Wouter Hoeffnagel - 11 oktober 2017

Nederland scoort goed in digitale duurzaamheid

Nederland scoort goed in digitale duurzaamheid image

Nederland is internationaal gezien goed gepositioneerd om blijvend te kunnen inspelen op digitale veranderingen. Alleen de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zijn beter voorbereid op digitalisering. Als we kijken naar sectoren gaat de financiële sector op kop. Deze sector scoort beter dan de technologiesector.

Dit blijkt uit de Digital Sustainability Index van organisatieadviseur Korn Ferry Hay Group, die is gebaseerd op een analyse van 362 bedrijven uit 14 landen. ‘Digitale duurzaamheid’ is het vermogen om voortdurend effectief mee te bewegen met constante veranderingen in de digitale economie. Dat is essentieel voor de toekomstbestendigheid van bedrijven; 44% van de topmanagers denkt dat door digitalisering hun huidige businessmodel over vijf jaar niet meer bestaat. Uit het onderzoek blijkt ook dat bedrijven met een hogere score in de index doorgaans ook winstgevender zijn.

Financiële sector gaat aan kop

Voor de studie zijn bedrijven in vijf sectoren onderzocht: financiën, technologie, gezondheidszorg, industrie en consumentenbedrijven. De financiële sector gaat hierbij met voorsprong aan kop. Dit komt volgens Korn Ferry Hay Group door de grote druk die al enige tijd op de sector staat om een cultuuromslag door te voeren en processen aan te passen aan de nieuwe eisen van zowel klanten als talent. Daarnaast zijn er veel nieuwe fintech bedrijven bijgekomen in de financiële sector, die traditionele partijen stimuleert te investeren in digitalisering.

De sector consumentenbedrijven heeft de laagste score. Weliswaar hebben veel spelers in deze sector zich inmiddels gestort op bijvoorbeeld online verkoop, maar velen zijn meer bezig met een inhaalslag dan dat ze op nieuwe ontwikkelingen anticiperen.

Nederlanders zijn early adopters

“Dat Nederland internationaal in de voorhoede zit, heeft niet alleen te maken met de goede technologische infrastructuur, maar ook door de houding tegenover nieuwe technologieën waardoor we vaak early adopter zijn”, zegt Jeroen van Duijvenbode, directeur van Korn Ferry Hay Group Nederland. Van de onderzochte landen scoren Brazilië en Turkije het laagste.

“Je kunt digitalisering niet zien als een eenmalige ingreep, het is juist een continu proces”, aldus Van Duijvenbode. “Om mee te kunnen met de continue veranderingen in digitale economie, moeten organisaties zich voortdurend kunnen aanpassen. Daartoe moeten beslissingen niet alleen worden genomen in de top, maar zo laag mogelijk in de organisatie. De snelheid van de veranderingen vergt dat medewerkers worden gestimuleerd om mee te denken, risico’s te nemen en te experimenteren, waarbij ze ook de ruimte krijgen om fouten te maken. Zo ontstaat een omgeving waarin medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen.”

Digitale manager ontbreekt vaak

“Om succesvol te blijven hebben bedrijven een toekomstbestendige digitale strategie nodig, en bestuursleden die deze kunnen formuleren en uitvoeren. In het beloningsbeleid zouden daar doelstellingen aan moeten worden gekoppeld”, stelt Van Duijvenbode. “Op dit moment heeft nog maar één derde van de AEX-bedrijven iemand in het bestuur die specifiek verantwoordelijk is voor de digitale strategie. Daar is dus duidelijk ruimte voor verbetering.”