Wouter Hoeffnagel - 07 september 2017

Startup in fietsbeveiliging kiest voor IoT-netwerk van Orange Business Services

Orange Business Services gaat de Italiaanse startup in fietsbeveiliging Sherlock ondersteunen met IoT-connectiviteit en toegang tot haar managementportaal. De overeenkomst heeft een looptijd van drie jaar.

Sherlock maakt gebruik van simkaarten van Orange voor haar onzichtbare IoT-fietsbeveiliging, dat momenteel in Europa en Noord-Amerika wordt uitgerold. Het anti-diefstal apparaat kan in het stuur van elke fiets worden geplaatst en maakt verbinding met een mobiele applicatie. Het apparaat beschikt over een GPS-module om zijn locatie vast te stellen, een GPRS-module voor verbinding met het internet en een zuinige Bluetooth-verbinding. Het product wordt geleverd met twee jaar netwerkconnectiviteit.

Identificatiemiddel voor fietsen

Nadat je het apparaat hebt geïnstalleerd, is het voor een fietsendief praktisch onmogelijk om het op te sporen, daarnaast laat het de uiterlijke kenmerken van de fiets ongemoeid. Omdat het apparaatje een uniek ‘fietspaspoort’ uitzendt, doet het ook dienst als identificatiemiddel voor je fiets. Dit digitale paspoort bevat alle informatie nodig voor het kunnen bewijzen van eigenaarschap en is speciaal voor dit doel in samenwerking met de Turijnse politie ontwikkeld.

Wanneer je het apparaat aanzet via Bluetooth, ontvang je als eigenaar een notificatie wanneer je fiets wordt verplaatst of mee geknoeid wordt. Ook is het altijd mogelijk de locatie van de fiets te volgen en deze informatie in tijden van nood, via een unieke code, te delen met de instanties.

Connectiviteit

Na installatie kunnen gebruikers via een mobiele applicatie het signaal van de anti-diefstalapparaat activeren. Alle trackers worden geleverd met een reeds in het productieproces geïnstalleerde en geteste Orange simkaart. De wereldwijde connectiviteit van Orange zorgt ervoor dat het product direct na de aankoop kan worden gebruikt.

“Er zijn al jaren anti-diefstal oplossingen beschikbaar voor de automarkt, de fietsindustrie bleef tot nu toe achter. Door Sherlock hoeven fietsers niet langer bang te zijn dat hun dure fiets gestolen wordt. De samenwerking tussen Sherlock en Orange laat zien hoe digitale ontwikkeling een oplossing kan zijn voor de veranderende eisen en verwachtingen van de consument en hiermee een disruptieve kracht kan zijn in de markt,” aldus Fabrice de Windt, senior vicepresident Europa bij Orange Business Services.