Wouter Hoeffnagel - 16 december 2017

ABAX opent kantoor in Duitsland

Het Noorse telematicabedrijf ABAX opent een eerste vestiging in Duitsland. Het bedrijf beschikt al langer over vestigingen in Nederland, het Verenigd Koinkrijk en Polen.

“We kijken uit naar deze voor ons zeer strategische toetreding tot de Duitse markt. Net als de rest van onze markten, vraagt ook de Duitse markt ??om solide technische oplossingen die het gemakkelijker maken om kleine en grote wagenparken op een efficiënte en slimme manier te managen”, aldus Martijn Zewald, CEO ABAX Nederland.

Aantrekkelijke markt

ABAX noemt Duitsland met 3,2 miljoen zakelijke voertuigen een aantrekkelijke automarkt. Met een penetratie van slechts 15 procent is de markt voor telematica-oplossingen voor de aftermarket nog nagenoeg onontgonnen. Bjørn Erik Helgeland, COO ABAX Group, geeft aan dat de Duitse markt aan grote rol zal spelen in de verdere internationale groei van het bedrijf.

ABAX is de laatste vijf jaren jaarlijks steeds met meer dan 30% gegroeid. In juni 2017 werd het bedrijf overgenomen door investeringsgroep Investcorp voor 1,8 miljard NOK. Duitsland is de eerste nieuwe markt na deze overname. Het nieuwe kantoor van ABAX Duitsland wordt in januari geopend in Berlijn. Geir Andre Lie, nu Quality Director van ABAX Group, zal de rol van CEO van ABAX Deutschland GmbH op zich nemen.

Partnership met Caruso

Als onderdeel van zijn entree in Duitsland heeft ABAX in november van dit jaar ook een nieuwe strategische samenwerking aangekondigd met Caruso op het gebied van ‘Connected Automotive’. Caruso is een open en veilige dataplatform voor de aftermarket in de automotive branche. De aftermarket is het geheel van bedrijven die actief zijn op het gebied van distributie en verwerking van ondermeer vervangende onderdelen en accessoires.

Het partnership met Caruso biedt ABAX toegang tot een digitale marktplaats voor automotive aftermarket. Deze marktplaats verbindt zowel werkplaatsen, fabrikanten van onderdelen, leasing- en fleet management-systemen, verzekeraars als andere belanghebbenden en geeft toegang tot een platform met B2B-data en service-aanbieders. Met meer dan 200.000 voertuigen in het eigen wereldwijde netwerk kan ABAX nu binnen het eigen portfolio MKB-bedrijven dezelfde voordelen bieden als de grote wagenparkbeheerders.