Wouter Hoeffnagel - 13 oktober 2017

Concurrentiedreiging blijkt belangrijkste drijfveer voor digitalisering

Concurrentiedreiging blijkt belangrijkste drijfveer voor digitalisering image

Circa 70% van de digitaliseringsprojecten wereldwijd wordt gedreven door concurrentiedruk. Meer dan een derde van de bedrijven is overtuigd dat als men niet in staat is projecten rond digitale transformatie te voltooien concurrenten hiervan zullen profiteren.

Dit zijn uitkomsten van een wereldwijd onderzoek onder 300 B2B-organisaties. Deze bedrijven voelen de concurrentiedruk van verschillende kanten: 38% gelooft dat de dreiging komt van bestaande bedrijven; 35% voelt deze druk van de nieuwkomers op de online markt; en 34% ervaart de dreiging vanuit goedkopere buitenlandse leveranciers.

‘E-commerce is cruciaal binnen digitale transformatie’

73% van de ondervraagde organisaties gelooft dat e-commerce een belangrijke, zelfs cruciale rol speelt binnen digitale transformatie. Ook zijn zij van mening dat e-commerce noodzakelijk is om effectief te kunnen concurreren en de customer experience te kunnen verbeteren. Volgens het onderzoek van Sana Commerce, uitgevoerd door Sapio Research, stelt bijna de helft van de bedrijven dat e-commerce de kern is van digitale transformatie omdat het verantwoordelijk is voor de customer experience.

Twee derde van de bedrijven heeft een digitaliseringsstrategie, terwijl 28% bezig is deze strategie zo snel mogelijk uit te rollen. Maar van de 300 bedrijven heeft slechts 4% het digitaliseringsproject al voltooid. Dit onderstreept dan ook de discrepantie tussen wat IT zou willen leveren, en wat het daadwerkelijk in staat is te leveren.

Uitdagingen

Er zijn een aantal uitdagingen die een dreiging kunnen vormen voor digitaliseringsprojecten. 41% van bedrijven wijst legacy technologie aan als grootste dreiging. Meer dan een derde van de bedrijven geeft echter aan dat interne weerstand tegen verandering het succes in de weg zou kunnen staan.

Michiel Schipperus, CEO van Sana Commerce, laat weten: "Als het aankomt op digitaliseringsprojecten voor B2B-organisaties is het nu of nooit. We weten dat bedrijven de druk voelen in de vorm concurrentie die toenemend digitaal en online actief is. Het onderzoek wijst dan ook uit dat 72% van de organisaties ervan overtuigd is dat ze hun producten in de toekomst 100% online zullen gaan verkopen. Wat natuurlijk de deur opent voor nog meer online concurrentie."

Concurrentiedruk

Als antwoord op de concurrentiedruk zet de B2B-markt technologie in om zich direct te kunnen richten op de eindgebruiker. 73% van de bedrijven stelt dat ze van plan zijn in de toekomst direct te gaan verkopen. Dit verklaart mogelijk ook de voorspelde groei van B2B-marktplaatsen, die de komende twee jaar naar verwachting met meer dan een derde zullen groeien.

B2B-organisaties zetten de digitale transformatie in om te kunnen blijven concurreren, ook met B2C-bedrijven. Meer dan twee derde gaat Internet of Things (IoT) en Machine to Machine (M2M) inzetten voor automatisering of predictive ordering. 68% verwacht sales via de mobiele telefoon te kunnen laten voltooien, 67% gaat virtual reality gebruiken om de koopervaring te personaliseren, en 61% zal gaan bezorgen met zelfsturende auto's en drones.

Onderzoek

Voor meer inzichten in de rol van e-commerce binnen digitale transformatie, en de manieren waarop deze transformatie plaatsvindt binnen bedrijven over de hele wereld, is het onderzoek hier te downloaden.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024