Redactie - 01 november 2017

S/4HANA Cloud zorgt voor verandering bij SAP en zijn klanten

S/4HANA Cloud zorgt voor verandering bij SAP en zijn klanten image

Lucas Remmers, de Sales Director van S/4HANA Cloud bij SAP, is zeker van zaak. “SAP S/4HANA Cloud wordt het kloppend hart van SAP. Zowel binnen als buiten onze muren. Daar geloof ik heel sterk in.”

SAP maakt als bedrijf een duidelijke transitie door. Lucas Remmers, vanaf februari de Sales Director van de S/4HANA Cloud-divisie in Nederland, is een duidelijke belichaming van het nieuwe SAP. Hij is iemand die onvoorwaardelijk gelooft in open, schaalbaar en flexibel. Iemand ook wiens ogen beginnen te glimmen als hij vertelt over hoe Tesla op afstand de accu’s van auto’s in Florida een upgrade gaf, zodat ze verder konden rijden tijdens de evacuatie vanwege orkaan Irma. “Geweldig. Die manier van denken zorgt voor een grote verandering in de autobranche.”

Trein op snelheid
S/4HANA Cloud is de cloudvariant van de vierde versie van SAP Business Suite, die draait op het SAP HANA-platform. Het werd vorig jaar op de markt gebracht en is volgens Remmers inmiddels een rijdende trein die flink op snelheid is. De oplossing wordt bij klanten uitgerold en, zoals het hoort bij een cloudproduct, blijft het in ontwikkeling. “Elk kwartaal komen we met een nieuwe release, waarbij zeker de helft van de scope-items nieuw of in ieder geval aangeraakt is. Waar we begonnen met finance en professional services als hart van het product, is dat nu het volledige enterprise management geworden, inclusief discrete manufacturing. De innovatie gaat heel snel en dat maakt dit zo mooi.”

De basis werd volgens Remmers gelegd toen in 2010 het HANA-platform werd gelanceerd. “Ik werk nu een kleine twintig jaar in de SAP-wereld en ik heb meerdere belangrijke momenten meegemaakt. Maar HANA heeft ervoor gezorgd dat wij op een andere manier producten konden ontwikkelen. Daar is ook S/4HANA Cloud een gevolg van.”

Nieuwe businessmodellen
Remmers legt uit dat S/4HANA Cloud een oplossing biedt voor veranderende bedrijven. “Onze klanten krijgen te maken met digitalisering. De snelheid waarmee dingen veranderen gaat daardoor omhoog. Onze bestaande systemen zijn op een gedegen manier opgezet. Ze werden tot dusver meestal in lange trajecten op maat gemaakt en werken daardoor gewoon goed. Maar ze zijn niet per se flexibel; aanpassingen zijn lastig door te voeren. Bij nieuwe businessmodellen is dat een probleem. Daarbij horen andere processen.”

Repetitieve processen
Remmers haalt de term ‘Bimodal IT’ van Gartner aan. “Als bedrijven de innovatieve ‘mode 2’ willen faciliteren moeten ook de basisprocessen die onder ‘mode 1’ vallen op orde zijn. Met machine learning in S/4HANA Cloud hebben we gekeken naar processen die repetitief zijn. Het matchen van inkomende betalingen, bijvoorbeeld. Daar kan techniek de mens helpen en blijft er vervolgens tijd over om met de uitzonderingen bezig te zijn. Dat wil je, want daar wordt het geld verdiend.”

“Maar als je die technieken wilt inbouwen, dan past dat lastig binnen de systemen die we de afgelopen twintig jaar hebben neergezet, omdat dat lang duurt”, realiseert Remmers zich. “Met S/4HANA Cloud heb je automatisch elke drie maanden een nieuwe release. Dat is veel waardevoller. Een ander voordeel is dat een public clouddienst veel meer standaard is. Minder complexiteit dus, wat aanzienlijk scheelt in de kosten. En het kan bovendien veel sneller geïmplementeerd worden. Geen processen van een paar jaar, maar van een paar weken of hooguit maanden.”

Anders denken
Remmers vervolgt: “Als bedrijf zijn we al lang met cloud bezig. Dat is duidelijk te zien aan de acquisities die zijn gedaan en aan de ontwikkeling van ons Leonardo-portfolio. Maar van ERP werd lang aangenomen dat bedrijven dat niet naar de cloud zouden willen brengen. Nu merken wij steeds vaker dat bedrijven naar ons toe komen met de vraag of het niet in de cloud kan.”

Het vraagt wel om een andere manier van denken voor klanten. “Wij spreken over ‘Fit-to-Standard’, waar het vroeger over ‘Fit-Gap’ ging. Je kijkt in hoeverre een standaardoplossing en het proces bij een bedrijf op elkaar passen. Als het niet past dan ga je kijken of het proces is aan te passen. En als iets waardevol voor een klant en mogelijk ook voor andere klanten is, dan kunnen we het wellicht opnemen in onze roadmap, want er is natuurlijk elke drie maanden die nieuwe release. Om terug te komen op de metafoor van de rijdende trein: op elk station komen er nieuwe functionaliteiten bij waar je gebruik van kunt maken.”
 
Omschakelen
Bedrijven stappen in een aantal gevallen niet rigoureus compleet over op ERP uit de cloud, weet Remmers. “Dat hoeft ook zeker niet. Misschien kijken we eerst naar de periferie, naar bepaalde divisies of acquisities. We spreken dan over ‘two tiers’, waarbij je niet de zware backend, maar wel de laag eromheen omschakelt.”

Ander bedrijf
Met S/4HANA Cloud combineert SAP innovatie met haar eigen geschiedenis. “Er zit 45 jaar ervaring in opgesloten. Het is ontwikkeld vanuit de best practices in al die jaren. Het is fijn om te weten, als je je als bedrijf overstapt op standaard, dat het dan wel de best mogelijke standaard is.”

SAP is een ander bedrijf geworden. “Ook door onze oprichter Hasso Plattner is heel duidelijk uitgesproken dat S/4HANA Cloud zeer belangrijk is voor onze toekomst. Het is natuurlijk niet altijd makkelijk, die verandering. Als je lang in de ERP-wereld hebt rondgelopen heb je altijd te maken gehad met bedrijven die verwachtten dat de software zich aanpast aan de processen. ‘System follows process. Altijd!’, zei een klant mij ooit. De tijd is nu anders. Ik vind dit een fantastische tijd omdat je ook samen met een klant praat over wat ze willen en of dat ook is in te passen in onze roadmap. En stel dat processen en de standaardoplossing niet op elkaar zijn te passen? Dan gaan we het ook niet doordrukken. Dan zijn er bij SAP, ook buiten de public cloud, nog genoeg andere mogelijkheden.”

Klanten herkennen volgens Remmers ook dat SAP een ander soort bedrijf is dan een aantal jaar geleden. “Het leuke is dat, omdat we zelf een digitale transformatie hebben doorgemaakt, we meteen een interessante gesprekspartner zijn voor bedrijven die hetzelfde willen.”

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024