12-12-2017 | door: Marco van der Hoeven

Reportage Dell EMC Forum: vier essentiële transformaties

Vijftig procent van de Dell EMC-klanten weet niet hoe zijn markt eruitziet over een paar jaar. Tachtig procent voelt de hete adem van startups in zijn nek. Het zijn spannende tijden, gekeken naar de cijfers die Aaron Chaisson, vice president portfolio messaging van Dell EMC, introduceert. Hij spreekt tijdens het klantcongres Dell EMC Forum op 6 december 2017. Het thema is dan ook: het realiseren van transformatie. Want transformeren is de enige kans om in de veranderende wereld te blijven bestaan.

Dat sommige bedrijven nadenken over de wereld van morgen en dit ook in de praktijk brengen, blijkt al uit de introductie van Jeannine Peek, managing director commercial the Netherlands van Dell EMC. ‘Ik had een kamer geboekt bij mijn favoriete hotelketen. Als ik de lobby binnenloop om in te checken, zie ik dat zich een rij heeft gevormd, omdat de medewerker een lastige klant helpt. Ik zie, terwijl ik daar sta, dat ze ook een robot in dienst hebben. Een selfservice portal waar je tegen kan praten.’

Een robot die weet dat je houdt van sporten én witte wijn

‘Ik denk dat probeer ik, dus ik zeg mijn naam tegen de robot. Hij praat terug: welkom mevrouw Peek. Uw kamer bevindt zich op de vierde etage. De gym is open en de witte wijn staat voor u klaar in de skybar. Dat was een superservice, al begon ik natuurlijk wel te twijfel over mijn gewoontes, maar het hielp wel!’ De robot kon standaard verzoeken eenvoudig afhandelen, terwijl moeilijkere zaken behandeld kunnen worden door de mens achter de balie.

Of neem Nike, vertelt Aaron Chaisson, vice president portfolio messaging van Dell EMC, eveneens op het hoofdpodium: ‘Het is geen vrijetijds- of sportmerk meer, het is een informatiebedrijf geworden. Ze hebben sensoren in hun schoenen en shirts. Ze vangen die informatie en ze kunnen het geanonimiseerd weer doorverkopen aan een bredere markt. Het ontwricht de markt en als mens zijn we verworden tot een lopend datacenter.’

Een datacenter dat nooit offline mag zijn

Niet alleen transformaties die direct zichtbaar zijn voor de klant zijn van belang, zo blijkt uit de klantencase van Please, payrolldienstverlener. De dienstverlener heeft 10.000 medewerkers in dienst en bedient 1.250 opdrachtgevers. Daarvoor worden jaarlijks 20.000 verloningen doorgevoerd. Het bedrijf was de eerste dienstverlener die een online omgeving aanbood waarop medewerkers hun uren kunnen registeren. En het aantal klanten blijft groeien.

Alleen werd dat groeien moeilijker doordat het datacenter niet eenvoudig opgeschaald kon worden. Tegelijkertijd kan het datacenter, die als basis dient voor alle diensten, geen minuut offline zijn door de service die Please biedt aan kleine en middelgrote bedrijven: ‘Wij hebben klanten in horeca en beveiliging, die registreren hun uren ’s nachts. We kunnen het datacenter dus geen minuut offline hebben’, vertelt Hans van de Ven, algemeen directeur van Please.

Daarom stapte Please recentelijk over naar vSphere en vSAN van Dell EMC. Niet alleen is daarmee schaalbaarheid gerealiseerd. ‘We willen niet alleen dat het datacenter nu voldoet aan onze eisen, maar dat het over vijf jaar nog steeds kan meegroeien met onze ambities’, aldus Van de Ven. Ook is een ringverbinding opgezet met een datacenter in huis bij Please, zodat er altijd een gespiegelde omgeving draait. Dat is cruciaal voor herstel bij calamiteiten.

Niet alleen kansen, ook bedreigingen

Herstel bij calamiteiten is cruciaal, aangezien de digitalisering niet alleen meer kansen met zich mee brengt. Er zijn uiteraard ook gevaren, vertelt Peek: ‘Je wilt niet nadat je zaterdagmiddag na het doen van je boodschappen de parkeergarage niet uit kan, omdat die gegijzeld is. Dat werd natuurlijk helaas wel werkelijkheid door de WannaCry-aanval. We moeten ons dus niet blindstaren op de kansen, maar ook tijd besteden aan het minimaliseren van bedreigingen.’

Daarom stelt Chaisson dat er vier transformaties noodzakelijk zijn en geen enkele transformatie overgeslagen kan worden. Het gaat om de digitale, IT, workforce én security transformatie. ‘We moeten een weerbare infrastructuur opzetten om vertrouwen op te bouwen. Het moet flexibel en proactief zijn, waarbij gedrag gemonitord wordt en een diepteanalyse laat zien wat normaal is en wat niet. Daar moet dan snel en adequaat op gereageerd kunnen worden’, aldus Chaisson.

Voldoen aan de GDPR

Naast beveiliging moeten onze infrastructuren ook voldoen aan de laatste wet- en regelgeving, zoals de Europese GDPR. Deze wetgeving gaat 25 mei 2018 van kracht en ook Please moet daaraan voldoen. ‘We moeten een goede firewall hebben en weten waar data staat. Als iemand vergeten wil worden, dan moet je die data binnen dertig dagen verwijderd hebben, afgezien van de gegevens voor de fiscus. We hebben 100.000 mensen in ons systeem, dus dat was best een uitdaging’, vertelt Van de Ven.

De andere transformaties zijn ook niet optioneel, aldus Chaisson. De digitale transformatie gaat over het benutten van digitale kansen. De IT-transformatie over modernisering van de infrastructuur. ‘Onderdeel is het automatiseren van processen door software en API’s. Een grote trend is de groei van Hyper Converged en de inzet van de multicloud. Sommige klanten kiezen ervoor om dit zelf op te pakken, maar steeds meer bedrijven besteden het liever uit, zodat ze zich kunnen richten op hun core business.’

Wie zal plaatsnemen in de voorhoede?

De workforce transformatie draait om het mobiliseren van medewerkers door de inzet van mobiel en van een afstand werken. ‘Zestig procent van onze klanten werken ook buiten kantooruren, twee derde werkt weleens thuis. Dan is het belangrijk dat medewerkers worden ondersteund met de juiste, mobiele technologie. Er zal dan een kernteam van IT moeten zijn die die medewerkers dan ook ondersteunt gedurende de hele levenscyclus van die technologie’, aldus Chaisson.

De klanten zijn zich bewust dat markten veranderen en dat ze mee zullen moeten veranderen als ze over tien jaar nog willen bestaan: 78 procent voelt zich bedreigd door digitale startups, 52 procent is zich bewust dat de markt al ontwricht wordt en 48 procent weet niet hoe de markt eruit zal zien in een aantal jaar. De vraag is: wordt de markt alleen door startups ontwricht? Of gaan de klanten van Dell EMC de voorhoede vormen en alle transformaties omarmen?

Tekst: Anne van den Berg

Terug naar video overzicht