Redactie - 07 november 2017

Smart Print&Connect Portal moet printing makkelijker maken

Ricoh en Tech Data zijn trots op de nieuwe Smart Print&Connect Portal. Het maakt de stap voor IT-dienstverleners richting printing een stuk makkelijker, zo zeggen beide bedrijven. Een groep resellers was uitgenodigd voor de lancering bij Tech Data in Bodegraven.

Naast het woord ‘smart’ komt vooral het woord ‘easy’ veel terug in de marketing rond de Print&Connect Portal. Want dat is wat Tech Data en Ricoh samen voor elkaar willen krijgen: Managed Print Services (MPS) aanbieden moet makkelijker worden. “Dit is met name bedoeld voor IT-dienstverleners die hun activiteiten willen uitbreiden met printing”, maakt Jan Willem Kramer vooraf meteen duidelijk. Hij is als IT Distribution Manager van Ricoh verantwoordelijk voor de Smart Print&Connect Portal. “We mikken hiermee niet op de doorgewinterde aanbieders van MPS. Voor hen hebben we andere opties.”

Hard vliegen
Dat verhaal verduidelijkte hij tijdens de presentatie. “We willen IT-resellers helpen om hun business te vernieuwen. Het programma is bedoeld om IT-dienstverleners als vreemde vogels net zo hard te laten vliegen op het gebied van MPS als de erkende printing-specialisten. En dat allemaal op een manier waarbij het ze nauwelijks extra tijd kost, zodat het niet ten koste gaat van hun kernactiviteiten.”

Veel vragen
Tech Data heeft hetzelfde doel, legt Stefan Ruijter, de Category Manager Print & Supplies, uit. “We krijgen vaak vragen over printing van dienstverleners en resellers in het MKB. Ze bieden het niet aan, of alleen de printer als product. Ze zien regelmatig dat hun vaste klanten voor een ander bedrijf kiezen als het om printing gaat en dat is natuurlijk nooit fijn. Met een portal zoals deze kunnen ze op een laagdrempelige manier instappen. En het past ook helemaal bij de ontwikkeling dat het in de IT steeds minder om transactionele business en meer om contractuele business gaat. Hiermee kun je uit één verkoop structurele inkomsten halen.”

Totaalpakket
De Smart Print&Connect Portal is een totaalpakket van hardware, supplies en service, waarbij Ricoh en Tech Data samen zoveel mogelijk werk voor resellers uit handen nemen. Het begint al bij het selecteren van een printer, legt Kramer uit. “Je wilt niet uit alle beschikbare Ricoh-printers kunnen kiezen, want dat zijn er heel erg veel. Via een zoeksleutel in de portal, waarin je een aantal keuzes kunt maken, wordt het aantal opties al veel kleiner.”

Maar de grootste voordelen komen pas daarna. Het versturen van facturen, uit naam van de reseller en met diens logo erop, kan heel eenvoudig via de portal. Op het moment dat er een machine is geïnstalleerd bij de eindklant treedt er een DCA (Data Collection Agent) in werking die onder andere registreert wanneer de toner bijna vervangen moet worden en wanneer service nodig is. Via Tech Data wordt de toner vervolgens opgestuurd en Ricoh pakt op zijn beurt de service op.

Transparantie
Kramer: “Het bijzondere is dat de dienstverlener of reseller dus de volledige eigenaar van het contract is, maar dat hij er verder geen omkijken meer naar heeft. Een groot voordeel voor hen is dat ze een klant voor lange termijn aan zich binden. Contracten worden afgesloten voor drie, vier of vijf jaar, met daarna de eenvoudige mogelijkheid om te vervangen. De reseller haalt structureel inkomsten binnen uit het printgedrag van de klant. Bovendien krijgt de reseller niet te maken met de administratieve rompslomp. En, ook belangrijk, zowel de resellers als de eindklant zelf krijgen via de portal een heel duidelijk beeld van de kosten van printing en hoe die zijn opgebouwd. Transparantie is een heel belangrijk onderdeel in dit verhaal.”

Pilot
De portal werd tijdens de lancering ook gedemonstreerd. De aanwezige resellers luisterden en keken aandachtig en stelden uiteraard ook kritische vragen. Eén van hen, Marcel van den Berg van dienstverlener Vitasys, had daarbij een speciale rol. Zijn bedrijf mocht de afgelopen zes weken als pilot al gebruik maken van de portal. Hij bevestigde het verhaal dat Ricoh en Tech Data vertelden. “Deze portal is heel goed bevallen. Er zijn nog een paar van dit soort oplossingen op de markt, maar deze vind ik onderscheidend op een aantal punten. Het is laagdrempelig, omdat er geen minimale omzet nodig is. Iedereen kan meedoen. Daarnaast biedt het eindgebruikers enorm veel transparantie over de kosten van printing. Dat is nu nog één van de grote problemen op het gebied van MPS, vind ik. Gebruikers weten vaak niet hoeveel ze kwijt zijn aan printing. Bovendien is de prijs waarmee je via deze portal een oplossing kunt aanbieden enorm competitief.”

Laagdrempelig
Van den Berg is als persoon ervaren in de wereld van MPS, maar het bedrijf waarvoor hij werkt was dat tot een paar jaar geleden nog niet. “Ik ben daar drie jaar geleden binnengehaald omdat ze printing erbij wilden gaan nemen in hun portfolio. Dat bevalt erg goed. Ik kan IT-dienstverleners zeker adviseren om die stap ook te zetten als ze willen voorkomen dat een concurrerend bedrijf er bij hun klant met een MPS-oplossing vandoor gaat. Deze portal kan daarbij een heel handige tool zijn, juist omdat het zo eenvoudig en laagdrempelig is. Vanaf het moment dat je de printer verkoopt, neemt dit veel gedoe weg. Tot dat moment heb je natuurlijk nog wel specifieke expertise over printing nodig als je met een klant gaat praten over zijn wensen en behoeftes.”

Kramer keek de reacties tevreden aan. Hij denkt dat als IT-dienstverleners eenmaal aan MPS hebben geroken het naar meer smaakt. “Ik sluit zeker niet uit dat sommigen zullen beginnen met deze Smart Print&Connect Portal en na verloop van tijd steeds meer activiteiten rond printing gaan aanbieden.”