Redactie - 22 november 2017

Comfortabele journey naar de cloud

Comfortabele journey naar de cloud image

De rol van IT verandert door de cloud van technisch naar een regie organisatie, zegt Lourens Siderius van ETTU. Dat is een leukere rol, maar één die ook zorgt voor nieuwe uitdagingen. ETTU probeert klanten in die journey naar de cloud te helpen. Er kan zoveel, dat is waar we met onze klanten over sparren. En dat doen we dan niet vanuit de vraag ‘wat kan er’, maar hoe zou je willen dat het gaat’? Want meestal kan dat gewoon gebouwd worden.” Daarvoor heeft ETTU de Transformatie Aanpak ontwikkeld.

“Klanten zitten met twee zaken waar ze met ons over willen praten”, zegt Lourens Siderius, Business development manager bij ETTU. “Het eerste onderwerp is de transitie naar de slimme werkplek. Bij veel organisaties staan de applicaties nog on premise: hebben de mensen een geïnstalleerde versie van Office, draait Windows 7, en moeten ze zelf de traditionele systemen updaten en onderhouden. Die mensen gaan naar Office 365, maar willen weten hoe ze dat moeten aanpassen. Ze gaan dan naar de cloud, maar er verandert veel. Onder meer het beheer, want updates gaan nu vanzelf. Technisch beheer wordt daarmee minder, maar het functioneel beheer kost juist meer tijd.”

Organisaties hebben met Office 365 een breed scala aan tools. Het is dan dus zaak om goed na te denken over de vraag welke tools ze waarvoor gaan inzetten, en welke tools ze niet gaan gebruiken. En er komen steeds nieuwe tools bij, waar mensen bij begeleid moeten worden als ze ingezet gaan worden. “De rol van IT verandert dus van bug fixen achteraf naar vooraf actief zijn met mogelijkheden en tooling. Dat is in mijn optiek een veel leukere rol.”

Security

“Je bedient echt de interne klant. Maar dat betekent wel dat je met al die veranderingen om moet gaan, en de juiste keuzes maken. Klanten die deze stap maken willen allemaal weten hoe ze dat kunnen beheersen. Sommigen denken daar heel defensief in, en twijfelen of ze zaken in de cloud moeten zetten. Maar we zien ook klanten die er duidelijk de voordelen van inzien. Want met een IT-afdeling van een paar mensen kun je natuurlijk nooit dezelfde mate van security bereiken als tweeduizend gespecialiseerde medewerkers van Microsoft met een budget van een miljard dollar. Zij zien die voordelen. Met die overwegingen helpen wij bedrijven, inclusief de bijbehorende governance.”

Naast het begeleiden van de introductie van de slimme werkplek is het invoeren van Microsoft Azure een tweede element waar de klanten van ETTU behoefte aan hebben. “Dan zitten ze met andere vraagstukken, omdat ze primaire applicaties in de cloud gaan zetten. Bijvoorbeeld een SAP-systeem on premise dat nu volledig naar de cloud gaat. We maken ook applicaties voor de klant van de klant, die draaien in Azure.”

Wensen

“Op dat vlak kun je gebruik maken van zaken die al in Azure zitten, waardoor je dus uiteindelijk minder hoeft te bouwen. Bovendien zit er bijvoorbeeld al AI in het Azure platform, die krijg je er gewoon bij in de Azure cloud. Er kan zoveel, dat is waar we met onze klanten over sparren. En dat doen we dan niet vanuit de vraag ‘wat kan er’, maar hoe zou je willen dat het gaat’? Want meestal kan dat gewoon gebouwd worden.”

De gesprekspartner voor dergelijke gesprekken is dan ook steeds vaker de business, waar het voorheen, in de tijd van het technisch beheer, meer de IT was. “Aan hen vragen we wat ze willen, om met oplossingen te kunnen komen. Daar is de IT ondersteunend aan. We zien nog wel bedrijven waar de IT daar niet in mee gaat, maar dan zie je toch dat de andere afdelingen gewoon met hun creditcard om de IT heen gaan.”

“Ik kwam dat pas bij een bedrijf tegen, waar de IT-manager vrij defensief was en beweerde dat onder meer het traditionele file sharing prima voldeed. Een business manager zei daarop dat zijn afdeling gewoon een eigen communicatie-applicatie had gekocht, waar de IT-manager niets vanaf wist. Zo ontstaat een volledige shadow IT. Kortom, de IT moet dus echt zoeken naar de vraag.”

Reisleider

ETTU speelt daarop in met de ETTU Transformatie Aanpak. Dat doen we samen met IT, maar wel direct met de business erbij. We gaan met alle stakeholders zitten om te bespreken wat er gebeurt in de organisatie, en waar de business naar op zoek is. Op basis daarvan maken we met de klant een roadmap waarin de tools staan die op welk moment kunnen worden ingezet. De volgende stap is dat we gaan plannen wat er, in kort waves, kan worden toegevoegd. Dat kan niet meer in lange trajecten, maar in kleine stapjes nemen we de klant mee in de roadmap om die transformatie naar de cloud te maken.”

“Omdat we dit iteratief doen zien we dat tegelijkertijd de business steeds slimmer wordt. Ze begrijpen steeds beter wat er allemaal kan, en ze komen steeds meer met slimme vragen. Wij stellen tijdens dat traject een zogenoemde Reisleider ter beschikking die tot taak heeft de klant in die journey te begeleiden.”

Adoptie

Siderius merkt dat deze aanpak goed aansluit bij de business. “Bij de IT zie we nog wel wat weerstand, omdat ze het soms in het begin als een bedreiging zien. Maar uiteindelijk gaat het om de tevredenheid van de business omdat ze steeds meer gebruik gaan maken van de mogelijkheden die al aanwezig zijn in de Microsoft cloud. Want de complexiteit schuilt hierbij niet in de technische kant, maar in het maken van de juiste keuzes en vervolgens de adoptie in een organisatie.”