- en regelgeving, valuta, betaalmethoden, behoefte van de klant. Die basis moet je wel heel goed op orde hebben. Op financieel vlak merkten we bijvoorbeeld dat het lastig was om eenduidige rapportages te maken, waardoor we slecht inzicht hadden in de daadwerkelijke marges en kosten in die landen. En dat terwijl data je zoveel kunnen vertellen. Waar er groeimogelijkheden zijn bijvoorbeeld, of waar precies je beste klanten zitten. Door constant data te analyseren, kunnen we onze business steeds verder optimaliseren. Maar dan hebben we dus wel een tool nodig die ons een integraal overzicht van ons hele bedrijf biedt.”

De financiële backbone

Het team van SendCloud bekeek verschillende internationale oplossingen, maar de kleinere financiële systemen waren niet in staat te schalen naar buitenlandse vestigingen en de grote waren gebaseerd op legacy-systemen. Maar het bedrijf dient wel een overzicht te hebben van alle financiële kansen en bedreigingen over alle landen heen. Daardoor kwam NetSuite in beeld. Het klikte meteen, mede doordat deze onderneming dezelfde ervaring had met duizelingwekkende groeicijfers. NetSuite was een van de eersten bedrijven ter wereld dat bedrijfsapplicaties via het internet leverde en daarmee was het een van de drijvers achter de cloud-computingrevolutie in 1998. Van den Heuvel: “Het was interessant om te zien dat het uitgangspunt van NetSuite precies aansluit bij wat wij nodig hadden voor onze groei: een financiële backbone.”

NetSuite’s Woodhams licht dat toe: “Eind jaren negentig zagen we dat veel bedrijven werkten met losse IT-systemen. En zonder integratie is simpelweg niet te zien wat er precies gebeurt binnen je organisatie. Hoe kun je dan agile blijven? Vooral als je snel groeit, zoals SendCloud doet, is dit een valkuil. Met onze ERP-oplossing bieden we zulke bedrijven een single version of the truth.”

De menselijke factor

Wat is er nog meer nodig om grip te houden op de groei van je bedrijf? Woodhams vertelt dat door de overname door Oracle alignment het allerbelangrijkste was. “Alle neuzen dezelfde kant op – dat was ons grootste doel toen. Want alleen als iedereen hetzelfde resultaat voor ogen heeft, kun je stappen zetten.” Van den Heuvel herkent dat maar al te goed. “Hoe groter je wordt, hoe groter de kans dat er weleens wrijvingen zijn. Wij lossen dat altijd op door de betreffende personen bij elkaar te zetten om het probleem samen op te lossen. Alles moet bespreekbaar zijn en het is naar onze mening dan ook essentieel om een platte organisatie te blijven.”

“Wat je als oprichter vooral niet moet zijn, is een control freak”, vult Woodhams aan. “Vertrouw erop dat degene die je aanneemt zijn of haar werk goed doet. Heb je dat vertrouwen niet, of niet meer, dan zul je afscheid van elkaar moeten nemen.” Van den Heuvel ervaart dat het vinden van de juiste mensen wel veel tijd kost. “Je wilt natuurlijk mensen met specialistische kennis, die ook echt waarde toevoegen aan je organisatie.”

En als de juiste mensen binnen zijn, dient zich de volgende uitdaging aan: de bedrijfscultuur. “Daar gingen we al snel de fout in met de opening van een kantoor in Amsterdam”, weet Woodhams nog. “Die vestiging bleek niet zomaar te managen vanuit het Verenigd Koninkrijk. Je hebt lokale ondernemers nodig, die de bedrijfscultuur bewaken en voorkomen dat teams geïsoleerd gaan werken. Je wilt wel overal als één bedrijf naar buiten treden, maar ook een lokaal gezicht hebben.” SendCloud wist dat ook. “Met het betreden van de Franse en Duitse markt, hebben we internationale medewerkers eerst in ons kantoor in Eindhoven ingewerkt”, zegt Van den Heuvel. “En dat zijn we ook van plan voor onze uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk.” Want dat is de markt waar SendCloud nu zijn pijlen op gericht heeft. “In de komende twee jaar willen we marktleider worden in Duitsland en Frankrijk. En ook de verovering van de Britse markt – de grootste e-commercemarkt van Europa – is een van onze doelstellingen.”

SendCloud is dus nog lang niet uitgegroeid. En voor Van den Heuvel en zijn team valt er nog veel te ontdekken. “Ons agile SCRUM-team zorgt ervoor dat feedback van klanten snel verwerkt wordt in onze oplossing. Tegelijkertijd kijken we naar nieuwe kansen. Denk bijvoorbeeld aan blockchain: is dat science fiction of een science fact? IT helpt ons uit te breiden op een gecontroleerde manier. IT én de juiste mensen.”

Door: Mark Woodhams, MD EMEA van Oracle Netsuite en Rob van den Heuvel, CEO van Sendcloud

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024