Wouter Hoeffnagel - 28 januari 2018

Data Protection Day: bescherming van onze gegevens wordt steeds complexer

Data Protection Day: bescherming van onze gegevens wordt steeds complexer image

Het is vandaag Data Protection Day, internationaal ook bekend als Data Privacy Day. Deze dag is bedoeld om het bewustzijn over best practices rond privacy en databescherming te verbeteren. Met de groeiende digitale voetafdruk wordt de bescherming van onze gegevens steeds belangrijker, maar ook complexer.

Ronald Vanhijfte, Benelux directeur F5 Networks, zegt over Data Protection Day: "Onze groeiende digitale voetafdruk zorgt elke dag voor nieuwe data. Criminelen proberen op agressieve manier deze data te stelen uit applicaties, trekken bankrekeningen leeg, en gebruiken ransomware om betalingen te eisen van bedrijven of consumenten. We roepen bedrijven op, zeker op deze Data Privacy Day, om het groeiende gevaar van mobiele malware te herkennen en te erkennen door strikte tegenmaatregelen te nemen. De eigen IT-infrastructuur, maar ook klanten lopen risico; beiden moeten worden beschermd."

Steeds afhankelijker van mobiele oplossingen

"De groeiende populariteit van applicatiegerichte services, zoals mobiel bankieren, wearables en virtuele assistenten laten zien hoe we steeds afhankelijker worden van mobiele oplossingen. Hoe groter de voetafdruk, hoe moeilijker het wordt voor consumenten om zelf hun eigen digitale data te beheren en te beschermen. Mensen vertrouwen steeds meer op bedrijven om dat in goede banen te leiden en beschermd te zijn tegen gevaren en diefstal."

Vanhijfte: "Internetcriminelen proberen apps te kraken door malware, botnet herding, creditcard-fraude, vervalsing van inloggegevens, handelen in gestolen digitale goederen en het verkopen van intellectueel eigendom. Allemaal met als doel om er zelf rijker van te worden. Als tegenmaatregel moeten bedrijven dus strengere authenticatie invoeren om gebruikersidentiteiten zuiver en veilig te houden. Daarnaast helpt een applicatie firewall bij het beschermen tegen malware, en een fraude-monitoring service tegen het verlies van data. We zijn minder dan vier maanden verwijderd van de invoering van de GDPR / AVG, dus het is nu zaak gegevensbeveiliging een vast onderdeel in de bedrijfscultuur te maken, en een langetermijnstrategie te hebben om de veiligheid van klantgegevens te garanderen."