‘Samen met organisaties digitale vernieuwing vertalen naar processen en mensen’

08-12-2017 | door: Johan van Leeuwen

‘Samen met organisaties digitale vernieuwing vertalen naar processen en mensen’

Digitale transformatie raakt elk bedrijf in het hart. Het biedt uitdagingen en kansen. Het roept vragen op. SAP heeft daar zelf net zo goed mee te maken. Dat geeft de aanbieder van bedrijfssoftware ook meer inzicht in hoe het andere organisaties kan steunen in hun transformatie. Niet met weidse vergezichten, maar met praktische oplossingen, vertelt Raimond van het Reve.  Twee elementen in deze klantstrategie zijn de Run Live Truck en evenementen zoals Connect to Innovate, dat op 3 en 4 oktober plaatsvond.

Praktische antwoorden op en oplossingen voor vragen die elke organisatie heeft op het gebied van digitale transformatie. Raimond van het Reve, SAP Director General Business & Partner Ecosystem, vindt het begrip ‘digitale transformatie’ te veel een hype geworden, maar de gevolgen van allerlei technologische innovaties zijn dat allerminst. Van het Reve hierover: “Natuurlijk moet je als organisatie eerst een visie hebben op waar je heen wil en welke rol technologische vernieuwingen daar in kunnen spelen. Uiteindelijk moet je echter ook naar een praktisch niveau.”

Waar het gaat om de vertaling van de impact van digitale vernieuwing op bedrijfssystemen en -processen, kan SAP meedenken, stelt Van het Reve. “Wat is de strategie van een organisatie. Wat wil de CFO bijvoorbeeld weten om de organisatie beter te sturen. Denk aan een supermarktketen die inzicht in klantbehoeften wil vertalen naar een zo effectief mogelijke distributie en bevoorrading van zijn winkels. Maar ook willen klanten steeds meer details weten waar een product vandaan komt, hoe duurzaam het is. Hoe kan technologie helpen om die details te bieden en daarmee onderscheid?”

Versnellen, vereenvoudigen, vermeerderen

SAP wil zowel wereldwijd als lokaal, bij enterprise-organisaties en het mkb, het digitaal innoveren faciliteren, onder het motto ‘versnellen, vereenvoudigen, vermeerderen’. Dat kan betekenen dat processen sneller of met minder fouten verlopen, of er kunnen nieuwe mogelijkheden benut worden. Van het Reve: “Dat hoeft allemaal niet groots te zijn. Soms zijn het juist kleine stappen die nodig zijn. Denk aan een mobiele app die toeristen koppelt aan mensen die graag willen vertellen over hun woonplaats.”

SAP heeft een eigen cloud-ecosysteem opgebouwd met platforms zoals Ariba, die de technologische onderbouwing kunnen bieden voor dergelijke vernieuwingen. Verder heeft SAP veel kennis in huis om die technologie te koppelen aan behoeften van organisaties.  Daarnaast is het belangrijk dat oplossingen niet alleen vanuit SAP komen. “Wij willen klanten meenemen in wat wij kunnen, maar uiteindelijk gaat het er om dat een klant of een prospect de juiste oplossing in handen krijgt om zijn business te versnellen, vereenvoudigen of te vermeerderen.”

Dat betekent ook samen vooraf in kaart brengen wat de impact van een nieuwe oplossing zoals een cloud-gebaseerd ERP-systeem kan zijn op andere processen, op de workflow binnen een organisatie. Knelpunten, maar ook voordelen die men zelf niet verwacht had. Of dat altijd op basis van een SAP-oplossing moet gebeuren? “Het liefst wel,” stelt Van het Reve. “Maar soms moet je accepteren dat je wat jij te bieden hebt als leverancier, nog niet is wat een organisatie op dat moment nodig heeft. Uiteindelijk gaat het er om dat digitale transformatie nieuwe kansen biedt en geen nieuwe knelpunten nodig heeft.”

Run Live truck: samen innoveren

In dit kader reed afgelopen voorjaar de SAP Live Truck rond. De met glazen wanden uitgevoerde truck komt langs bij klanten en prospects om als mobiel innovatielab te dienen. Ook komend najaar rijdt de truck weer rond (https://runlivetruck.sap.nl). Het doel is om binnen een week samen met mensen van een eindgebruiker een innovatie idee uit te werken tot een bruikbaar prototype op basis van de Design Thinking-methode.

De Live Truck heeft al een reeks prototypes opgeleverd waarvan  er een aantal gebundeld is in een brochure. Daaronder ook een aantal praktische oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken, waarmee SAP stelt een positieve impact te willen maken op de wereld.

  • Een voorbeeld is een eerste versie van een mobiele app, samen met KWF ontwikkeld, om mensen te wijzen op de gevaren van zon. Algemene gegevens over weersomstandigheden, locatie en UV-straling worden gekoppeld met persoonlijke data over huidtype, om tot een persoonlijk advies te komen over zonbescherming. Op termijn moet de app doorontwikkeld te worden om met gamification-elementen ook interessant te worden voor kinderen.
  • Verder stond de Run Live Truck afgelopen voorjaar ook bij ProRail, waar in een week tijd een prototype dashboard werd ontwikkeld om op basis van satellietbeelden en laserimaging actuele patronen in grondverzakkingen zichtbaar te maken en daar het spooronderhoud op af te stemmen.
  • Een derde klantcase was de bundeling van patiëntgegevens via onder meer het SAP Cloud platform en de SAP Hana database om zo sneller op één plek (de DICA kwaliteitsapp CVA) alle gegevens bij elkaar te krijgen nodig voor de behandeling van patiënten die met een hersenbloeding het Flevo Ziekenhuis binnenkomen.

Connect to Innovate

Een andere manier om kennis over te dragen of bij elkaar te krijgen, was het Connect to Innovate congres op 3 en 4 oktober, een initiatief van de Vereniging Nederlandstalige SAP Gebruikers en SAP Nederland. “Tijdens dit event namen we klanten en prospects mee met de roadmap van SAP over hoe wij de komende jaren denken hen in de praktijk te kunnen helpen met de overgang naar een digitale economie en samenleving. Het congres, het eerste event in zijn soort, was volgens Van het Reve een groot succes en herhaling er van ligt in de lijn der verwachting.

Oog voor detail, eigen verantwoordelijkheid

“Met de Run Live Truck en evenementen zoals Connect to Innovate willen we organisaties stimuleren om meer werk te maken van de kennis en technologie die er bij ons en hen beschikbaar is,” stelt Van het Reve. “Maar los hiervan, hangt succes af oog voor detail en oog voor eigen verantwoordelijkheid. Bij leveranciers, bij IT-aanbieders én bij eindgebruikers zelf.”

Oog voor detail betekent dat je vanaf het eerste tot en met het laatste moment van een innovatietraject de hele organisatie meeneemt. De impact op alle werk- en bedrijfsprocessen, de invloed op alle eindgebruikers. Oog voor eigen verantwoordelijkheid betekent dat elke partner in een innovatietraject verantwoording neemt voor zijn of haar rol. Een IT-aanbieder moet niet het idee hebben dat zij alles wel weten. Een klant moet niet achterover gaan leunen en verwachten dat aan het einde van een project alles werkt zoals gewenst.

“Er moet sprake zijn van wederzijds begrip en respect,” besluit Van het Reve. “Je moet samen piketpaaltjes slaan richting het Go Life-moment. Alleen zo kun je van een visie naar praktische vernieuwing komen die werkt.”

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie