Wouter Hoeffnagel - 28 november 2017

Bijna de helft van de bedrijven benut techinvesteringen onvoldoende

Van de Nederlandse bedrijven die de afgelopen vijf jaar hebben geïnvesteerd in nieuwe technologie, geeft bijna de helft (43%) van de ondervraagde senior managers aan dat deze investering onvoldoende wordt benut. Dit blijkt uit onderzoek van TomTom Telematics.

De belangrijkste reden hiervoor, genoemd door 35% van de senior managers, is de incompatibiliteit van de technologie met bestaande systemen en processen. Daarnaast geeft bijna eenderde (29%) aan dat gebrek aan begeleiding en ondersteuning van leveranciers een rol speelt en 27% ontdekte achteraf dat het systeem ongeschikt was voor het doeleinde dat zij voor ogen hadden.

'Enkel investeren is niet voldoende'

“Investeringen in slimme technologie zijn van cruciaal belang om bedrijven te ondersteunen bij hun strategische doelstellingen, zich aan te passen aan veranderingen in de markt en operationele gegevens om te zetten in scherpe inzichten om betere beslissingen te nemen”, aldus René de Jong, Sales Director Benelux bij TomTom Telematics. “Echter, enkel investeren is niet voldoende. Het is van belang dat bedrijven verder kijken dan de implementatiefase om het om te zetten in concrete resultaten.”

“Dit betekent dat bij de keuze van een leverancier nauwkeurig moeten worden nagegaan in hoeverre ze lokale ondersteuning kunnen bieden, in staat zijn te investeren in nieuwe ontwikkelingen en de mate van integratiemogelijkheden met andere software systemen.”

Gemiddelde techinvestering bedraagt €20.949

Uit het onderzoek bleek ook dat de gemiddelde jaarlijkse besteding aan nieuwe technologie bij deze bedrijven gemiddeld €20.949 bedraagt. Maar ondanks deze investering gebruikt meer dan één op de tien (13%) nooit of slechts zelden gegevens van de bedrijfstechnologie als basis voor de besluitvorming. Nog eens 34 procent geeft aan dit slechts af en toe te doen.