'Tastbare voordelen voor gebruikers zijn de drijvende kracht achter digitale transformatie'
06-12-2017 | door: Redactie

'Tastbare voordelen voor gebruikers zijn de drijvende kracht achter digitale transformatie'

Het kost maar één klik: gebruikers stemmen, vergelijken en ranken dat het een lieve lust is. Welke strategie of middelen een bedrijf ook inzet, het is de gebruiker die het laatste woord heeft: hij bestelt, abonneert of zegt op. Tastbare voordelen voor de gebruiker zijn de drijvende kracht achter de digitale transformatie. Dat is nu al het geval en wordt in 2018 alleen maar duidelijker. Yann Toutant, CEO van Econocom Nederland, bespreekt deze en andere gerelateerde trends die hij ziet voor komend jaar.

In een tijd waar de gebruiker meer en meer noten op zijn zang heeft, is het allereerste moment van gebruik meteen ook hét moment van waarheid. Er is, meer dan ooit, geen herkansing voor een goede eerste indruk te maken.

Voor alles een app

Mensen raken hun mobiel meer dan 800 keer per dag aan, de interactie met onze klanten vindt dan ook steeds vaker plaats op de mobiele platforms. Er worden tegenwoordig nauwelijks nog elektronische apparaten zonder een bijbehorende app gemaakt. Zo ken ik iemand die bijvoorbeeld een vleesthermometer heeft, die een berichtje naar zijn smartphone stuurt als het vlees op zijn barbecue gaar is. Er is voor alles een app, en we bedienen onze apparaten steeds vaker met onze smartphone. De komende vijf jaar zal het aantal verbonden apparaten exponentieel blijven toenemen. Mobiel is zo een van de grootste aanjagers van het Internet of Things.

De kwaliteit van de ervaring maakt hierbij het verschil. De digitale transformatie is alleen succesvol als de gebruiker er voordeel uit haalt. Dat is de gebruikersrevolutie. De winnaars zijn de bedrijven die het leven van de gebruiker beter maken door ze een makkelijke of misschien wel spannende ervaring te bieden.

De magische klik

Daarbij draait het om de magische klik, de impact van een intuïtieve digitale oplossing die naadloos aansluit op de verwachting en behoefte van de gebruiker. Het is een moment van gebruikersgeluk waarbij technologie zijn belofte echt waarmaakt. En dat is hét moment dat de investering in technologie het gewicht in goud waard is.

Daarnaast zien we dat verschillende soorten informatie gecombineerd worden tot een nieuwe dienst. Spotify houdt bijvoorbeeld bij wanneer de artiesten waar je veel naar luistert optreden. Ook Songkick en de nieuwe app van Ticketmaster houden jouw luistergedrag bij en sturen je je een push-notificatie zodra tickets voor optredens van jouw favoriete artiest in de voorverkoop gaan. En heb je al eerder tickets voor die artiest gekocht, krijg je ,eerder dan anderen, de mogelijkheid om tickets voor een concert te kopen..

Plug and pray wordt (eindelijk) plug and play

Dit combineren van informatie sluit aan op de behoefte aan een naadloze gebruikerservaring. Plug and pray moet nu echt plug and play worden. Wanneer je gaat vergaderen via videoconferencing, dan wil je niet een half uur bezig zijn met verbinden, om er vervolgens na tien minuten weer uit gegooid te worden. Er is geen tweede kans meer om het goed te krijgen: het moet gewoon werken.

Wanneer je bijvoorbeeld een vergadering in je Outlook-agenda zet en je voert de vergaderlocatie in, dan moet alles werken op het moment dat je de ruimte betreedt: het licht, de videoverbinding, het scherm, de camera, alles!. Als je een nieuwe smartphone of laptop gaat gebruiken, dan moeten al je software, instellingen en bestanden direct beschikbaar zijn. In de B2C-wereld is de customer experience al de norm. In de B2B-wereld tolereren we nog te vaak dat het niet helemaal werkt zoals het moet. Hier komt de komende jaren eindelijk een eind aan. Om dit te realiseren, komt het beheer van de middelen bij derdente liggen: je koopt een prestatie in plaats van een product en dat kan alleen als iemand bereid is het prestatierisico op zich te nemen voor een vast, maandelijks bedrag.

Visuele informatie

Het visualiseren van informatie is een trend die al een aantal jaar speelt. Content wordt steeds vaker gevisualiseerd in de vorm van infographics of video en vervolgens getoond op integrale signage-oplossingen. De distributie van deze visuele informatie zal de komende tijd intelligenter worden en steeds meer in onze dagelijkse praktijk worden ingebed. Digital signage wordt meer dan alleen een scherm dat informatie toont: het wordt een ervaring en het wordt intelligenter. Wanneer je bijvoorbeeld op een vliegveld door de douane gaat, is het goed mogelijk dat jedoor een tunnel loopt met allerlei video’s die je aandacht trekken. Tegelijkertijd wordt je gescand en aan het eind van de tunnel weten de autoriteiten wie je bent, dankzij gezichtsherkenningstechnologie. De content op de schermen kan bovendien worden afgestemd op het vliegtuig dat zojuist is geland. Passagiers uit Dubai die landen in Spanje, krijgen zo andere content voorgeschoteld dan de passagiers uit Nederland. De gebruiker komt steeds meer centraal te staan.

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie