Wouter Hoeffnagel - 31 oktober 2017

Investeringen in mobiele oplossingen stijgen tot 1,72 biljoen dollar in 2021

De wereldwijde investeringen in mobiele oplossingen stijgt in 2021 tot 1,72 biljoen dollar. In 2017 investeren bedrijven in totaal 1,58 biljoen dollar in dergelijke oplossingen, wat 4,3% meer is dan in 2016. Tot 2021 maken de investeringen een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) door van 2,7%.

Dit voorspelt onderzoeksbureau IDC in de Worldwide Semiannual Mobility Spending Guide. De Verenigde Staten is met 392 miljard dollar in 2021 de grootste investeerder in mobiele oplossingen, gevolgd door China (337 miljard dollar). Andere grote investeerders zijn Japan, Brazilië en het Verenigd Koninkrijk. De investeringen groeien tot 2021 het snelst in Venezuela (8,2% CAGR), India (8% CAGR), de Filipijnen (7% CAGR) en Peru (6,7% CAGR). In Australië, Israël, Saudi-Arabië en Taiwan lopen de investeringen juist licht terug.

Banken en dienstverleners investeren het meest

Banken en dienstverleners investeren tot en met 2021 het meest in mobiele oplossingen, met respectievelijk 55,1 miljard dollar en 54,9 miljard dollar in 2021. Productiebedrijven en retailondernemingen volgen op de voet met respectievelijk 49,7 miljard dollar en 45,7 miljard dollar. De investeringen groeien het snelst in de dienstverlening (7,5% CAGR), bouwsector (7,1% CAGR) en telecomsector (7% CAGR). Ook de investeringen door zowel de overheid, zorgorganisaties, retailbedrijven, security organisaties als beleggingsorganisaties groeien sneller dan de rest van de markt, met ieder een CAGR dan 6,9%.

Ongeveer 60% van de investeringen wordt besteed aan mobiele diensten. Binnen dit segment wordt met 950 miljard dollar in 2021 het meeste geld uitgegeven aan mobiele connectiviteitsdiensten. Hardware volgt op de voet, waarbij het meeste geld wordt uitgetrokken voor de aanschaf van smartphones. IDC wijst erop dat software weliswaar de categorie is waar het minst in wordt geïnvesteerd, maar de investeringen in alle segmenten die onderdeel uitmaken van deze categorie (enterprise mobility management, mobile application development platforms, mobile enterprise applications en mobile enterprise security) een dubbelcijferige groei laten zien. De investeringen in enterprise mobile services groeien met een CAGR van 15,3% echter het snelst.

Consumenten

Consumenten zijn in de voorspelde periode met uitzondering van 2021 verantwoordelijk voor meer dan 70% van de investeringen in mobiele oplossingen. Zij investeren vooral in mobiele connectiviteitsdiensten en smartphones. De investeringen van consumenten groeien overigens wel het langzaamst met een CAGR van 1,3%.