APC by Schneider Electric bestormt retailmarkt via bol.com

08-12-2017 | door: Witold Kepinski

APC by Schneider Electric bestormt retailmarkt via bol.com

Niet alleen zakelijke eindgebruikers willen altijd online zijn en hebben daarom een toenemende behoefte aan beschikbaarheid. “Ook (particuliere) consumenten willen hun dure elektronica beschermen tegen schade en uitval als gevolg van bijvoorbeeld blikseminslag”, vertelt Marvin Renssen van APC by Schneider Electric. De Franse elektronicagigant startte onlangs een pitch van verschillende power-oplossingen, zoals Back-UPS'en, Powerbanks en Surge Arrests, onder andere via de bekende etailer bol.com.

Meer dan honderd dagen per jaar onweert het wel ergens in Nederland. Jaarlijks is er 550 miljoen euro schade aan elektronica als gevolg van blikseminslag. Dit soort problemen treffen vaak consumenten, die volgens de gemiddelde inboedelverzekering alleen de eerste drie jaar de volledige dagwaarde van hun elektronica vergoed krijgen. APC by Schneider Electric is in de zakelijke markt al langer bekend als producent van oplossingen die belangrijke elektronica beschermen tegen gevaren als stroomuitval en piekspanning. “We waren gewend om te focussen op de business-to-business markt”, vertelt channel account manager Marvin Renssen. “Onze aandacht gaat traditioneel uit naar resellers, die aan zakelijke klanten verkopen. Maar een deel van ons productportfolio is ook heel interessant voor consumenten. Zeker als je kijkt naar de trends in de consumentenmarkt: de behoefte aan beschikbaarheid en het altijd online kunnen zijn. Ook consumenten vinden het tegenwoordig heel belangrijk om hun (dure) elektronica te beschermen.”

Kansen

APC by Schneider Electric ziet grote kansen in de consumentenmarkt. “We hebben allemaal vakantiefoto's, belangrijke documenten en video's”, stelt Renssen vast. “Stel dat je harde schijf crasht, wat doe je dan? Laten recoveren d.m.v. clean room à 1000 euro per schijf? De cloud is een alternatief, maar als je data voor meerdere jaren wilt bewaren, is ook dat best duur. Voor de langere termijn kiezen veel consumenten voor een NAS (Network Attached Storage), maar ook die kan kapotgaan, bijvoorbeeld door blikseminslag of stroomuitval. Gevolg: de harde schijf crasht of je data raakt corrupt doordat je net iets aan het overschrijven bent.”

Volgens Renssen leeft bij consumenten – bewust of onbewust – de behoefte om een NAS te beschermen. “Dat doe je met een APC Back UPS: een uninterruptible power supply. De NAS sluit je aan op de UPS en de UPS op het stopcontact. Vervolgens verbind je de NAS en UPS via een USB-kabeltje. Zo voorziet de UPS de NAS van noodstroom en beveiligt hij tegen onder meer blikseminslag. Duurt de stroomstoring erg lang en is de Back-UPS bijna leeg, dan sluit hij de NAS netjes af, dus ook data-loss is dan geen risico meer. Het is een echte data-protection oplossing; je vangt in één keer een heel groot risico af. Ook niet-ICT-producten als noodverlichting, aquarium pompen en beveiligingscamera's kunnen met een Back UPS worden beschermd tegen uitval als gevolg van stroomstoringen.”

De APC Back-UPS'en en Mobile Powerpacks (opladers voor mobiele telefoons) zijn wat Renssen noemt producten uit het APC by Schneider Electric portfolio die geschikt zijn voor de consumentenmarkt. “Verder verwachten we veel van onze Surge Arrests: stekkerdozen met overspanningsbeveiliging om elektronica te beschermen tegen schade, veroorzaakt door bijvoorbeeld blikseminslag. Op deze stekkerdozen geven we levenslange garantie en er is een protection policy: mocht het apparaat falen, dan is de achterhangende apparatuur beschermd voor minimaal 50 duizend euro. Ook onze Replacement Battery Cartridges denken we vlot in de consumentenmarkt te kunnen zetten: accu's voor in onze UPS'en. Die moeten vaak na drie tot vijf jaar worden vervangen, dus die vervangingsmarkt wordt ook heel interessant.”

Naamsbekendheid

Elke retailer die veel NAS'en verkoopt, kan volgens Renssen ook de nodige Back UPS'en verkopen. Toch gebeurt dat nog weinig. “De vraag naar deze producten is er alleen als wij ze actief 'pitchen'. Het is een latente behoefte; de consument moet erop worden aangesproken. Elke IT-manager weet dat bij een server een Smart-UPS hoort, maar veel minder IT'ers weten dat ook een NAS een Back UPS nodig heeft. Consumenten weten dat al helemaal niet. Bovendien kennen zij onze naam en ook onze producten niet; ze weten niet dat er een oplossing is voor hun (potentiële) probleem.”

Om dat te veranderen zocht APC by Schneider Electric contact met de webwinkel bol.com. “De meeste consumenten – en trouwens ook zzp'ers, óók een heel interessante markt voor ons – kopen daar al langer hun spullen. Daar ligt voor ons een enorm potentieel en een grote kans om naamsbekendheid op te bouwen. Het lukte vorig jaar al om de consument te bereiken via de webshops Central Point en Azerty, dat was tijdens de Pokemon-hype. We hebben toen 900 procent meer powerbanks verkocht dan normaal, puur door deze opladers voor smartphones onder de aandacht te brengen van retailers die ook consumenten bedienen.”

Communicatie

Het is belangrijk dat de producten van APC by Schneider Electric bij etailers zoals bol.com, Coolblue en ook Conrad in de juiste categorie terecht komen. “We willen niet 'halfbakken' bij die webwinkels liggen”, benadrukt Renssen. “Ze moeten goed gevonden worden door de consument. En de consument zoekt op product, niet op naam. De producttitels moeten in één oogopslag duidelijk maken wat een UPS doet. Het zegt mensen niet gelijk wat, maar de term 'noodstroomvoeding' maakt al veel duidelijk. Ook de aansluitingen staan in de titel genoemd. Verder maken we duidelijk wat de unieke features zijn van een specifiek model. De afbeeldingen zijn in HD, zodat klanten online de aansluitingen van een UPS kunnen zien en de tekst op de achterkant van een apparaat goed kunnen lezen.”

Maar het gaat nog verder, vertelt Renssen trots. “We hebben videofilmpjes toegevoegd van producten en productlijnen, waarin we foto's en plaatjes tonen die de voordelen van een product duidelijk maken. Ook 'runtime grafieken' staan op de site: om de juiste keuze te kunnen maken wil een klant weten hoe lang een UPS een bepaalde belasting volhoudt. Hoe lang blijft mijn router, NAS of modem online als de stroom uitvalt? Hoe lang kan ik nog door? Een zwaardere, maar ook duurdere UPS houdt het doorgaans langer vol, want die heeft vaak een grotere accu.”

Door heldere Nederlandstalige beschrijvingen wil APC by Schneider Electric bovendien een lage 'return rate'. “We hebben het niet over 'schuko' of 'CEE7/7', maar gewoon over stopcontacten”, besluit Marvin Renssen. “De content is helemaal gefinetuned. We werken trouwens ook aan onze naamsbekendheid met een eigen nieuwe website: nood-stroom.nl. Die campagne rollen we zelf uit, maar er is een snelle koppeling naar de sites van onze retail-partners. We gaan zelfs gericht adverteren met banners naar deze nieuwe website in regio's waar net een stroomstoring is geweest. Retail-partners krijgen op deze manier volledige marketingondersteuning. Zoek je de samenwerking met APC by Schneider Electric, dan krijg je écht een goede deal.”

 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

retail