Wouter Hoeffnagel - 12 september 2017

4 op de 10 CEO’s heeft digitale transformatie bovenaan de agenda staan

4 op de 10 CEO’s heeft digitale transformatie bovenaan de agenda staan image

Bijna 40 procent van de CEO's heeft digitale transformatie momenteel bovenaan de agenda staan. Bijna een kwart van hen geeft persoonlijk leiding aan de transformatieprogramma's binnen hun bedrijf.

Dit blijkt uit een nieuw onderzoek dat de Economie Intelligence Unit (EIU) van BT heeft uitgevoerd onder 400 CEO's in 13 landen* op vijf continenten. Er is veel vertrouwen - onder driekwart van de ondervraagde CEO's - dat hun specifieke programma's hen zullen helpen hun strategische doelstellingen te realiseren. Hierbij gaat het veelal over het realiseren van operationele efficiency, het verbeteren van de klantenservice en innovatie, met beveiliging als een belangrijke onderscheidende factor.

Hindernissen

Desondanks loopt 86 procent van de CEO's tegen hindernissen aan bij het leveren van de ideale infrastructuur waarop hun digitale programma's vertrouwen. Ze identificeren inflexibele technologie (43 procent), gebrek aan technologische vaardigheden (40 procent) en zorgen over beveiliging (39 procent) als de belangrijkste obstakels bij het bouwen van een betere digitale infrastructuur. CEO's onderstrepen betere integratie, betrouwbaarheid, beveiliging en kosteneffectiviteit als de belangrijkste factoren die nodig zijn om de infrastructuur te realiseren waar het digitale bedrijf van de toekomst op kan vertrouwen.

Als het gaat om het realiseren van hun digitale ambities, beschouwt meer dan een kwart beveiliging als een belangrijke onderscheidende factor. Deze mening heerst vooral in consumentgerichte sectoren, stijgend naar 50 procent van de CEO's die werkzaam zijn in de financiële dienstverlening. Maar desondanks ziet 22 procent van de CEO's cyberbeveiliging als een 'noodzakelijk kwaad'. De bevindingen suggereren dat hoewel CEO's vinden dat beveiligingsrisico's de voortgang van hun digitale transformatie niet zouden moeten belemmeren, ze dit toch zien als één van de grootste hindernissen en zorgen bij het kiezen van de juiste digitale strategie.

‘Digitale klantervaring is van groot belang’

Klantenservice - en met name de digitale klantervaring - wordt door de respondenten gezien als zeer belangrijk; 79 procent van CEO's geeft aan dat zij nu al een "goede" of "uitstekende" digitale klantervaring bieden. Er zijn echter nog hindernissen in de vorm van een tekort aan inzicht in wat klanten eigenlijk willen en de technologische vaardigheden die nodig zijn om dit te kunnen leveren.

CEO's tonen een vergelijkbaar niveau van vertrouwen in de digitale ervaring van hun medewerkers, waar hun focus ligt op het vasthouden van getalenteerde medewerkers, het verhogen van innovatie en kostenverlaging.

IoT, cloud, mobiel en social media

Het onderzoek toont ook aan dat CEO's Internet of Things (IoT), cloudcomputing, mobiele technologie en sociale media als dé technologische trends zien die gedurende de aankomende twee tot drie jaar waarschijnlijk de grootste impact op hun organisaties zullen hebben.

Kort gezegd wijst het onderzoek uit dat digitale transformatie bovenaan de bestuursagenda van wereldwijde organisaties staat. Hoewel er veel vertrouwen is, onthult het onderzoek ook gebieden waar CEO's en CIO's samen aan moeten werken. Vooral op het gebied van beveiliging, infrastructuur, technologische vaardigheden en klantinzicht. De mogelijkheid om bedrijven met behulp van digitale technologie te evolueren wordt steeds groter en veel organisaties kijken actief naar manieren om daar hun voordeel uit te halen.