Redactie - 19 december 2017

Van Science Fiction naar Science Fact?

De toekomst voor de medische industrie is er één waarin machines ons zullen diagnosticeren, terwijl mensen onze handen vasthouden. Dit scenario kan absoluut waarheid worden en is eigenlijk minder spannend dan dat u in eerste instantie wellicht denkt.

Denk bijvoorbeeld in dit kader aan een superslimme computer die op basis van artificial intelligence (AI) onmiddellijk elk medisch onderzoek ter wereld, dat betrekking heeft op uw symptomen, in kaart kan brengen. Op basis van alle beschikbare informatie stelt hij een diagnose en beveelt een bepaalde behandeling aan. Niet alleen op basis van het intellect van uw arts, maar van iedere arts en onderzoeker in de hele wereld. Dat zou geruststellend aanvoelen, toch? Maar daardoor zou het menselijk contact met uw arts, de empathie en ondersteuning tijdens uw behandeling van essentieel belang zijn.

Geen enkel mens kan deze combinatie van inzicht en empathie bieden. Desalniettemin staan we er allemaal om te springen. Dit is de grens van geneeskunde en gezondheidszorg, allemaal mogelijk gemaakt door deze ‘enge’ AI.

Bang voor 'het nieuwe'

Vandaag de dag moeten door machines gegenereerde diagnoses nog de strijd aangaan met echte innovatie. We zijn natuurlijk bang voor ‘het nieuwe’. We lezen de krantenkoppen en zien al voor ons hoe science fiction langzaam ons leven overneemt. Zo bleek uit recentelijk onderzoek van VMware, waarin slechts 22% van de volwassenen in het Verenigd Koninkrijk aangaf dat ze graag volledig geautomatiseerde gezondheidszorg willen, waarbij technologie wordt gebruikt om ziekten te ontdekken, te diagnosticeren en te behandelen.

De realiteit is echter dat technologische vooruitgang een punt heeft bereikt waarop Science Fiction, Science Fact is geworden. We hebben al gezien dat door technologie aangedreven modellen hele industrieën herstructureren. Vergelijk het bijvoorbeeld met de entertainmentindustrie in de jaren negentig, waarin Virtual Reality puur het onderwerp was van toekomstgerichte cinema (The Lawnmower Man, Strange Days, eXistenZ). Vandaag de dag hebben we echter betaalbare VR-headsets voor thuis - voor games, films en documentaires - van toonaangevende, wereldwijde merken. Vorig jaar overtroffen de uitgaven voor digitale media en entertainment zelfs die van traditionele media. Eerstgenoemde is daarmee hard op weg zijn om een miljardenindustrie te worden. En dat terwijl we nu nog maar slechts het topje van de ijsberg op het gebied van innovatie zien.

We waarderen amper de technologische innovatie die ons naar nieuwe vormen van entertainment, service en consumptiegewoonten stuurt. Misschien is de meest ingrijpende verandering gerelateerd aan hoe snel 'uitzonderlijk' normaal of zelfs alledaags kan worden. Hoe snel is de iPhone nu ‘normaal’ geworden?

Zelfrijdende auto

Kijk bijvoorbeeld eens naar de zelfrijdende auto - een ontwikkeling die de toekomst van de automobielsector in een heel ander perspectief plaatst. Hoe ziet een typische gebruikerservaring er hier uit? Minuut 1: pure angst en opwinding. Minuut 2: een intense nieuwsgierigheid en vele vragen over hoe de technologie werkt. Minuut 4: acceptatie en zelfs verveling als alles genormaliseerd wordt en de nadruk komt te liggen op ‘de volgende stap’.

Dit is een goede metafoor voor technologische adoptie - die beweging van angst naar acceptatie - aangezien industrieën over de hele linie geavanceerde oplossingen omhelzen, in een zeer kort tijdsbestek. AI is bijvoorbeeld al succesvol geïntegreerd in de back-end-systemen van veel grote banken. Tegelijkertijd zitten miljoenen mensen in vliegtuigen die grotendeels geautomatiseerd zijn zodra ze zijn opgestegen zonder dat mensen zich daar druk over maken.

Organisaties moeten blijven innoveren

Organisaties staan voor een uitdaging: ze moeten blijven innoveren om competitief te kunnen blijven en om nieuwe diensten te kunnen blijven ontwikkelen. Of, zoals in het voorbeeld over de gezondheidszorg, om nieuwe manieren te ontwikkelen om diagnoses te kunnen stellen en uitmuntende patiëntenzorg te bieden. Ze kunnen het zich echter niet veroorloven om consumenten van zich te vervreemden of klantenervaringen in het proces te compromitteren. Innovatie moet worden afgestemd op de behoefte aan verandering van de klant. Dus hoe kunnen organisaties nu de juiste ervaringen leveren, terwijl ze de basis leggen voor de revoluties van morgen?

Een grote groep is van mening dat innovatie geworteld is in de hedendaagse technologie, en communiceert dit ook om consumenten zekerheid te bieden. Een ‘volledig autonoom voertuig’ klinkt misschien ongelooflijk opwindend, nieuw en angstaanjagend, maar in werkelijkheid is het een datacenter op wielen. Het kan werken en interactie hebben met andere verbonden technologieën en sensoren vanwege cloud-gebaseerde netwerktechnologieën en data die door het voertuig lopen. Dit betekent dat zo’n auto onderhevig is aan hetzelfde soort beheer- en operationele systemen als een datacenter.

Machine of mens: wat is veiliger?

Hier rijst dan ook weer de vraag: ‘wat is veiliger: een machine of een mens?’. In de wereld van de autonome voertuigen beschikt bijvoorbeeld de Tesla Autopilot over radar-, sensor- en cameratechnologie om een beeld te creeëren van de weg die een bestuurder in zijn eentje niet kan creeëren. Het kan zelfs de auto voor de auto voor u monitoren: als die auto remt, vertraagt of van richting verandert, detecteert de Tesla dit en reageert hij onmiddellijk. Iets wat vaak buiten de mogelijkheden van een menselijke bestuurder ligt. Dit werkt echter alleen wanneer er geen fouten zijn. Beveiliging moet standaard zijn ingebouwd in het DNA van deze applicatie. Nieuwe technologieën zullen alleen gedijen wanneer hun waargenomen beloning opweegt tegen het bijbehorende risico.

Dus hoewel het misschien minder futuristisch en 'cool' klinkt, is het communiceren van wat ‘het volgende’ is een natuurlijke, eindige evolutie van wat vandaag in bedrijf is. Dat dit kan worden gecontroleerd is belangrijk om de angst van consumenten, die vaak worden geleid door buzz-woorden, te verminderen. Dit zal de weg banen voor nieuwsgierigheid, begrip en acceptatie. Met deze aanpak kunnen organisaties technologie gebruiken om innovatie en uiteindelijk klantervaring te stimuleren, omdat industrieën uiteindelijk steeds vooruitstrevender worden.

Door: Joe Baguley (foto), VP & CTO, EMEA, VMware