Groeiend OutSystems wil muren doorbreken

20-10-2017 | door: Johan van Leeuwen
Deel dit artikel:

Groeiend OutSystems wil muren doorbreken

Mark Slooff, de Sales Director van OutSystems Nederland, kan zich nog herinneren dat zijn bedrijf vijf jaar geleden heel blij was met honderd bezoekers bij het jaarlijkse event. Dit jaar werd het maximale aantal van 900 inschrijvingen al voor aanvang van NextStep Benelux in Nieuwegein gehaald. Het zegt veel over de ontwikkeling van OutSystems.

Vorig jaar, toen er ongeveer 550 aanmeldingen waren, ging het vooral over de belangrijke lancering van het platform OutSystems 10. Nu waren er meerdere kleinere aankondigingen, die op enthousiasme van de bezoekers konden rekenen, en werd er met een helikopterview gekeken naar de digitale transformatie bij bedrijven en de kansen met low code applicatieontwikkeling.

Leader Quadrant
Paulo Rosado, de Portugese CEO van OutSystems, was net als andere jaren aanwezig om te spreken bij de Benelux-editie van NextStep. Hij vertelde in zijn presentatie dat het bedrijf niet alleen in grootte, omzet en belangstelling groeit, maar ook in de waardering door analisten. “In 2015 kwamen we niet voor in de Gartner Magic Quadrant, in 2016 stonden we ongeveer in het midden en nu staan we in de top van het Leader Quadrant.”

“Bedrijven merken dat de tijd voor het ontwikkelen van applicaties drastisch omlaag kan, en daarmee ook de operationele kosten. We zien projecten die vroeger vijf jaar kostten en die nu in anderhalf jaar gaan”, vervolgde Rosado. “Maar nog belangrijker dan snelheid is agility, de mogelijkheid om iets snel en simpel aan te passen. Daardoor kunnen bedrijven makkelijker iets proberen om op die manier voor verandering te zorgen.”

Muren
De focus van OutSystems ligt nu op, wat Rosado noemt, ‘speed without walls’. “Het is mogelijk om snel sterke standalone apps te kunnen bouwen, maar dan met muren ertussen. De nieuwe uitdaging zit in het doorbreken van de muren tussen de grote hoeveelheid verschillende applicaties binnen een organisatie. Wij kunnen dat.”

Rosado liet in een livedemonstratie, samen met Product Manager Gonçalo Borrêga, zien hoe eenvoudig een ontwikkelde app kan worden aangepast en hij demonstreerde een aantal nieuwe updates, zoals de Full Stack Visual Debugger. De bezoekers, waaronder veel ontwikkelaars, reageerden meerdere keren met een spontaan en zeer enthousiast applaus. Dat deden ze ook voor andere aankondigingen, zoals nieuwe componenten voor Machine Learning, IoT en AI, verschillende security verbeteringen en het gebruik maken van containertechnologie.

Disruptief
Voordat Rosado op het podium stond hadden twee mensen van buiten de OutSystems-organisatie al een keynote speech gegeven. Ondernemer en auteur John Straw gaf zijn kijk op de digitale transformatie in het algemeen. Uiteraard kwamen Tesla en Uber als voorbeelden langs, maar ook de Dollar Shave Club die (mede dankzij een hilarische promovideo) nu bijna een miljard dollar waard is met een disruptief businessmodel.

Straw ziet virtual en augumented reality als een enorm belangrijke ontwikkeling, onder andere voor meubelwinkels. “Daardoor wordt ‘try before you buy’ mogelijk.” Hij zoomde ook in op Big Data, dat hij liever Layered Data noemt, op chatbots die het werk van een serviceafdeling deels over kunnen nemen en op de ontwikkelingen in Machine Learning en Artificial Intelligence. “De gevolgen gaan enorm groot zijn. We moeten het zien als een kans.”

Diego Lo Giudice, de vice-president van Forrester Research, gaf daarna zijn kijk op de digitale transformatie. “Wat voor bedrijf je ook bent, in welke branche dan ook, als je digitaal wilt transformeren is het bouwen van software de cruciale factor.” Snel goede applicaties bouwen moet volgens hem met een combinatie van een agile werkwijze en DevOps. “Aan één van beiden heb je niets. Agile is als het ware de snelle Ferrari, DevOps is de snelweg.”   

Ontwikkelingen
Na de keynotes werden er trainingen gegeven. Mark Slooff nam ondertussen de tijd om een verklaring te geven voor de snelle groei van OutSystems. “Vijf jaar geleden wilden bedrijven transformeren met traditionele technologie. Daar waren ze zo druk mee dat ze eigenlijk niet openstonden voor een nieuw verhaal zoals dat van ons. Nu zie je een aantal ontwikkelingen samenkomen. Cloud computing is volwassen, bedrijven worden geïnspireerd door disruptieve businessmodellen zoals Uber, en de agile manier van werken is populair. Ondertussen ontstaat er een nieuwe generatie van CIO’s die aansluit bij de business en ziet de business omgekeerd ook steeds vaker in dat IT geen kostenpost is, maar een manier om het voorbestaan van een bedrijf zeker te stellen. Al die ontwikkelingen zijn gunstig voor OutSystems.”

Opportuniteit
Uiteraard was ook Bart Meursing aanwezig. Hij staat sinds dit voorjaar aan het hoofd van de Benelux-organisatie van het bedrijf. “Ik heb om vier hoofdredenen voor deze geweldige organisatie gekozen”, vertelt hij enthousiast. “Ten eerste omdat ik geloof in de grote positieve impact die we met onze oplossing hebben voor onze klanten en partners. Ten tweede is OutSystems een bedrijf met sterk leiderschap en oog voor detail. Daarnaast zijn we relevant voor elke organisatie die het verschil wil maken in de markt, de opportuniteit is dan ook zeer groot.  En bovendien heb ik de mogelijkheid om met het beste talent uit de markt te werken.”

Partners
Ondertussen worden partners steeds belangrijker voor OutSystems. Vorig jaar op dit moment had het bedrijf 16 partners, nu is het de 40 gepasseerd. Meursing: “We kiezen sinds dit jaar heel nadrukkelijk voor een partner-first-strategie. Voor ons is dat de juiste manier om schaalbaar te kunnen blijven. In mijn functie is het contact met partners en het zoeken naar nieuwe samenwerkingen ook erg belangrijk.”

Eén van die partners is Atos. Sinds het begin van dit jaar zijn daar drie medewerkers vanuit een incubatorprogramma vrijgemaakt om zich fulltime met de oplossingen van OutSystems bezig te houden. Eén daarvan is cliënt en salesmanager Laura Van Hemelryck. “Atos is al langer heel erg gecharmeerd van OutSystems”, vertelt ze. “We zijn nu zeven maanden met een team bezig om dat verhaal te vertalen richting eindklanten en dat bevalt enorm goed. We vormen een standalone unit, die agile werkt, maar die tegelijkertijd wel gebruikt maakt van de kracht en grootte van Atos, waardoor we niet alleen kleine maar ook grote projecten kunnen doen. Ondertussen zijn er bij Atos zestig ontwikkelaars nu ook OutSystems-gecertificeerd. We hebben al diverse mooie projecten gedaan. En er zitten er nog veel in de pijplijn.” 

Awards
De dag werd afgesloten met een award-ceremonie voor klanten en partners. Partner Transfer Solutions ging als enige met twee prijzen naar huis. De winnaars waren:

Customer Awards
Scalability Award: CZ
User Experience Award: SamSkip
IT & Business collaboration Award: Randstad
Best ROI Award: Scildon
Disruption Award: E-court
Cloud Innovation: GarantiBank
Most innovative App: Woningnet

Partner Awards
Rising Star Award: Atos
Pioneer Award: B-Synergy
Champion Award: CoolProfs
Rainmaker Award: Transfer Solutions
Most Valuable project: Movir and Transfer Solutions

Terug naar nieuws overzicht