Wouter Hoeffnagel - 25 november 2017

‘Digitale transformatie wordt steeds urgenter’

‘Digitale transformatie wordt steeds urgenter’ image

De digitale transformatie wordt voor bestuurders en IT-leiders steeds urgenter om beter te kunnen voldoen aan de digitale verwachtingen van klanten en burgers. Organisaties op een kantelpunt zijn aangekomen in hun digitale transformatie, waarbij executives met hun digitale strategie nu van planning naar uitvoering gaan.

Dit blijkt uit de 2017 CGI Client Global Insights, die de resultaten bevat van persoonlijke gesprekken met 1.300 bestuurders en IT-leiders uit 10 sectoren en 17 landen. Doel van die gesprekken is om die trends te achterhalen die van invloed zijn op organisaties en de gevolgen daarvan voor de bedrijfsvoering.

Top drie trends

De top drie bestaat uit de volgende trends:

  • Toegenomen urgentie om een digitale organisatie te worden om tegemoet te kunnen komen aan de toenemende verwachtingen van klanten – van 71% (in 2016) naar 85%. De meeste leidinggevenden zijn hun klantcontactmomenten aan het digitaliseren en passen analytics toe om hun klanten beter te leren kennen en de bedrijfsvoering te optimaliseren.
  • Grotere noodzaak om de organisatie te beveiligen tegen toenemende cyberrisico’s – van 62% (in 2016) naar 74%. Naarmate de noodzaak om te digitaliseren groter wordt, neemt ook het belang van informatiebeveiliging toe, waarbij ‘cyber’ wordt gezien als onderscheidende factor.
  • Aanhoudende focus op toenemende regeldruk – van 51% (in 2016) naar 62%. Leidinggevenden melden dat met name de regelgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens een grote tot zeer grote impact heeft op hun organisatie.

‘Behoefte om te transformeren wordt steeds urgenter’

George D. Schindler, President and Chief Executive Officer CGI: “In de sectoren die wij bedienen, tonen de inzichten dit jaar dat leidinggevenden een duidelijke, steeds urgentere behoefte hebben om te transformeren om te kunnen voldoen aan de digitale verwachtingen van hun klanten en burgers. Naarmate de trends zich duidelijker aftekenden, gingen zij over van verkennende naar mobiliserende strategieën voor hun gehele organisatie. Inmiddels beschikt 40% over een organisatiebrede digitale strategie, ten opzichte van slechts 12% in 2016.”

Om de digitale versnelling van de executives kracht bij te zetten, is de rol van data centraal komen te staan: 80% van de klanten investeert in geavanceerde analytics om hun bedrijf te optimaliseren en te laten groeien. Daarnaast zijn klanten in rap tempo aan het onderzoeken en experimenteren op het gebied van digitale technologieën zoals automation en artificial intelligence (AI). En toch geeft 81% van de executives aan dat cultuur en talent – en het faciliteren van de digitale medewerker – de belangrijkste uitdagingen vormen bij het digitaal worden.

‘Snelheid en omvang van veranderingen neemt toe’

“Over het algeheel genomen neemt de snelheid en omvang van de veranderingen toe. Bestuurders en IT-leiders zijn momenteel aan het investeren om ‘datagedreven’ organisaties te worden en zo hun bestaande bedrijfsvoering te optimaliseren en tot nieuwe digitale businessmodellen, producten en diensten te komen. Ook zijn zij aan het experimenteren met verschillende organisatiemodellen om de hele organisatie wendbaarder te maken”, zegt Mike Keating, Senior Vice-President van CGI Global Marketing & IP Strategy en tevens verantwoordelijk voor de CGI Client Global Insights.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024