Salesforce levert AI-gedreven beeldherkenning
10-08-2017 | door: Redactie

Salesforce levert AI-gedreven beeldherkenning

Salesforce introduceert Einstein Vision for Social Studio, waarmee marketeers in de social media-omgeving van Marketing Cloud gebruik kunnen maken van AI-gedreven beeldherkenning. Hierdoor kunnen marketeers automatisch foto’s waar hun product of dienst op staat opsporen, identificeren en eventueel opvolgen met een actie. Met het inzicht dat ze verkrijgen door het monitoren van beeld, lukt het marketeers toch om consumenten te bereiken, zelfs wanneer hun product of dienst niet met naam en toenaam genoemd wordt.

Visueler

Waar social media voorheen vooral tekstueel was, wordt dit steeds visueler. Het uploaden van een foto wordt steeds makkelijker en sneller en er worden meer foto’s op social media gedeeld dan ooit tevoren. Volgens Deloitte is het zelfs zo dat er voor 2016 voorspeld werd dat er 2,5 miljard afbeeldingen online opgeslagen en gepost zouden worden. Wanneer zo’n zelfde voorspelling voor 2017 zou zijn gedaan, zouden de aantallen alleen maar hoger zijn geworden en zou het duidelijk zijn dat foto’s voornamelijk gedeeld worden via social media.

Mensen uploaden van alles: vakantiekiekjes, foto’s van feesten en speciale gelegenheden, maaltijden, dansjes, werkgerelateerde afbeeldingen en het einde is voorlopig nog niet in zicht. Afbeeldingen op social media zijn van onschatbare waarde voor de oplettende marketeer, want die laten het gedrag van consumenten zien, maar ook de voorkeuren en behoeftes. Wanneer iemand bijvoorbeeld een afbeelding van een product post, maar dat product in de begeleidende tekst nergens noemt, neemt monitoring software het niet mee in de monitoring en rapporten. Bedrijven missen hierdoor belangrijke kansen om hun publiek beter te leren kennen, hun engagement te verhogen, potentiële bottlenecks in de klantenservice te identificeren en nieuwe influencers en ambassadeurs te spotten.

Relevantie

Eerder moesten marketeers handmatig door duizenden foto’s en onderschriften heen ploegen. Met Einstein Vision for Social Studio kunnen ze relevante beelden zoeken en vinden met behulp van 4 beeldbanken waarin 2 miljoen logo’s, 60 scènes, 200 soorten voedsel en 1.000 voorwerpen zijn opgeslagen.

Op dit moment kunnen bedrijven Einstein Vision for Social Studio voor Twitter gebruiken voor inzicht in consumentendata, brand tracking en webcare:

  • Inzicht in consumentendata - bedrijven kunnen nu, met behulp van visuele data, hun klanten beter leren begrijpen en op basis van die kennis beter geïnformeerde beslissingen nemen. Als een restaurantketen bijvoorbeeld aan het overwegen is om een nieuw gerecht aan de menukaart toe te voegen, zouden ze Einstein Vision for Social Studio kunnen gebruiken om te bekijken wat voor beelden trending zijn op Twitter op het gebied van eten.
  • Brand tracking - marketeers kunnen nu de integriteit van hun merk analyseren, hun bereik evalueren en de effectiviteit van een campagne bepalen. Als een bedrijf bijvoorbeeld een sportevenement sponsort, kan Einstein Vision for Social Studio alle beelden op Twitter waarin het logo van dat bedrijf op te zien is bij elkaar zoeken. Op basis van die data kunnen marketeers de impact van deelname aan een event kwantificeren.
  • Webcare - marketeers kunnen verschillende social feeds monitoren om te zien waar en hoe hun producten of diensten gebruikt worden en op basis daarvan proactief handelen. Als een autobedrijf door een defect handschoenenkastje een auto terug moet roepen, kan Einstein Vision for Social Studio op Twitter zoeken naar beelden van dat defect en is het marketingteam in staat direct contact te zoeken met gedupeerden via de Salesforce Service Cloud.

Winstgevender

“Organisaties die wat social betreft al een tijdje voorop lopen zijn winstgevender en hebben een meer trouwe klantenkring dan bedrijven bij wie social media-inzet nog in de kinderschoenen staat,” zegt Ed Terpening, Industry Analyst bij Altimeter. “Bedrijven die nieuwe, innovatieve en geïntegreerde social media-oplossingen inzetten, zijn beter voorbereid om in te springen op het constant veranderende landschap van social media en het genereren van engagement.”

Einstein Vision

Social Studio borduurt voort op Einstein Vision, waarmee ‘developers’ van elk niveau gebruik kunnen maken van twee API’s om AI-gedreven apps te bouwen en beeldherkenning te integreren met CRM. De eerste API is Einstein Image Classification waarmee je beelden kunt herkennen, brands kunt opsporen en producten kunt identificeren. De tweede API is Einstein Object Detection dat voorwerpen, zelfs bepaalde types en aantallen, op beeld herkent.  

Einstein Vision is gebaseerd op de doorbraak die Salesforce Research geforceerd heeft op het gebied van computervisie en is het eerste voorbeeld van hoe Salesforce ‘deep learning’ inzet om het gebruik van AI te simplificeren voor klanten. Deze doorbraak in beeldherkenning luidt een nieuw tijdperk in waarin bedrijven inzichten op kunnen doen over hun klantenbestand en op basis daarvan slimmere voorspellingen kunnen doen voor de toekomst.

Lees hier meer over Social Studio

Lees hier meer over Marketing Cloud

Lees hier meer over Einstein Vision

Download het whitepaper The ROI of Social Media Management van Altimeter hier.

Terug naar nieuws overzicht