Redactie - 01 november 2017

De dialoog tussen business en IT wordt scherper

We zijn een gids in de complexe digitalisering’, zegt Geert Jan Dirven. Die bij Gartner Benelux aan het hoofd staat van het Executive Programs. De hoeveelheid informatie die op een organisatie afkomt is enorm. Dirven wil met Executive Programs de relevante zaken duiden, richten en plannen; Voor alle geledingen van een organisatie is IT cruciaal, waardoor een CIO op het juiste niveau moet kunnen communiceren met board en peers. Daarbij kan hij een beroep doen op de 13.000 deskundigen van Gartner.

Geert Jan Dirven leidt nu bijna een jaar Gartner Executive Programs Benelux. Hij heeft een lang track record in de IT bij een breed scala aan bedrijven, van start up tot multinational. “Gartner kende ik al langere tijd als klant”, zegt hij dan ook. Zijn meest recente functie was CEO bij een start up die zich bezighield met een actueel onderwerp, namelijk het algoritmisch modelleren van software om big data uit smart meters voor elektriciteit te verwerken.

Op basis van het elektriciteitssignaal kon onderscheid worden gemaakt tussen verschillende apparaten in een pand. Hiermee is het mogelijk om direct te zien welk effect het aan- of uitzetten van specifieke apparaten en toestellen heeft op het energiegebruik. Hiermee kan slim vergaarde data concreet worden ingezet in de business. Eerder is hij CIO geweest bij APM Terminals, DHL en GE.

Waarde

“EXP moet de gids worden voor ondernemend Nederland om de waarde en inhoud van de digitalisering te duiden”, beschrijft hij zijn ambitie. “Wat ik daarmee concreet bedoel is dat er een enorme ontwikkeling plaatsvindt in technologie die op executives afkomt. Daar moet de CIO dan van bepalen wat voor zijn bedrijf relevant is. Maar wanneer je in organisaties gaat kijken naar de visie op digitale transformatie dan betekent dat voor iedereen weer iets anders.”

“Het is een vergelijkbare ingrijpende ontwikkeling als die van de stoommachine naar de benzinemotor. We gaan nu automatiseren wat we eerder bedacht hebben. Alles en iedereen heeft nu IT, er is geen one size fits all meer. De inrichting van de systemen die organisaties nodig hebben is enorm complex. Hoe complex is te zien aan de forse groei van Gartner, waar op dit moment 13.000 mensen bezig zijn met de inhoud van IT. Dat kan een IT-leider niet meer alleen bijhouden.”

Meten

Daar wil hij met Executive Programs van Gartner dus een gids in zijn. “Gartner heeft als kennis broker bovendien veel producten die relevant zijn voor executives, zoals hypecycles en magic quadrants. Op die manier krijg je inzicht in de ontwikkelingen die relevant zijn voor de business, de horizon waarin dat speelt en de producten die het toepasbaar maken. Daarnaast hebben we toolkits, waar ik als klant ook altijd graag gebruik van maakte omdat je op die manier zorgvuldig en eenduidig kunt meten, onder meer op het gebied van maturity en cost (IT budget). Wat je vervolgens nodig hebt is een plan om van A naar B te komen. Onze ambitie als EXP is om vorm en inhoud te geven aan dat plan. Daar hebben we veel analisten voor die kunnen helpen.”

“Zeker wanneer je core business geen technologie is kun je niet meer zonder assistentie, en we zien dat steeds meer bedrijven daardoor hun weg naar Gartner weten te vinden. Wat wij maken is onvergelijkbaar in de markt, dat heb ik ook als klant gemerkt in het verleden. De producten van Gartner zijn direct concreet in te zetten. Daarmee verhoog je als CIO de kans op succes. De mensen die we daarvoor inzetten hebben een lange staat van dienst in de IT, met ervaring in raden van bestuur, maar ook start ups. Daarmee bedienen we een breed scala aan bedrijven, èn veel overheid, die ook een digitale transformatie doormaakt.”

Stevige discussie

Hij merkt dagelijks dat CIO’s steeds meer over de business willen praten. “We hebben stevige discussies over de manier waarop zij hun plannen kunnen afstemmen op de wensen van de business. Ze moeten weten wat ze kunnen doen om de doelstellingen van de business verder te helpen. Vaak gaat de discussie nog teveel over technologie. Maar de IT-strategie moet primair invulling en duiding geven aan de ambitie van de business. De te gebruiken technologie volgt daaruit weer.”

“Dat maakt het werk erg leuk, omdat je de vrijheid hebt om over grootschalige veranderingen te discussiëren, waarna je met zaken als die toolkits rond bijvoorbeeld kosten de noodzakelijke stappen kunt rechtvaardigen. Want kennis is een ding, maar dat omzetten in daden is lastiger. CIO’s willen daarvoor dus met de business praten in termen die de business begrijpt.”

Bedrijfsvoering

Een andere trend die hij constateert is dat ze op de juiste manier met hun peers in de organisatie om willen gaan. “De houding die bijvoorbeeld een financieel directeur of een HR-directeur heeft tegenover IT is de afgelopen jaren ook flink veranderd. Voor hen is IT een integraal onderdeel van het werk geworden en onderdeel van hun functionele bedrijfsvoering. Ze zijn leergierig geworden naar IT en weten er daardoor steeds meer vanaf.”

“Veel innovatieve ideeën over de inzet van IT komt van andere afdelingen, zoals marketing. Niet bij de IT. Zij willen voorlopen op markttrends, waar de IT nu meer van moet weten. De anderen willen meer en meer weten over technologie. Technologie maakt deel uit van de business-strategie, en dat is voor veel CIO’s een uitdaging. Want hoe vertaal je technische KPI’s in business-KPI’s? Als EXP zijn we verantwoordelijk voor de hele Benelux. Wij zien veel vraag naar duiding en richting geven aan de digitale transformatie. De dialoog tussen business en IT wordt scherper, omdat de afhankelijkheid echt gevoeld wordt.”

Voorsprong

Vooral over de omgang met disruptie bestaan veel vragen. Dirven heeft daar zelf een succesvol voorbeeld van meegemaakt in zijn tijd als CIO bij GE. “Wij hadden het initiatief Destroyyouyrbusiness.com. In het kader van dat programma heeft de toenmalige CEO Jack Welch voor iedere activiteit intern een afdeling opgezet die een volledige online concurrent moest optuigen, en een aantal van die initiatieven zijn zeer succesvol geworden. Dat soort denken probeer je mee te nemen, door een luis in de pels te zijn van gevestigde instituten. Op die manier kun je CIO’s helpen een voorsprong te nemen met hun bedrijf.”