Redactie - 12 januari 2018

Vijf stappen naar een vliegende start

Misschien bent u zelf een van die mensen die elk jaar steevast vanuit de beste intenties met‘goede voornemens’ aan de slag gaat? Ik kom er ruiterlijk voor uit, ook in 2018 heb ik mij voorgenomen iets weg te nemen van de overtollige kilo’s. Vijf om precies te zijn. Maar er is dit jaar ‘een verschil’. Ik heb de fa. Fitbit aan mijn zijde! Bijgestaan door de via een kleverig armbandje geregistreerde bewegingen (of gebrek er aan) en vooral de graphs in het fraai vorm gegeven appje op de telefoon, beschik ik nu over een stok achter de deur om goede voornemens om te zetten in concrete vorderingen.

Succes ontstaat vanuit succesgewoontes. De individuele strijd met de kilo’s verschilt daarin eigenlijk nauwelijks van onze inspanningen om dit jaar met het bedrijf ‘die sprong’ te maken.  We gaan ‘opschalen’ of ‘minstens 30% groei realiseren’ begint met concrete acties in week 1. Dat was vorige week…

Tuurlijk in wk 1 al te nadrukkelijk benaderen van potentiële klanten kan tijdens de verwerking door hen van het surplus aan oliebollen en champagne ook tegen je werken. Maar toch, hoe staat het met uw vliegende start? Zit u ‘op schema’ om de 2018 doelen te halen?

Vijf stappen om met uw team 2018 een vliegende start te realiseren in het nastreven van de bedrijfsmatige goede voornemens:

1. Vertaal ambitie naar doelstellingen.

Vijf kilo afvallen? 30% Omzetgroei? Wat betekent dat voor week 1 en Januari in # inbound webvisits, leads, offertes en… deals? Moeilijker: waar verloopt het realiseren van omzet stroef? Zichtbaar zijn in de markt vertalen naar websitevisits? Conversie van leads naar opportunities? Zet die challenges om in conversiepercentages en meet die regelmatig. En maak doelen ‘persoonlijk’ voor uw medewerkers en management.

2. Focus op impact

Hoewel de meest verstrekkende beslissing rond focus ‘m zit in de definitie van het ‘speelveld’ , de product-markt-combinaties zijn er ook andere overwegingen die de effectiviteit helpen verbeteren. Focus bijvoorbeeld op het naleven van (een beperkte set) nieuwe succesgewoontes: wekelijks resultaatmanagement invoeren? Een 2-wekelijkse contactfrequentie met beslissers bij klanten?

Focus ook in de keuze van innovatieprojecten met impact. De ervaring leert dat focus-beslissingen rond gewoontes baat hebben bij een minimale frequentie. Focus aanbrengen rond langduriger projecten werkt weer prima vanuit kwartaalthema’s: dit kwartaal ‘Blockchain-innovatie- discovery’ opstarten.

3. Organiseer onverslaanbaarheid

Realisatie van doelstellingen werkt niet door wekelijks naar nieuw geformuleerde cijfers binnen het gekozen focusdomein te staren. Wees helder in de noodzakelijke verbeteringen rond commercieconversie, zoals de eerder besproken leads naar opportunies bijvoorbeeld. Wees helder in de red flags – moeilijkheden door de gehele funnel. Daarnaast is het raadzaam om (het gebrek aan) onverslaanbaarheid van proposities scherp te krijgen en daarin verbeteringen te realiseren met gerichte klantwaardeinnovatie.

4. Organiseer voorspelbaarheid van resultaten

Leadconversie kun je als eenmalige actie zien of als structureel proces. Dit geld voor alle activiteiten die van invloed zijn op omzet en winst. Voorspelbaarheid kansrijk organiseren betekent inrichten van zo simpel mogelijke processen. Werk bijvoorbeeld met maandprogramma’s in de marktbewerking zodat medewerkers die verantwoording krijgen voor een thema, langer van te voren de verdieping kunnen aanbrengen en dus met onderscheidender relevante content naar buiten treden.  Ook innovatieprojecten zijn gebaat bij krachtig procesmanagement. Zowel incrementele korte termijn innovatie als de spannende innovatie om vernieuwende ontwikkelingen om te zetten in klantwaarde. Scrum it!

5. Manage resultaat & voortgang

En vooral verbeter waar nodig, op bij voorkeur wekelijkse basis. Zorg voor een ‘Fitbit’-alike visualisatie in uw rapportage. De stok achter de deur om het beste in u en uw medewerkers naar boven te halen!

En als we dan de learnings van Fitbit nog wat verder trekken in uw Vliegende start van 2018: maak doelmatig werken vooral leuk en uitdagend! Zorg voor betrokkenheid van uw medewerkers en breng ze in de Flow!

Zo heb ik vandaag enorm genoten van de eerste rit met mijn nieuwe kickbike (Google maar eens).

Enjoy!

Pieter Jan Doets

Wie is Pieter Jan Doets?

Pieter Jan Doets RM is gecertificeerd Register Marketeer en richt zich met zijn adviespraktijk Tara’s Flow op het realiseren van waardevolle bedrijven.  Hij werkt o.a.  voor Microsoft, Oracle, diverse scale- & start-up’s. Daarnaast is hij mede-oprichter van Stichting Markaiding waarin (pro bono) strategie advies wordt verstrekt aan charitatieve instellingen en social firms.

Hij realiseert impact op het bedrijfsresultaat via een hoge mate van ‘streetwise marktemphatie’, inzet van de effectieve strategiemethodes en (losmaken van) creativiteit.

06-42610786 of pieterjan@tarasflow.nl