Redactie - 01 januari 2018

Hoe kunstmatige intelligentie bedrijfsprocessen verandert

Kunstmatige intelligentie (AI) is een controversiële technologie. Het heeft de potentie om de manier waarop wij werken en leven compleet te veranderen. Mensen maken zich echter ook zorgen over de zogenaamde 'Rise of the machines' en het feit dat alles wat ze doen door software gevolgd zou kunnen worden. Zelfs de bedrijven die vooroplopen bij het integreren van AI-toepassingen in de consumentenwereld zijn het niet eens over de mogelijke gevolgen, met name Mark Zuckerberg (Facebook) en Elon Musk (Tesla), die onlangs hun tegenstrijdige standpunten over de technologie lieten horen.

In werkelijkheid maken we allemaal al gebruik van een of andere vorm van AI, maar net als bij alle nieuwe technologie hebben we onze waakzaamheid laten verslappen op het moment dat het een basisvoorziening werd. Denk maar aan persoonlijke assistenten als Siri of het zoeken naar afbeeldingen in Google. Sommige mensen zijn op hun werk HR-chatbots gaan gebruiken voor eenvoudige verzoeken om de tijd van HR niet te verdoen. Bij al deze voorbeelden wordt AI gebruikt.

In het bedrijfsleven wordt AI gebruikt om elke regelgebaseerde software te beschrijven die besluitvorming automatiseert en versnelt. Wat AI onderscheidt van standaard 'als-dan'-computergebruik is dat bedrijven met de krachtige software van tegenwoordig hun besluitvorming dynamisch kunnen verfijnen op basis van experimenteren en een breed scala aan data. AI is geavanceerd rekenwerk op een schaal die het menselijk vermogen te boven gaat.

Zo zijn er zelflerende systemen, wat duidt op algoritmen waarmee een systeem patronen kan ontdekken in grote datasets en die kan toepassen op nieuwe data (zie Afbeelding 1 hieronder).

afbeelding-1-oracle-blogpost-12-2017-400.png

Denk bijvoorbeeld eens aan de shared services-functie van een organisatie, waarbij nu al Robotic Process Automation (RPA) wordt gebruikt om beheerprocessen te versnellen en kosten te drukken. Als je daar zelflerende systemen aan toevoegt, wordt de shared services-functie getransformeerd tot een zelfverbeterend mechanisme dat voortdurend naar manieren zoekt om efficiënter te werken en het risico op fouten in het proces te verlagen.

Oracle ERP Dynamic Discounting is een van de eerste praktijkvoorbeelden van dit concept. Met de toepassing worden de facturen van leveranciers gecontroleerd en de facturen gemarkeerd die een korting voor snelle betaling bieden, zodat de Finance-teams aan de betaling hiervan prioriteit kunnen geven. Deze aanpak hoort thuis in het bedrijfsleven, van shared service tot supply chain management.

Als dit alles een positief beeld schetst van AI, komt dat omdat de toekomst grotendeels rooskleurig is. Data wordt waardevoller voor een bedrijf als het niet alleen met terugwerkende kracht werkt, maar daadwerkelijk helpt om het bedrijf op de toekomst voor te bereiden. Of dat nu is in de vorm van efficiëntere processen, lagere kosten of slimmere klantenservice, de mogelijkheden van AI zijn vrijwel eindeloos en dit is pas het topje van de ijsberg.

Het is begrijpelijk dat mensen bang zijn dat ze onderdeel worden van een echt 'big brother'-experiment, maar het laat vooral zien dat we ons niet op ons gemak voelen bij concepten die we niet volledig begrijpen. Disney onthulde bijvoorbeeld onlangs een prototype van gezichtsherkenningstechnologie die in de gaten houdt of mensen van films genieten. Het idee dat een scherm naar ons kijkt, is voor sommigen misschien beangstigend, maar als je bedenkt dat zulke technologie wellicht ook kan worden toegepast om emotionele signalen te ontdekken in iemands lichaamstaal, bijvoorbeeld om iemands gezondheid en welzijn te controleren, wordt de waarde ervan duidelijker.

AI staat nog in de kinderschoenen en discussies over de relatieve voor- en nadelen zullen steeds complexer worden naarmate de technologie slimmer wordt. Als de vooruitgang die we tot nu toe hebben gezien echter een indicatie is voor de toekomst, kunnen we aanzienlijke voordelen verwachten en een steeds weloverwogener publieke opinie over AI als die voordelen zichtbaar worden.

Door: Peter Fleischmann (foto), Senior Sales Director Digital Finance & Supply Chain

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024