Witold Kepinski - 15 november 2017

BMC verwacht veel van Digital Enterprise Management (DEM)

BMC verwacht veel van Digital Enterprise Management (DEM) image

Hoe stelt een CIO snel digitale services beschikbaar aan medewerkers en klanten? En hoe maakt hij die services schaalbaar, betrouwbaar en veilig? Softwarebouwer BMC heeft de oplossing: Digital Enterprise Management (DEM). “Een set van oplossingen om een elastische infrastructuur te creëren en te managen, waarmee organisaties snel kunnen transformeren naar een digitale bedrijfsvoering, en waarmee de business van een organisatie hard kan groeien”, omschrijven Robin Verbeet en Marco Geerinck deze nieuwe 'beheerlaag'.

BMC is volgens Verbeet en Geerinck dé partij voor CIO's en IT-managers die werk willen maken van de digitale transformatie, maar daarbij onafhankelijk willen zijn van partijen als infrastructuur- en serviceproviders. “Ze willen bovendien hun bestaande (legacy) IT-omgeving graag behouden”, weet Robin Verbeet. Volgens de Vice President Sales Central Europe bij BMC worstelen veel IT-managers in het bedrijfsleven met de vraag hoe ze snel en flexibel nieuwe digitale middelen kunnen inzetten, om zodoende mee te helpen aan de winst- en omzetgroei van hun organisatie. De oplossing: Digital Enterprise Management (DEM), volgens Verbeet dé digitale transformatiestrategie van BMC voor de komende jaren.”

Een duidelijke visie op business service management (BSM) en een bijhorende strategie had BMC al langer. “How to run your IT as a business?”, is volgens Verbeet een adequate samenvatting. “Maar wij zagen heel duidelijk de verwachtingen van onze klanten veranderen. Eindgebruikers willen onze applicaties 'anytime & anywhere' aangeboden krijgen. Ze willen een app-achtige experience, een user experience. Pay-as-you-go, dus SaaS-oplossingen die niet per se in-house worden beheerd. Na meer dan dertig jaar prominent aanwezig te zijn geweest in de markt hadden we rond 2014 wat last van een remmende voorsprong, maar met veel nieuwe, innovatieve en bestaande producten in de cloud zijn we inmiddels volledig SaaS-enabled en helemaal 'up-to-speed'.”

Snel veranderen

Veranderde wensen vanuit de markt stellen hoge eisen aan zowel de innovatie in het productportfolio van BMC als de go-to-market strategie van de softwareproducent. “Onze eindklanten moeten steeds sneller kunnen veranderen”, verklaart Marco Geerinck, Area Director Benelux bij BMC. “De business moet sneller, noem het rijtje van bekende succesverhalen als Uber en Airbnb maar op. IT is tegenwoordig de grondslag van vrijwel elke organisatie en daarom moeten IT en business nauw samenwerken om snel te kunnen innoveren. Een organisatie moet razendsnel reageren op marktontwikkelingen door nieuwe apps naar de markt te brengen, of heel snel aan verandermanagement kunnen doen. Wat wij doen met onze DEM-strategie: wij helpen organisaties om snel hun IT-omgeving aan te passen, maar zonder dat zij hun legacyproducten hoeven af te schrijven. Omdat DEM een hybride managementlaag is, kunnen eindgebruikers geïnstalleerde spullen gewoon meenemen. DEM is eigenlijk een beheerlaag, een managementlaag die alle omgevingen aankan: open en modulair. Een softwarelaag die goed werkt met zowel legacy als nieuwe IT. Investeringen blijven daardoor behouden.”

Geerinck noemt Digital Enterprise Management een 'moderne elastische infrastructuur die organisaties nodig hebben om een digital enterprise te kunnen zijn'. “Je wilt kunnen ademen. Gaat het wat minder met de organisatie, dan wil je heel makkelijk middelen kunnen uitschakelen en kosten verlagen. En als je piekt, wil je eenvoudig en snel bijschakelen. Het moet daarbij niet uitmaken waar die middelen vandaan komen. Voor de klanten van een IT-manager – de medewerkers in zijn eigen organisatie, de eindklanten van zijn bedrijf en soms ook nog de (eind)klanten daar weer van – mag het niet uitmaken of informatie afkomstig is uit een private of public cloud. Vergeet niet: het gaat uiteindelijk om hún tevredenheid.”

De strategie van BMC voorziet volgens Geerinck in de behoefte van organisaties aan 'high speed innovation'. Het komt tegemoet aan de hoge eisen van 'digital enabled employees', vooral millennials. “We helpen bedrijven om werknemers op de werkvloer dezelfde experience te geven als op hun eigen iPhone, Samsung of ander 'hand-held-device'. Medewerkers willen herkenbare apps zien en hun privé meenemen naar zakelijk.” Volgens Verbeet is DEM niet alleen een product, maar ook een visie. “BMC's manier van denken over de ontwikkeling van nieuwe applicaties en services is sterk gericht op de digitale medewerker en de digitale (eind)klant. Die transformeren zelf ook en verwachten niet anders dan dat hun bedrijf of de organisatie waar ze klant zijn, dat ook doet.”

Customer initiatives

Met de beheerlaag DEM kunnen klanten een open framework up- en downscalen en serviceproviders eenvoudig en snel on- en offboarden. “Dat vereist een heterogeniteit en een openheid die geen andere partij heeft”, vindt Verbeet. “DEM houdt rekening met alle facetten van een IT-organisatie: van cloud en mobile tot uiteenlopende endpoints. Heel belangrijk is dat workloads overal terecht moeten kunnen, en dan heb je te maken met verschillende technologie-ontwikkelingen. Wij hebben zeven 'customer initiatives' gedefinieerd, met als meest centrale idee het concept van een 'multi-cloud': voor de gebruiker maakt het niks uit waar een applicatie draait. Het thema multi-cloud komt bij al onze innovaties terug; onze klanten moeten altijd kunnen opereren in een omgeving waarin ze onafhankelijk zijn van partijen als infrastructuur- en serviceproviders.”

De customer initiatives moeten volgens BMC complete ondersteuning geven aan de digitale werkplek van nu en de toekomst. Andere focusgebieden zijn onder andere big data en artificial intelligence (AI). Geerinck: “Wij willen de standaard zijn om te zorgen dat big dataplatformen de juiste data krijgen aangeleverd. Dat doen we vooral door middel van ons digital business automation portfolio, dat er onder meer voor zorgt dat enterprise data ook voor IoT-initiatieven (Internet of Things) gevisualiseerd wordt, dat datastreams goed doorkomen en dat die dingen snel en op de juiste manier in platformen als Hadoop terechtkomen. Wij werken met alle protocollen – daar zie je weer de net al genoemde heterogeniteit – zodat een klant inzicht heeft vanuit verschillende pools en met de juiste analytics.”

TrueSight Intelligence

Om de informatie die alle devices in een bedrijfsvoering genereren zinvol te gebruiken, heeft BMC TrueSight Intelligence (TSI). “Hoe haal je 'actionable insights' uit alle logfiles die in een onderneming of firma worden geproduceerd?”, is volgens Geerinck de vraag waar TSI om draait. “TSI is ons platform voor IT-operations en big data, dat draait op AWS en waarin analytics en AI zijn voorgedefinieerd. Er zit ook machine learning in. TSI laat operations data en andere soorten data met elkaar correleren en haalt daar inzichten uit waar je direct wat mee kan (actionable insights). Doel is het ondersteunen en verder professionaliseren en automatiseren van IT-operations management. TrueSight hebben we onder andere toegepast voor DICTU (Dienst ICT Uitvoering), een ICT-dienstverlener die deel uitmaakt van het ministerie van Economische Zaken en zich onder meer bezighoudt met de inrichting van cloudwerkplekken voor medewerkers van de Rijksoverheid. Ook Cloud Lifecycle Management maakte deel uit van die propositie, ons cloudmanagementplatform dat innovaties versnelt door cloudservices geautomatiseerd in te zetten en te beheren.”

Bread & butter

Waarom zou een bedrijf kiezen voor de software van BMC? “Wij doen niet anders; bedrijfssoftware is onze bread & butter”, antwoordt Verbeet. “Software is onze enige focus, iedere dag weer. BMC verkoopt geen hardware, storage of infrastructuur. Alleen software, met momenteel dus een sterke focus op software-oplossingen die klanten ondersteunen met hun digitale transformatie.”

Volgens Verbeet komt daar iets heel belangrijks bij: het Klant Engagement Model van BMC. “Ook onze samenwerking met klanten is duidelijk onderscheidend. We gaan niet zomaar met een klant praten, maar doen eerst ons huiswerk. En in een gesprek beginnen we niet meteen over producten, maar over de initiatieven en uitdagingen van een klant. In een 'perspective' nemen we bovendien ook de omgeving van een klant mee: de concurrentie en de industrie waarin de klant actief is. Het verkoopproces dat daarop volgt heeft daardoor een sterke focus op een specifieke businesscase. We gaan ook pas met een klant in zee als we een duidelijke toegevoegde waarde zien, zowel voor hem als voor onszelf.”

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024