Wouter Hoeffnagel - 25 september 2017

Boekhoudprogramma stuurt reclame naar klanten van gebruikers

De online marketing-afdeling van Exact blijkt niet alleen marketinguitingen te sturen naar bedrijven die de boekhoudprogramma Exact gebruiken, maar ook naar klanten van deze bedrijven. Exact meldt een onderzoek te hebben ingesteld naar het probleem, waarvan de oorzaak volgens het bedrijf niet duidelijk is.

Dit meldt het FD. De online boekhoudsoftware van Exact wordt door 350.000 bedrijven in Nederland en België gebruikt. Deze bedrijven krijgen van Exact marketinguitingen toegestuurd via e-mail. Exact stelt in een reactie op vragen het FD echter dat er een fout in de boekhoudsoftware is ontdekt waardoor niet alleen e-mailadressen van deze bedrijven, maar ook van diens klanten worden doorgestuurd naar de marketingafdeling van het bedrijf. Deze klanten krijgen vervolgens marketinguitingen van Exact toegestuurd.

‘Vrijwel geen klachten’

Exact stelt tot nu toe ‘vrijwel geen’ klachten te hebben binnengekregen. Het bedrijf meldt een onderzoek te hebben gestart om de oorzaak van het probleem te achterhalen.

Het probleem lijkt te zitten in de wijze waarop de boekhoudsoftware het begrip ‘gebruiker’ interpreteert. Rotterdamse ondernemer Peter van der Jagt legt aan het FD uit eind dit jaar 240 mensen aan de slag te hebben, die in Exact zelf hun uren invullen. Deze uren worden vervolgens door klanten van Van der Jagt goedgekeurd. Daarmee zouden de klanten van de ondernemers door het boekhoudprogramma worden gezien als ‘gebruiker’. Hierdoor worden hun e-mailadressen automatisch doorgestuurd naar de marketingafdeling van Exact.