Redactie - 22 december 2017

Zorginstelling Stichting De Opbouw zet in op digitale versnelling

Zorginstelling Stichting De Opbouw zet in op digitale versnelling image

Deuren die cliënten herkennen, slimme medicijndozen die het risico op verkeerde medicijninname verkleinen, robots (Zora) die helpen bij de revalidatie van cliënten of een Virtual Reality Bril voor mensen met dementie waarmee zij herinneringen op kunnen halen over belevenissen uit het verleden. Het lijkt toekomstmuziek, maar voor De Opbouw en haar werkmaatschappijen is het straks realiteit.

Vanaf vandaag zet De Opbouw en haar werkmaatschappijen sterk in op de digitale mogelijkheden.  Door de zorg met behulp van de technologie van vandaag te verbeteren, blijft meer tijd over voor de kerntaak: het verlenen van goede zorg.

Tesla

Om dat doel op een goede manier te behalen moet eerst de basis op orde zijn: een stabiel, snel, eenvoudig toegankelijk en goed beveiligd IT-netwerk. “Immers, als je zorgoplossing een slimme en snelle Tesla is, maar de infrastructuur een zandweg, dan kom je niet ver”, aldus Ronald Thijs, lid Raad van Bestuur met innovatie in zijn portefeuille, waar het digitaliseringsproject van De Opbouw onder valt. Precies dat is waar De Opbouw naar kijkt. Eerst de infrastructuur op orde, pas daarna aan de slag met innovatieve toepassingen.

Digitaal versnellen

De ambitie en gewenste aanpak van De Opbouw en haar werkmaatschappijen viel ook wereldwijd technologiebedrijf Cisco sterk op. Vanuit Cisco’s programma voor de Digitale Versnelling van Nederland is steun toegezegd in kennis en kunde. Edwin Prinsen, Countrymanager Cisco Nederland: “Eén van de doelen van Digitale Versnelling Nederland is om samen met zorginstellingen te werken aan projecten die productiviteit van zorgmedewerkers verhogen en kwaliteit van zorg vergroten. In deze samenwerking is het perspectief van zorgmedewerkers en hun processen leidend, zodat digitale transformatie optimaal aansluit bij hun behoefte. Om die reden zijn we graag betrokken bij dit traject van De Opbouw.”

Met het nieuwe netwerk kunnen zorgverleners straks realtime en op een veilige manier over gegevens van cliënten beschikken. Nu al kunnen vergaderingen digitaal verlopen, waardoor de medewerkers zo weinig mogelijk tijd kwijt zijn aan het reizen. Hierdoor blijft meer tijd over voor de zorg. Dit is slechts een van de beoogde digitale stappen die De Opbouw en haar werkmaatschappijen met Cisco in een sneltreinvaart doorvoert, in nauwe samenwerking met ICT-dienstverlener TiGiT.

ik zie jou

De Opbouw en haar werkmaatschappijen hebben onlangs een strategie ontwikkeld samen met cliënten, stakeholders en medewerkers. In de strategie staat verbinding centraal, gebaseerd op wederkerigheid, diversiteit & interactie. Binnen een omgeving waarin iedereen de ruimte heeft zichzelf te zijn, zijn talent in te zetten en waar iedereen echt meedoet en er toe doet: ik zie jou.

Een van de thema’s binnen de nieuwe strategie is Genius Care. Genius Care gaat over het inzetten van digitale middelen ter ondersteuning van de cliënt. Per persoon wordt gekeken welke (digitale) vormen goed aansluiten en kunnen helpen. Dit maakt de weg vrij voor menselijk contact, persoonlijk en op maat.

Foto V.l.n.r.: Ronald Thijs, bestuurder De Opbouw, Edwin Prinsen, countrymanager Cisco Nederland, met Zora de zorgrobot in zijn handen, Wim Berghuis, directeur TiGiT