Reeks DDoS-aanvallen op Nederlandse banken
Nederlandse banken zijn het afgelopen weekend doelwit geworden van Distributed Denial of Service-aanvallen. Zowel ABN AMRO als ING werden getroffen. Het laatste slachtoffer is Rabobank, dat aangeeft maandag door een DDoS-aanval met problemen te kampen.
Een DDoS-aanval is een cyberaanval waarbij een server wordt overspoeld met een enorme hoeveelheid verzoeken, waardoor de server overbelast raakt. De server kan hierdoor verzoeken van legitieme gebruikers niet langer verwerken, waardoor apps, websites en diensten onbereikbaar worden. Rabobank meldt op Twitter momenteel doelwit te zijn van een dergelijke aanval, waardoor Rabo Mobielbankieren, Rabo Internetbankieren en IDEAL niet bereikbaar zijn.
Update: Op dit moment ervaren wij hinder van DDoS aanvallen. Dit kan betekenen dat Rabo Mobielbankieren, Rabo Internetbankieren en iDEAL niet bereikbaar zijn. Nogmaals onze excuses voor het ongemak!
— Rabobank (@Rabobank) 29 januari 2018
Ook andere banken getroffen
Ook andere banken werden afgelopen weekend getroffen door DDoS-aanvallen. ABN AMRO meldt in het weekend van 27 januari slachtoffer te zijn geworden van meerdere DDoS-aanvallen. Hierdoor waren internetbankieren, mobiel bankieren, de website en iDeal niet of moeilijk bereikbaar. Sinds zondagochtend zijn de diensten weer goed bereikbaar. ING meldt zondagavond eveneens getroffen te zijn door een DDoS-aanval, waardoor MijnING, Mobiel Bankieren en IDEAL niet of slecht bereikbaar waren. Rond middernacht waren de problemen bij ING opgelost en waren de dienst weer goed bereikbaar.
Een woordvoerder van ABN AMRO meldt aan NU.nl dat de bank aangifte heeft gedaan van de cyberaanval. Een woordvoerder van ING meldt dat de bank eveneens aangifte gaat doen.