Witold Kepinski - 01 december 2017

Stephen Hawking COSMOS instelling gebruikt HPE Superdome Flex

Stephen Hawking COSMOS instelling gebruikt HPE Superdome Flex image

Hewlett Packard Enterprise en de faculteit Wiskunde aan de Universiteit van Cambridge hebben een samenwerking aangekondigd om nieuwe ontdekkingen in de wiskundige wetenschappen te versnellen. Dit omvat samenwerking met Stephen Hawking's Centre for Theoretical Cosmology (COSMOS) om de oorsprong en de structuur van het universum te begrijpen. Gebruikmakend van het HPE Superdome Flex in-memory computing-platform, zal de COSMOS-groep op zoek gaan naar aanwijzingen die zich verbergen in enorme datasets - die 14 miljard jaar aan informatie bevatten - die de geheimen van het vroege universum en de zwarte gaten zouden kunnen ontsluiten.

"Onze COSMOS-groep werkt eraan te begrijpen hoe ruimte en tijd werken, van vóór de eerste biljoen biljoenste van een seconde na de Big Bang tot op de dag van vandaag," zei Professor Hawking, de Tsui Wong-Avery-directeur van Research in Cambridge's Department of Applied Mathematics en theoretische natuurkunde. "De recente ontdekking van zwaartekrachtgolven biedt geweldige inzichten over zwarte gaten en het hele universum. Met spannende nieuwe gegevens zoals deze, hebben we flexibele en krachtige computersystemen nodig om vooruit te blijven, zodat we onze theorieën kunnen testen en nieuwe concepten in de fundamentele fysica kunnen verkennen. "

In 1997 richtte een consortium van vooraanstaande Britse kosmologen, samengebracht door professor Hawking, de COSMOS supercomputing-faciliteit op ter ondersteuning van onderzoek in kosmologie, astrofysica en deeltjesfysica met behulp van gedeelde in-memory computing. Toegang tot nieuwe gegevensreeksen getransformeerde kosmologie van speculatieve theorie tot kwantitatieve wetenschap.

Universum

"De instroom van nieuwe gegevens over de meest extreme gebeurtenissen in ons universum heeft geleid tot een dramatische vooruitgang in kosmologie en relativiteit," zei professor Paul Shellard, directeur van het Centrum voor Theoretische Kosmologie en hoofd van de COSMOS-groep. "In een snel veranderend veld hebben we de tweeledige uitdaging om grotere gegevenssets te analyseren en tegelijkertijd hun toenemende precisie af te stemmen op onze theoretische modellen. In-memory computing stelt ons in staat al deze gegevens in te nemen en er onmiddellijk op te reageren, nieuwe ideeën uit te proberen, nieuwe algoritmen. Het versnelt de tijd tot de oplossing en rust ons uit met een krachtig hulpmiddel om de grote vragen over de oorsprong van ons universum te onderzoeken."

De nieuwste supercomputer ter ondersteuning van het werk van de faculteit, die een HPE Superdome Flex combineert met een HPE Apollo-supercomputer en Intel Xeon Phi-systemen, zal COSMOS in staat stellen om de kosmologische theorie te confronteren met gegevens uit het bekende universum - en gegevens van nieuwe bronnen opnemen, zoals gravitatiegolven, de kosmische microgolfachtergrond en de verdeling van sterren en sterrenstelsels. De krachtige rekenkracht helpt hen te zoeken naar kleine handtekeningen in enorme gegevenssets die de geheimen van het universum kunnen ontsluiten.

Memory-Driven

HPE Superdome Flex maakt gebruik van de principes van Memory-Driven Computing, de architectuur die centraal staat in de visie van HPE voor de toekomst van computergebruik, met een pool van geheugen die via rekenbronnen over een snelle gegevensverbinding kan worden gebruikt. Dankzij het gedeelde geheugen en het ontwerp met één systeem van HPE Superdome Flex kunnen onderzoekers complexe, gegevensintensieve problemen holistisch oplossen en de belasting voor ontwikkelaars van de code verminderen, waardoor gebruikers sneller antwoorden kunnen vinden.

De in-memory computing-capaciteit van HPE Superdome Flex is uitermate geschikt om aan de behoeften van de COSMOS-onderzoeksgroep te voldoen", zegt Randy Meyer, vicepresident en algemeen manager, Synergy & Mission Critical Servers, Hewlett Packard Enterprise. "Het platform stelt het onderzoeksteam in staat om enorme gegevenssets te analyseren en in realtime te analyseren. Dit betekent dat ze sneller antwoorden kunnen vinden. "

De supercomputer en zijn in-memory platform zullen niet alleen de COSMOS-werkzaamheden ondersteunen, maar ook onderzoek op uiteenlopende gebieden binnen de Faculteit der Wiskunde, van milieuwetenschappen tot medische beeldvorming. Het belang van toegang tot computationele hulpmiddelen - en het vermogen om ze te optimaliseren met behulp van lokale expertise - is erkend in onderzoeksprojecten die verband houden met de vorming van buiten de zon gelegen planetaire systemen, statistische taalkunde en hersenletsel.

"We zijn verheugd om samen te werken met HPE door nu deze unieke rekenmogelijkheden aan te bieden over de hele faculteit van wiskunde van Cambridge," zei professor Nigel Peake, hoofd van de Cambridge Department of Applied Mathematics and Theoretical Physics. "High performance computing is de derde pijler van onderzoek geworden en we kijken uit naar nieuwe ontwikkelingen binnen de wiskundige wetenschappen in uiteenlopende gebieden zoals oceanografie, medische beeldvorming en de fysica van zachte materie."

Professor Ray Goldstein, Schlumberger, hoogleraar complexe fysische systemen in Cambridge, leidt een onderzoeksgroep met behulp van light-sheet microscopie om de dynamiek van morfologische transformaties die zich voordoen in de vroege embryonale ontwikkeling te bestuderen. Hij is enthousiast over toekomstige kansen: "Het nieuwe HPC-systeem zal ons vermogen om dit soort processen te begrijpen transformeren en om kwantitatieve theorieën voor hen te ontwikkelen Het is ook een geweldige kans om onderzoekers te informeren over de spannende overlapping tussen high performance computing en experimentele biofysica ."

HPE Superdome Flex

De HPE Superdome Flex is 's werelds meest schaalbare en modulaire in-memory computing-platform. HPE Superdome Flex is ontworpen met behulp van de principes van geheugengestuurde computing en kan van 4 tot 32 sockets en 768GB tot 48TB gedeeld geheugen in één systeem worden geschaald, zodat een ongeëvenaard rekenvermogen wordt geleverd voor de meest veeleisende toepassingen.

De HPE Superdome Flex is nu beschikbaar. Ga voor meer informatie naar de Superdome Flex-pagina hier .