Virtuele desktops en data van Drenthe College 24.7.365 beschikbaar dankzij Veeam

31-08-2017 | door: Redactie

Virtuele desktops en data van Drenthe College 24.7.365 beschikbaar dankzij Veeam

Onderwijs vindt steeds meer digitaal plaats. Een goede ontwikkeling, want leerlingen kunnen zo waar en wanneer zij willen aan de slag met het lesmateriaal. En ook docenten scheelt het een hoop papierwerk. Maar om het meeste te halen uit digitaal lesgeven, moeten de IT-systemen van scholen continu operationeel en bereikbaar zijn. Bovendien groeit de hoeveelheid data van scholen jaarlijks aanzienlijk. Kostenefficiënte back-ups van deze data zijn dus een must. Daarom zijn IT-afdelingen van scholen altijd op zoek naar oplossingen om IT op de instellingen in de best mogelijke banen te leiden. 

De uitdaging

Dat geldt ook voor het Drenthe College. Voorheen kostte het deze onderwijsinstelling voor middelbaar beroepsonderwijs en volwassenen-educatie veel tijd om data te herstellen. “Het back-up-systeem dat we hadden, bood geen plug-ins voor Microsoft SQL Server en Exchange. Daardoor kostte recovery van afzonderlijke items veel tijd”, zegt Patrick Lübbers, Senior Systems & Network Administrator bij Drenthe College. “Het terughalen van een enkele e-mail duurde gemiddeld vier uur – dat kwam neer op gemiddeld zo’n tien uur per week.” 

Ook recovery van virtual machines (VM’s) voor het ondersteunen van de virtuele desktopinfrastructuur (VDI) kon zeer tijdsintensief zijn. “Het doel van een VDI is om te zorgen voor maximale productiviteit en maximaal gemak”, zegt Lübbers. “Mocht onze VDI het laten afweten en niet snel hersteld kunnen worden, dan zou dat ernstige gevolgen hebben voor onze hele organisatie.”

Bovendien maakte deze trage recovery het bijna onmogelijk om te voldoen aan de service level agreements (SLA’s). Het Drenthe College eist dat IT-diensten van 7.00 tot 22.00 uur toegankelijk zijn, maar verwacht dat de diensten 24.7.365 beschikbaar zijn. De onderwijsinstelling moest dus op zoek naar oplossingen voor de best mogelijke digitale leeromgeving. 

De oplossing

De eerste stap was het virtualiseren van applicaties en databases op VMware vSphere. Daarna volgde het implementeren van VMware Horizon View, een VDI, en ten slotte werd voor de back-ups Veeam Backup & Replication geïnstalleerd.

Lübbers: “Virtuele desktops zorgen ervoor dat onze docenten hun lessen en examens kunnen verzorgen over de hele campus. Mochten de VM’s die deze desktops ondersteunen het laten afweten, dan zijn ze nu binnen enkele minuten te herstellen.” Dankzij de oplossingen van Veeam kost recovery de school nog maar enkele minuten – of het nu gaat om afzonderlijke Exchange-items of volledige VM’s. Zo zorgt Veeam ervoor dat data 24.7.365 beschikbaar is, en dat het IT-team de SLA’s weet te behalen. Als voorbeeld geeft Lübbers een incident waarbij het hoofd van de inkoopafdeling per ongeluk zijn contacten in Exchange verwijderde. Dankzij Veeam wist het IT-team deze snel terug te halen.

Ook ging het bijna mis bij een software-upgrade van Microsoft Identity Manager, een oplossing die de digitale identiteit van medewerkers en studenten beheert. “Al onze studentaccounts worden beheerd via Identity Manager”, zegt Lübbers. “Wanneer hierbij een account verwijderd wordt, worden de gekoppelde e-mail en OneDrive ontkoppeld. Die kunnen niet automatisch weer opnieuw gekoppeld worden.” Tijdens de upgrade had een database-administrateur per ongeluk de accounts van 10.000 studenten verwijderd... Gelukkig vond de update plaats in Veeam’s Virtual Lab: een geïsoleerde omgeving waarin patches en upgrades getest kunnen worden voor ze uitgerold worden. Zo kunnen software-updates getest worden, zonder dat dit gevolgen heeft voor gebruikers. Lübbers: “Virtual Lab is dan ook een van onze favoriete functies van Veeam.”

De resultaten

Dankzij Veeam beschikt het Drenthe College over betrouwbare back-ups en snelle recovery, en is data 24.7.365 beschikbaar. En dat 60 procent goedkoper dan legacy-back-up, doordat Veeam een licentie heeft per CPU-socket (in tegenstelling tot per terabyte). Daarnaast verbetert Veeam de herstelsnelheid met maar liefst 95 procent, zodat SLA’s worden gehaald. Bovendien scheelt de snelle recovery Lübbers zo’n tien uur per week, wat hem de tijd geeft om proactief aan de slag te gaan. “Veeam geeft mij de tijd om op zoek te gaan naar nieuwe, innovatieve oplossingen waarmee de school vooruit kan. Het volgende project dat op de planning staat? Het upgraden van onze VDI!”

Terug naar nieuws overzicht