Redactie - 19 september 2017

Innoveren met analytics; lang niet altijd een schot voor open doel

De inzet van analytics zorgt voor onderbouwde beslissingen in de optimalisatie van bedrijfsperformance en is daarmee een integraal onderdeel van de totale innovatie-lifecycle van elk bedrijf. Althans, in mijn ogen zou dat zo moeten zijn. Analyseren van big data biedt inzicht in waar knelpunten zitten, maar dat niet alleen. Ook voorspellende analytics kunnen namelijk veel kansen bieden voor innovatie, door gedrag en behoeften van de toekomst in beeld te brengen. Als organisatie is het dan ook zonde om inzet van analytics voor innovatie links te laten liggen.

Een mooi voorbeeld van een organisatie die analytics inzet om te innoveren is Remiqz. Deze speler is actief in de voetbalwereld, die momenteel in de ban is van technologische vooruitgang. Denk aan video streaming in de hoogste kwaliteit, doellijntechnologie maar ook video referees bestormen de voetbalvelden in rap tempo en zorgen voor een digitale revolutie. Remiqz stelde zichzelf de vraag hoe het kan dat we voor het teammanagement, misschien wel het belangrijkste aspect van het voetbal, nog zo feitenvrij te werk gaan? We zijn dol op intuïtie en ervaring, maar waarom combineren we dit niet met harde data? 

Remiqz kwam met een oplossing. Op basis van data berekent het bedrijf de marktwaarde van de ruim 40.000 spelers die op dit moment bij Europese profclubs voetballen. Ondanks de belofte van vooruitgang loopt Remiqz regelmatig tegen menselijke weerstand aan wanneer zij de service aanbieden bij clubs wereldwijd.

Innoveren met analytics is dus niet altijd een schot voor open doel. Naast menselijke weerstand moeten organisaties bijvoorbeeld ook rekening houden met informatievervuiling, oftewel onjuistheden in de verkregen informatie. Helaas blijkt dit lang niet binnen iedere organisatie op het netvlies te staan. Zo geven in recent onderzoek van de VNSG zes op de tien organisaties aan geen strategie te hebben tegen informatievervuiling.

Daarnaast laten veel organisaties een mooie kans liggen door hun interne data niet met externe data te combineren en hier analyses op los te laten. En dat terwijl dit juist profijt kan leveren. Door slimme analyses te maken, van bijvoorbeeld klantgedrag, kun je betere beslissingen maken naar de toekomst toe. 

Analytics biedt veel meer mogelijkheden dan waarvoor de meeste organisaties het momenteel inzetten. De adoptie wordt versneld door aan de hand van sprekende praktijkvoorbeelden inzicht te bieden in wat analytics kan betekenen voor jouw organisatie. connect to innovate, het kennisevenement van de VNSG helpt hierbij. Laat je inspireren door best practice cases en leer van de kennis van anderen. Zo schiet jouw organisatie in één keer raak.

Door: Rob van der Marck (foto), Directeur van de VNSG