Redactie - 03 oktober 2017

‘Digitalisering en technologische innovaties verandert de functie van CIO’s’

‘Digitalisering en technologische innovaties verandert de functie van CIO’s’ image

De functie CIO verandert door digitalisering en technologische innovaties. 2018 wordt een bepalend jaar voor CIO’s die niet achter willen blijven. De rol van de CIO verschuift van het ‘delivery executive’ naar business executive, en van het controleren van kosten en technische processen naar het drijven van omzet en inzetten van data.

Dit blijkt uit de 2018 Gartner CIO Agenda Survey, waarvoor 3.160 CIO’s uit 98 landen en uiteenlopende sectoren zijn ondervraagd. 95% van de CIO’s verwacht dat hun baan zal veranderen of wordt geherdefinieerd door digitalisering. De twee grootste veranderingen zijn volgens respondenten dat de functie van CIO zich meer zal gaan toespitsen op het worden van een change leader en CIO’s zowel grotere als bredere verantwoordelijkheden en taken krijgen. De functie van CIO zal zich steeds meer gaan richten op het managen van innovatie en ontwikkelen van talent.

‘Rol van CIOs moet groeien’

“De rol van CIOs moet groeien en ontwikkelen naarmate de digitale business verspreidt en disruptieve technologieën waaronder intelligente machines en geavanceerde analytics de massa bereikt”, aldus Andy Rowsell-Jones, vice president en analist bij Gartner. “Delivery blijft een onderdeel van de baan, maar de nadruk komt meer te liggen op het realiseren van een breder reeks bedrijfsdoelstellingen.”

CIO’s verwachten dat technologische trends op het gebied van cybersecurity en kunstmatige intelligentie (AI) de wijze waarop zij hun functie uitvoeren significant gaat veranderen. Zo verwacht 95% van de CIO’s dat security dreigingen in aantal zullen toenemen en een grotere impact zullen hebben op hun organisatie.

Digitale veiligheid staat hoog op agenda

“In een reactie op deze zorgen, blijkt uit het onderzoek dat digitale veiligheid hoog op de agenda van CIO’s staat. 35% van de respondenten zegt al geïnvesteerd te hebben in digitale veiligheid en dit te hebben geïmplementeerd, terwijl 36% op dit moment de implementatie van een vorm van digitale security plannen”, aldus Rowsell-Jones. “CIO’s omarmen daarnaast in toenemende mate AI in hun organisaties. AI wordt in eerste instantie vooral ingezet om de klanttevredenheid te verhogen of fraude tegen te gaan.”

AI wordt door CIO’s, gevolgd door digitale veiligheid en het Internet of Things (IoT), gezien als de meest problematische technologie om te implementeren. Respondenten zijn het erover eens dat het vooral het feit dat deze technologieën - en zeker AI - nieuwe vaardigheden vereisen die vaak moeilijk te vinden zijn het belangrijkste pijnpunt is.

Realiseren van groei is belangrijkste prioriteit

Het realiseren van groei is de belangrijkste prioriteit voor CIO’s in 2018, blijkt uit het onderzoek. 26% geeft aan dat dit bovenaan zijn of haar prioriteitenlijstje staat. Het gebruik van gedigitaliseerde producten en diensten zal naar verwachting nieuwe vormen van omzet drijven, de business value vergroten en de betrokkenheid van klanten laten toenemen.