Wouter Hoeffnagel - 10 november 2017

Digitalisering leidt bij 75% van de bedrijven niet tot omzetgroei

Digitalisering leidt bij 75% van de bedrijven niet tot omzetgroei image

83% van de Nederlandse bedrijven heeft de afgelopen drie jaar geïnvesteerd in digitalisering. Slechts 23% heeft hiermee een omzetverbetering gerealiseerd. 

Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde Global Pricing & Sales Study uitgevoerd door strategie- en marketing adviesbureau Simon-Kucher & Partners. Net als wereldwijd (81%) voelen de meeste bedrijven in Nederland (83%) de noodzaak om te investeren in digitalisering. Hoewel omzetverbeteringen vaak het doel zijn van digitaliseringsinitiatieven blijven de gewenste resultaten vaak uit; 77% van de onderzochte bedrijven in Nederland ziet geen omzetverbetering. Belangrijkste oorzaak is dat aandacht naar verkeerde initiatieven uitgaat.

Vaak gericht op interne procesoptimalisatie

“De meeste bedrijven voelen de noodzaak om te investeren in digitalisering. Wat opvalt is dat veel bedrijven zich richten op interne procesoptimalisatie, maar dit leidt vaak niet tot de gewenste resultaatverbeteringen. Wat vaak ontbeert is het klantgericht denken en het lange termijn verdienmodel. Zo zagen we dat slechts 12% van de ondervraagde bedrijven effectief gebruik maakt van beschikbare data voor een passende prijsstelling en dat slechts 6% zich vroegtijdig richt op het verzilveren van digitale producten. Dat is - op zijn zachts gezegd - voor verbetering vatbaar”, zegt Onno Oldeman, partner bij Simon-Kucher Amsterdam.

Uit het onderzoek blijkt dat slechts 18% van de bedrijven wereldwijd succesvol is in digitalisering. Bij deze groep, ook wel de ‘Digitalization Heroes’ genoemd, zijn investeringen in digitalisering gericht op het lange termijn verbeteren van de omzet en winst. De EBITDA van deze ‘Digitalization Heroes’ is gemiddeld dan ook 37% hoger. “We kunnen veel van deze groep leren. De kans is groter bij Digitalization Heroes dat er een digitaal plan volwaardig is geïntegreerd in de bedrijfsvoering en dat er big data voor prijsoptimalisatie en producten op maat wordt ingezet. Daarnaast zetten ze bijna 4 keer meer mankracht in op de effectieve verzilvering, ofwel pricing, van hun digitaliseringsinitiatieven”, aldus Onno Oldeman.

'Verdienmodel wordt te vaak uit het oog verloren'

Hong-May Cheng, Partner bij Simon-Kucher Amsterdam, voegt daaraan toe: “Onder het mom van 'agile' en 'first-mover-advantage' standpunten worden veel digitale initiatieven ontwikkeld waarbij 'time-to-market' de hoogste prioriteit lijkt te hebben. Maar hierbij wordt het verdienmodel van de digitale innovatie nog te vaak uit het oog verloren. Het is raadzaam om ook onder de noemer van digitale innovatie, marketeers bij het lanceren van nieuwe digitale initiatieven niet te ontzien met betrekking tot hun kernvraag: hoe verdienen we hier geld mee?”