Laadtijd van webpagina's gaat meewegen in ranking mobiele zoekresultaten Google
18-01-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

Laadtijd van webpagina's gaat meewegen in ranking mobiele zoekresultaten Google

Google gaat de snelheid waarmee een webpagina laadt meewegen in de positie die website krijgen toegewezen in de zoekresultaten van de zoekmachine Google op mobiele apparaten. Het nieuwe selectiecriteria wordt vanaf juli 2018 gehanteerd.

Dit kondigt Google aan in een blogpost. "Mensen willen antwoorden op hun vragen zo snel mogelijk kunnen vinden - onderzoeken wijzen uit dat mensen veel geven om de snelheid van een pagina. Ondanks dat snelheid al langer wordt gebruikt in de ranking van pagina's, was dit signaal gericht op zoekopdrachten op desktop systemen. Vandaag kondigen we dat vanaf 2018 paginasnelheid een ranking factor wordt voor mobiele zoekopdrachten", schrijft Google in de blogpost.

Impact op klein percentage van de zoekopdrachten

Google stelt dat de wijziging alleen pagina's raakt die de langzaamste ervaring bieden aan gebruikers en impact zullen hebben op slechts een klein percentage van de zoekopdrachten. Het bedrijf gaat één uniforme standaard voor laadtijden toepassen op alle webpagina, ongeacht de technologie waarmee deze gebouwd is. Google wijst erop dat als een pagina zeer relevante content bevat voor een bepaalde zoekopdracht, deze ondanks een langere laadtijd nog steeds hoog kan eindigen in de zoekresultaten van zoekmachine.

Meer informatie is te vinden in de blogpost van Google.

Terug naar nieuws overzicht