Redactie - 06 september 2017

Geslaagde digitale reis met data-infrastructuur en managed services

Geslaagde digitale reis met data-infrastructuur en managed services image

IT-beslissers die hun organisatie door de digitale transformatie willen loodsen, hebben te maken met complexe veranderingen in werkprocessen en technologie. Fujitsu ontzorgt CIO’s, IT-managers en Line of Business-managers (LOB) met een breed scala van oplossingen en managed services, aangeboden in nauwe samenwerking met verschillende technologiepartners en IT-dienstverleners. Bij alle oplossingen staat de mens centraal: Human Centric Innovation.

Veranderingen als gevolg van de digitale transformatie gaan enorm snel en de impact van IT op organisaties wordt steeds groter. Fujitsu speelt daarop in met 'business lines': een gespecialiseerd team voor producten en een team dat managed services levert. Er worden nu ook een Business Application Services (BAS) en Security Business Lines in Nederland opgestart die overigens internationaal al volwassen zijn. “Fujitsu wil transformaties sámen met eindklanten realiseren”, vertelt Rob Overtoom, Head of Product Business bij Fujitsu Nederland. “Co-creatie, optrekken samen met partners, vinden we erg belangrijk bij Fujitsu. In een digitale wereld wordt co-creatie een belangrijke voorwaarde; het brengt expertisegebieden samen die voorheen niet verbonden waren. Daardoor ontstaat innovatie en kun je schaalbare waarde creëren.”

Fujitsu helpt klanten en partners met hun digitale transformatie, zoals met managed services. “Samen met onze partners 'co-creëren' we unieke oplossingen, zodat we samen waarde toevoegen aan de core business van klanten. Door nauw samen te werken met partners als NetApp, Microsoft, SAP, VMware en Citrix hebben we meerdere kwalitatief hoogwaardige oplossingen in de aanbieding, die de business van onze klanten ondersteunen. Er zijn eindklanten die alles zelf willen doen, maar wij zijn ervan overtuigd dat onze partners, waaronder ook IT-dienstverleners, juist in deze tijd van digitale transformatie van grote toegevoegde waarde zijn om een eindklant optimaal te bedienen.”

Fujitsu staat in de markt bekend als outsourcer met werkplek- en datacenterdiensten, en als leverancier van bedrijfshardware en -software. Maar het Japanse bedrijf doet meer, relativeert Overtoom. “We leveren clouddiensten en branche specifieke oplossingen en bedienen klanten aan de services-kant. Wij kunnen klanten een volledige end-to-end-oplossingen bieden. We leveren unieke hardware, zoals krachtige data-infrastructuren, en we bieden software asset management (sam) diensten met een one-stop-shop vanaf de werkplek tot het rekencentrum. We hebben diepgaande kennis over welk design het beste bij klanten past, met de beste implementatiemethodes. We kunnen het hele digitale transformatieproject uitvoeren en ook beheren. Daarmee bedienen we het volledige outsource spectrum dat van belang is voor klanten en partners. We hebben dit aanbod onlangs getoond tijdens het goedbezochte Fujitsu World Forum bij Inn Style in Maarssen.”

Slimme pleisters

Het thema van de recente Fujitsu World Tour was Human Centric Innovation / Digital Co Creation. Rutger Gröllers, Head of Services Sales bij Fujitsu zegt hierover: ”Human Centric Innovation houdt in dat we bij alles wat we bedenken de mens centraal stellen, zoals bijvoorbeeld bij het Slingeland Ziekenhuis. Het ziekenhuis onderzocht hoe het Internet of Things-oplossingen kan toepassen in de dagelijkse praktijk. In fase 1 in het Field Lab worden slimme pleisters met draadloze meetapparatuur en sensoren onder matrassen ingezet in de kliniek. Met de toepassing van de innovatieve sensoren kan de verpleegkundige op een smartphone de situatie van de patiënt op afstand al zien en daar gerichter op inspelen. Daarnaast biedt de technologie artsen een overzicht van waardevolle informatie over de patiënt, zodat medische beslissingen nog beter kunnen worden onderbouwd. Voor een andere klant in de gezondheidszorg heeft Fujitsu dekens met rfid-tags ontwikkeld. Die geven door wanneer de dekens vervangen of verschoond moeten worden. Dit soort innovaties maken de zorg efficiënter en beter en geven verpleegkundigen meer inzicht in de toestand van patiënten.”

Volgens Rutger Gröllers zijn dit typische voorbeelden van co-creatie. “Veel van dergelijke nieuwe oplossingen ontwikkelt Fujitsu in samenwerking met partners. Dat zijn doorgaans bedrijven die gespecialiseerd zijn in een niche-product of -markt. We staan altijd open voor nieuwe ontwikkelingen. Samen met partners willen we continu zoeken naar nieuwe manieren om klanten optimaal te bedienen.”

Co-creatie

Fujitsu werkt dus nauw samen met partners om de beste oplossingen te bieden op het gebied van hardware, software, services en clouddiensten vervolgt Rob Overtoom: “Voor een vendor die alles alleen wil doen, is het lastig praten met een klant, omdat sommige klanten niet direct een keuze willen maken. Adviseurs bepalen eerst wat de klant wil door te kijken naar marktontwikkelingen die bijvoorbeeld onderzoeksbureau Gartner schetst. Dan komen ze met een passend advies waar veel bedrijven behoefte aan hebben. Een van de uitdagingen van een CIO is dat er oneindig veel mogelijkheden zijn om naar de cloud te gaan of clouddiensten te gebruiken en in te richten.”

Volgens Overtoom zijn nog maar weinig partijen geheel overgestapt op de cloud of helemaal gedigitaliseerd. “Veel organisaties hebben nog geen idee wat ze te wachten staat. Iedereen is zich nog aan het afvragen wat te doen en hoe. Je ziet dan ook dat CIO's steeds vaker samen met CFO's een businesscase opstellen. Daarom zijn onze adviseurs en partners ook zo belangrijk. Zij adviseren de klanten en brengen vraag en aanbod bij elkaar. Een interessante ontwikkeling hierbij is dat partners ook zelf managed services gaan opzetten. Fujitsu ziet dat als een belangrijke toegevoegde waarde voor klanten. Partners richten zich veelal op MKB+. Je ziet hierbij grote resellers wel een verschuiving ontstaan, terwijl wij onze focus op de enterprise markt hebben.”

CIO-dilemma

De digitale transformatie gaat gepaard met de komst van meer en meer millennials op de werkvloer. Dat vraagt volgens Overtoom om nieuwe innovatieve oplossingen. “De nieuwe generatie werknemers doet alles digitaal en is heel snel met technologie. De uitdaging voor de IT is daarom om millennials een (digitale) werkplek en oplossingen en diensten aan te bieden die passen bij hun manier van werken. Intussen moet de IT-infrastructuur gewoon doordraaien en moeten ook traditionele applicaties altijd beschikbaar zijn, zoals Microsoft Office. Dit zijn zaken waar menig CIO en IT-afdeling mee worstelt.”

Vroeger was het simpel, weet Overtoom nog. “Toen verzorgde de IT-afdeling gewoon een werkplek. De IT zorgde voor een desktop of laptop met de benodigde applicaties. Wie iets anders wilde, moest een verzoek indienen. Of een IT-medewerker heel goed kennen. Tegenwoordig bepaalt een medewerker veelal zelf met welke applicaties en met welk device hij werkt, denk maar aan het opkomende Bring Your Own Device (BYOD). We beleven een overgang van traditionele IT naar ‘Fast IT’, en daar moet de markt op inspelen. Beweeg je daar niet in mee, dan loop je een achterstand op die je wellicht niet meer inhaalt.”

Overtoom herkent dit bij veel klanten. “Fujitsu wil daartussen staan en helpen. We kunnen IT-afdelingen bij eindklanten helpen door clouddiensten uit te rollen, zoals Microsoft Office 365. We kunnen bovendien de servicedesk inrichten en slimme analytics toepassingen instellen, allemaal draaiend op een krachtige en veilige data-infrastructuur.Fujitsu wil, kortom, klanten helpen om sterker uit de digitale transformatie te komen.”

Ook dit jaar zijn Dutch IT- channel en Executive-People mediapartner van Gartner. 
U kunt zich registreren en gebruik maken van de speciale Executive-People code MPSYM1 die een korting geeft van € 600 euro. Klik hier om te registreren. 

Door: Edwin Feldmann

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024