Redactie - 05 september 2017

‘Ook Gartner verandert door de digitale revolutie’

‘Ook Gartner verandert door de digitale revolutie’ image

Sinds kort staat Ruud Geensen aan het hoofd van Gartner Nederland. Hij is zeker voor bezoekers aan Gartner Symposium/ITxpo geen onbekende, want hij was voorheen verantwoordelijk voor de sectoren Overheid, waar in Barcelona altijd de populaire public sector lunch voor wordt georganiseerd, en Finance. Het is zijn taak de groei van Gartner voort te zetten, parallel aan een verandering van de vraag uit de markt naar hulp bij de digitale transformatie.

Gartner Nederland heeft een stevige groei doorgemaakt de afgelopen jaren, evenals Gartner wereldwijd. Tegelijkertijd is de markt in korte tijd veranderd. De connectiviteit heeft ongekende vormen aangenomen en overal zorgt digitalisering voor veranderingen bij bedrijven. “Wat Gartner zeven jaar geleden heeft aangekondigd zie je nu in praktijk gebeuren’, zegt Ruud Geensen, Regional Vice President Sales bij Gartner.

Hij vervolgt: “Een zeer actueel voorbeeld is dat we zeven jaar gelden hebben gezegd dat bedrijven binnen vijf tot tien jaar concurrentie krijgen van partijen die ze nu nog niet kennen, of niet als concurrent zien. Nu heeft Amazon een paar dagen geleden bekend gemaakt dat ze ook in de food retail gaan. Waarschijnlijk heeft geen enkele retailer in Nederland daar rekening mee gehouden. Een direct gevolg is dat Ahold acht procent van zijn beurswaarde verliest. Alleen door die aankondiging. Dat is een volledig nieuwe concurrent waar de retail een antwoord op moet zien te vinden.”

Digitalisering

“Dat is zo’n ontwikkeling waarvan we gezegd hebben dat die kan ontstaan door digitalisering, en waar je ook bij in staat moet zijn om er snel een innovatief antwoord op te formuleren. Zo zien we de hele markt veranderen, wat betekent dat Gartner ook zal veranderen. Op dit moment neemt Gartner, ook in Nederland, heel veel nieuwe mensen aan. We krijgen bijvoorbeeld steeds meer analisten in huis met een combinatie van een IT en business-achtergrond.”

“Tegelijkertijd vraagt die ontwikkeling ook andere capabilities in onze salesforce. Een aantal jaren geleden wilden CIO’s optimaal functioneren tegen lage kosten. Ze wilden optimaliseren en rationaliseren. Nu is voor hen de vraag geworden hoe ze de business kunnen ondersteunen met groeien en het optimaal bedienen van klanten. Dit naast de kosten en productiviteitsvraagstukken die uiteraard blijven bestaan. Dat zijn business-georiënteerde vragen waar ze mee zitten. Dit betekent dat ze met ons andere gesprekken hebben. Wij moeten goed weten wat er in de branche van die CIO’s speelt.” Daarnaast zullen CIO’s voor flexibiliteit meten zorgen om zo snel in te kunnen spelen op de veranderende markt en opkomende nieuwe concurrenten, of concurrerende businessmodellen.

Kansen

Dat schept voor Gartner volop kansen. “De verwachting is dat we blijven groeien, en de komende vier jaar gaan verdubbelen in omzet. Ook het aantal medewerkers zal groeien, al zal dat niet een verdubbeling zijn, wij gaan ook steeds efficiënter werken. Dat is niet direct een digitale transformatie, maar we zien wel dat we steeds meer waarde uit data kunnen halen. Met één druk op de knop hebben we een breed scala aan gegevens uit allerlei bronnen. Dat krijgt steeds meer een voorspellende waarde. Zo wordt die data in toenemende mate sturend.”

De medewerkers zijn ook breder georiënteerd. “Voorheen hadden we gewezen CIO’s, die zich op hun vakgebied hadden bewezen. Dat ging vooral over optimaliseren. We hebben een slag gemaakt in personeel om aan die toegenomen businessvraag te voldoen. Dat viel samen met natuurlijk verloop. Nu kunnen we, met op dit moment passende kennis, het gesprek aangaan en aanbieden wat past bij de behoefte van de individuele klant. In die trend past de acquisitie van CEB. De logica daarvan is duidelijk. We kunnen de kolom IT al goed faciliteren, en de vraag beantwoorden wat IT aan de business kan bijdragen. Op andere gebieden, zoals finance, marketing of HR, hadden we geen specifieke offering, het was ook op die gebieden altijd IT-gerelateerd.”

Barcelona

Het zal geen verrassing zijn dat ook dit jaar digitalisering bovenaan de agenda staat tijdens Gartner Symposium ITXpo in Barcelona, in al zijn diversiteit. “Twee richtingen zullen centraal staan. Aan de ene kant de business-aspecten, zoals de vraag hoe je het als CIO waarmaakt zonder de aandacht voor je belangrijke legacy-systemen kwijt te raken. Hoe ga je als CIO die regierol op je nemen die nodig is om de digitale transformatie vorm te geven?”

“In praktijk zie je dat er steeds vaker een digital officer wordt aangesteld vanuit de business, maar een groot deel van zijn werk heeft wel een IT-component. Nu zien we wel weer een verschuiving terug dat de CIO een grote rol in de digitalisering krijgt. Het zal in praktijk de CIO zijn die veel van de noodzakelijke veranderingen op zich zal nemen. In Barcelona bieden we daarvoor de handvatten en tools.”

“Wat we daarnaast heel veel zien is dat er vanuit onze klanten groepen afreizen naar ons Symposium met een samenstelling van zowel IT, als ook businesskennis. Waar vroeger alleen IT-teams kwamen zien we nu ook dat andere executives, uit de business, meegevraagd worden. Dat was vorig jaar voor het eerst goed zichtbaar, en we zien het dit jaar doorzetten. Dat is fascinerend om te zien, en een logische ontwikkeling, omdat alle directieleden te maken krijgen met de digitale transformatie. Ze willen zich hier graag in verdiepen en zich er op kunnen voorbereiden. Er is behoefte aan kennis en inzichten, zodat kansen, maar ook de risico’s beter ingeschat kunnen worden.

Relaties

De Nederlandse overheidssector is ook dit jaar goed vertegenwoordigd. “Bijzonder daarin is dat de verschillende onderdelen van de overheid geen concurrenten van elkaar zijn. Ze willen elkaar dan ook graag opzoeken en spreken om over allerlei ontwikkelingen van gedachten te wisselen. Ondanks dat het buiten Nederland is, zien we dat Gartner Symposium een plek is waar veel overleg is tussen mensen van de Nederlandse overheid. Dat gebeurt ieder jaar bij de public Sector Lunch, waar al veel interessante relaties uit zijn voortgekomen die ook na Symposium hun vruchten afwerpen.”

“Dat hebben ook de Belgische collega’s gezien, en dit jaar faciliteren we daarom ook de ontmoeting tussen Nederlandse en Belgische vertegenwoordigers van de overheid. En natuurlijk is er voor alle Benelux-deelnemers weer het traditionele Holland House en het Belux House. Dit wel per regio, omdat er nu al zoveel aanmeldingen zijn.”

Diversiteit

Dit jaar zal voor het eerst de track ‘Women in IT’ worden georganiseerd. “Diversiteit is in onze branche belangrijk. Het is jammer dat er weinig vrouwen in de IT werken, het zou mooi zijn als daar verandering in zou komen. Hoe je dat moet veranderen is een lastige vraag. Van oudsher is de IT een mannenwereld, dus dan krijg je een bolwerk war vrouwen moeilijk kunnen binnendringen. Maar tegelijkertijd zie je dat de veranderingen in de markt zo snel gaan dat er andere vragen komen, een andere manier van communicatie. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid voor vrouwen om in te stappen en onderscheid te gaan maken. Het is niet meer de oude IT, en er zijn andere kwaliteiten nodig bij de digitale transformatie.”

Ook dit jaar zijn Dutch IT- channel en Executive-People mediapartner van Gartner. 
U kunt zich registreren en gebruik maken van de speciale Executive-People code MPSYM1 die een korting geeft van € 600 euro. Klik hier om te registreren. 

Door: Marco van der Hoeven