Redactie - 14 december 2017

Auto-industrie in de ban van Artificial Intelligence

Auto-industrie in de ban van Artificial Intelligence image

Wie is niet opgegroeid met de droom van een AI (kunstmatige intelligentie) die de auto kan “bezielen”, zoals de VW Kever “Herbie” in de jaren ’60, tot de zwarte Pontiac Firebird Transam “KITT” in de jaren ’80 en de huidige “Lightning Mc Queen” van Steve Job’s Pixar Studio? De droom is altijd dezelfde: met behulp van een AI kan een middelmatige auto zich met de wereldklasse meten; de enorme behendigheid van Herbie en de astronomische snelheid van KITT, als de turbo-boost werd ingeschakeld, werden ze te veel voor het veld aan tegenspelers. McQueen is een wat ander verhaal, deze hybrid van Corvette/ GT en Nascar lijkt vooral een zelfreflectie van de Amerikaanse auto-industrie over wat ze verloren heeft, maar ook in deze kinderanimatie wordt de top behaald met behulp van AI.

De zelfrijdende auto

Maar wat zijn de actuele ontwikkelingen in de auto-industrie met AI? Als we de ontwikkelingen voor de industrie zelf, zoals AI voor onderhoud en voor verkoop, ter zijde laten is het uiteindelijke doel bekend: de volledig autonome auto. Maar om daar te komen moet er veel gedaan worden aan vooral de prijs van de technologie, en het publiek -en daarmee de overheid- zullen ook een stap voorwaarts moeten maken in hun denken over AI.

Hierin heeft Nederland nu al een voortrekkende rol in de wereld: autonome auto’s zonder stuur mogen met RDW ontheffing de weg op. Er bestaan al autonome bussen, die net als geautomatiseerde metrotreinen op een exclusieve baan rijden. Er lijkt in Nederland dus minder weerstand te bestaan tegen een AI die voertuigen controleert- wellicht komt dit door de dominante logistiek, die al lang AI robots gebruikt in warehouses, én op een fysiek enorme schaal (denk aan de haven van Rotterdam). Uber heeft duidelijk dezelfde implementatie voor ogen met zelfsturende taxi’s (bekend van de film Total Recall, waar de AI zelfs cynisch en grof is).

Om te bepalen hoe ver we zijn op deze weg is de analyse van Barclays goed bruikbaar. Hierin wordt het pad naar de volledig autonome auto opgedeeld in 5 fases. In de eerste fase wordt elektronica geïntroduceerd die de chauffeur helpt- dit begon al in de jaren ’80. In de 2e en 3e fase kan meer geavanceerde elektronica de controle al deels overnemen zoals Advanced Driver Systems (ADAS, denk bijvoorbeeld aan zelfparkerende auto’s), vooral op de snelweg en niet in de hectische binnenstad (cruise control). In de 4e fase heeft de chauffeur nog controle in sommige omstandigheden, maar in de 5e fase is ook deze mogelijkheid weggenomen en is de auto volledig autonoom. De meer geavanceerde auto’s zitten nu in de 3e fase, en grijpen soms zelfs al autonoom in, bijvoorbeeld bij noodstoppen.

En hier begint de echte uitdaging: de AI moet een relatie opbouwen met de chauffeur om diens gedrag goed te kunnen interpreteren om correct in te grijpen. Zo heeft Toyota zijn Concept-i auto uitgerust met een AI die het gedrag, zoals oplettendheid, en emoties analyseert en daar het aantal interventies op aanpast.

AI applicaties

Een andere grote speler is General Motors, dat zijn populaire OnStar platform snel aan het uitbreiden is sinds de samenwerking begon met IBM's Watson-supercomputer. Het nieuwe OnStar Go platform wordt als ideaal gezien voor het ontwikkelen en inzetten van AI-technologie op het gebied van de automobielindustrie. Hiertoe behoren een hoge verwerkingssnelheid, toegang tot big data - en -analyse en gecentraliseerde connectiviteit.

Hoe kunnen cloud-gebaseerde AI-platforms het leven van chauffeurs eenvoudiger maken?

De volgende toepassingen zijn al beschikbaar in Nederland bij het vergelijkbare Opel OnStar, of zullen binnenkort beschikbaar zijn:

Tankstations lokaliseren en de chauffeur in staat stellen om hun brandstof aankoop binnen in het voertuig te betalen.

Herinneren om benodigde huishoudelijke artikelen te kopen wanneer de bestuurder relevante winkels nadert.

Identificeren van restaurants in de buurt die vergelijkbaar zijn met die welke typisch door de chauffeur worden bezocht, eventueel kan de AI al       eten voorbestellen. Denk aan een AI die comfortfood voor kan stellen in een nieuw trendy restaurant als een slecht humeur van de chauffeur bespeurd wordt, of vermoeidheid als gevolg van te lang rijden.

Augmented Reality

Met de kracht van Cloud gebaseerde platforms, inclusief big data-analyse, zal deze lijst zeker exponentieel groeien. Wat ook al verbeterd wordt is het presenteren van de geanalyseerde data, immers, de AI moet de suggesties doen op een gebruiksvriendelijke manier die niet afleidt van het auto besturen. Hiervoor wordt Augmented Reality gebruikt, onder meer door de Amerikaanse fabrikant Harman, waarbij allerlei informatie op de voorruit gepresenteerd wordt. Het kan hier gaan om routeplanning, wegcondities of kritieke technische informatie zoals benzinepeil, motortemperatuur of bandenspanning. Ook wordt er gedacht aan een toepassing om de toestand van andere weggebruikers te tonen, waarmee je begrip kunt tonen voor onbehoorlijk weggedrag (stel je een overlay met een infobalk voor: “Met ziek kind naar de dokter!!” bij een auto die erg gehaast is en asociaal rijdt). Begin 2018 wordt deze technologie samen met Renault al op de Europese markt gebracht met het Navdy systeem, dat een klein scherm voor de voorruit plaatst om informatie weer te geven.

Aangezien Harman al autoruiten van Chrysler had uitgerust met het LIVS (Life-Enhancing Intelligent Vehicle Solution) systeem op presentaties eerder dit jaar lijkt de stap nu wel héél erg klein: een nieuw topmodel van Renault wordt welhaast zeker uitgerust met een Augmented Reality voorruit.

Mobiliteit

Auto’s met AI worden ook als cruciaal beschouwd om het verkeer gaande te houden in de metropolen: minder opstoppingen, beter reistijden, lagere behoefte aan parkeerruimte en een verbeterde verkeersveiligheid. Verwacht wordt dat al deze ontwikkelingen tot lagere autoverkopen leiden, maar de auto’s die verkocht worden zullen betere winstmarges hebben. Auto’s met AI zullen waarschijnlijk ook het aantal opties voor carsharing verbeteren, iets dat vanzelfsprekende voordelen zal hebben als het gaat om het verminderen van de milieu-impact van toenemend wegverkeer. Onderzoek van ABI wijst dat het wereldwijde aantal gebruikers van carsharing tegen 2030 zo’n 650 miljoen zal bedragen.

Met AI kunnen we op een nieuwe manier autorijden: “cloud to car”. Dankzij de enorme rekenkracht tot hun beschikking zijn ontwikkelaars in staat om applicaties te ontwikkelen die Life Enhancing waarde toevoegen! Zo hoef je zelf nooit meer bezig te zijn met het controleren van het oliepeil, het checken van de ruitenwisservloeistof of vervangen van je zomer- naar winterbanden. Alles wordt door de auto zelf bijgehouden en de bestuurder wordt genotificeerd als het tijd is om iets bij te vullen of te vervangen. Alles om het comfort van de bestuurders optimaal te houden.

Door: Richard de Jong. De auteur is een autofanaat en vertegenwoordiger van www.oponeo.nl. Hij blijft graag up-to-date met alle nieuwe ontwikkelingen en trends in de auto-industrie, met een speciale interesse in autobanden. Deze passie deelt hij graag met andere autoliefhebbers door middel van het schrijven van blogs en artikelen.