Witold Kepinski - 04 december 2017

Meer smartphones verkocht in Q3 2017

De wereldwijde verkoop van smartphones aan eindgebruikers bedroeg in totaal 383 miljoen eenheden in het derde kwartaal van 2017, een 3 procent stijging ten opzichte van dezelfde periode in 2016, volgens Gartner, Inc. Alle van de top vijf smartphoneleveranciers bereikten een groei met dubbele cijfers naast Apple, die een stijging van 5,7 procent realiseerde.

"Ondanks de zwakte van de markt in China steeg de verkoop van smartphones in het derde kwartaal van 2017" zegt Anshul Gupta , onderzoeksdirecteur bij Gartner. "De regio's Asia / Pacific (15 procent toename) en Noord-Amerika (stijging van 11,2 procent) zorgden voor de meeste groei van de smartphones in het laatste kwartaal."

"In de opkomende Aziatische Pacific zagen zowel Samsung als Huawei een gezonde vraag, samen met Xiaomi en Vivo, die hun voetafdruk buiten hun thuismarkten konden vergroten, " voegt Gupta eraan toe. "In Noord-Amerika was Samsung de drijvende kracht in het kwartaal vanwege zijn nieuwe vlaggenschipproducten."

Samsung

De smartphoneverkoop van Samsung vertoonde een dubbele stijging (19,3 procent) in het derde kwartaal van 2017. "Nieuwe pogingen om de nieuw ontworpen Galaxy S8-, S8 + en Note 8-smartphones te vernieuwen, hebben de groeiende vraag naar Samsung-smartphones teruggebracht, waardoor ze het tegen Chinese fabrikanten en leveren solide prestaties in het kwartaal, "zegt Gupta. "De laatste keer dat Samsung een groei met dubbele cijfers realiseerde, was in het vierde kwartaal van 2015."

De omzet van Apple groeide met 5,7 procent op jaarbasis. Apple keerde terug naar groei in China en zag ook sterke verkopen in veel van de opkomende markten, waaronder India. Dit komt door de aanhoudende verkoop van verouderde iPhones, waaronder de iPhone 5S die op de meeste markten een straatprijs van ongeveer 240 dollar in de winkel heeft.

Xiaomi

Xiaomi behaalde de sterkste groei, met een stijging van 80 procent in het derde kwartaal van 2017. Xiaomi's groei kwam meer uit internationale markten dan uit China, waar het te maken heeft met sterke concurrentie van Huawei, Oppo en Vivo. India blijft de grootste en snelst groeiende markt voor Xiaomi buiten China, maar de groeiende omzet uit Latijns-Amerika en Rusland stimuleert ook de verkoop.

Groter China vertoonde een daling van 11 procent in het derde kwartaal als gevolg van consolidatie rond lokale en minder bekende merken. Kopers geven de voorkeur aan bekende en dure smartphones, wat de vraag van goedkope smartphones van lokale merken kannibaliseert. In West-Europa en Noord-Amerika leidde de vraag naar premium smartphones van topmerken tot groei van de smartphoneverkoop in het derde kwartaal.

4G

Toonaangevende Chinese fabrikanten Oppo, Huawei, Vivo en Xiaomi blijven de verkoop stimuleren in opkomende markten, geleid door hun midprice en budget smartphones met een focus op 4G-connectiviteit en betere camera's.

"De komst van Apples nieuwe vlaggenschip-iPhones aan het eind van het derde kwartaal van 2017 heeft de aankopen van smartphones in het vierde kwartaal van 2017 vertraagd", aldus Gupta. "Na aantrekkelijke aanbiedingen op Black Friday en Cyber ??Monday zal het vakantieseizoen de verkoop van smartphones voor het einde van het jaar waarschijnlijk een boost geven. We verwachten dat de verkoop van smartphones in het vierde kwartaal het hele jaar door de totale omzet zal verhogen. miljard eenheden in 2017",, besluit Gupta.