Redactie - 27 juli 2017

Grenzeloos zakendoen: afstand overbruggen met connected platforms

Grenzeloos zakendoen: afstand overbruggen met connected platforms image

Werkvoorkeuren zijn nog nooit zo uiteenlopend geweest. Flexibel werken volgt nog altijd een stijgende lijn en IDC verwacht dat 75 procent van alle Europese werknemers in 2018 op mobiele apparaten zal werken, buiten het kantoor. Volgens onderzoek van IDG geven bedrijven nu al gemiddeld USD 8,1 miljoen uit aan UC&C-producten en diensten. Deze groei wordt aangewakkerd door hybride modellen die zowel de infrastructuur op de locatie van het bedrijf als cloudgebaseerde diensten gebruiken. Craig Walker, directeur Clouddiensten bij ALE, provider van communicatie en netwerken, onderzoekt de technologieën waarmee bedrijven een geheel nieuw niveau van connectiviteit bereiken door de silo's van personeel, processen en systemen met elkaar te verbinden en voordeel te halen uit nieuwe technologieën waarmee het bedrijf grenzeloos zaken kan doen.

Bestuurders leiden de digitale transformatie van hun bedrijven. Voor de toekomstgerichte blik van hun bedrijfsdoelen is integratie met nieuwe functionaliteit en technologieën noodzakelijk, van AI (Artificial Intelligence) en het IoT (Internet of Things) tot bots en clouddiensten. Geen van deze kunnen makkelijk in oudere platformen worden geïntegreerd. Daarnaast richten CIO's zich op nauwere samenwerking met andere organisaties in hun ecosysteem en moeten ze manieren ontwikkelen voor de ondersteuning van grenzeloze teams waar interne medewerkers, externe teamleden, partners en aannemers samenwerken, ongeacht hun locatie, apparaat of domein.

Werkkrachten: de bedrijfsgrenzen doorbreken 

Gedeelde werkplekken en hoge niveaus van mobiliteit vormen steeds meer een integraal onderdeel van bedrijfsbrede samenwerking en een volledig doorzoekbaar archief van berichten en bestanden is dan ook essentieel voor bedrijven. Net zo belangrijk is de mogelijkheid voor eenvoudige integratie met applicaties van derden, van Salesforce.com tot SAP, voor de automatisering van werkprocessen en geavanceerde samenwerking tussen alle teams van het bedrijf. Dit is niet 'business as usual'. De oude bedrijfsoplossingen voor communicatie zijn veelal niet flexibel genoeg om aan de nieuwe bedrijfsdoelen en technologieën te worden aangepast.

Grenzen doorbreken met op API gebaseerde communicatieplatformen 

Deze toekomstvisie is echter mogelijk met communicatieplatformen waarbij de essentiële volgende stap voor uitbreiding van UC&C-functionaliteit door open API's wordt geleverd. Met platformen met een open architectuur kunnen nieuwe bedrijfsprocessen en technologieën makkelijker in de tools voor samenwerking worden geïntegreerd. Bovendien bieden ze een betere verbinding tussen de gebruikers en realtime informatie. Dit opent nieuwe mogelijkheden om verbinding te maken met andere medewerkers en met eindklanten. Dankzij contextbewustzijn kunnen experts bij het gespreksonderwerp worden betrokken wanneer een klant en adviseur antwoorden op specifieke vragen zoeken.

Een connected platform kan integreren met bestaande klinische of ziekenhuisapparatuur voor het beheer van kritieke, realtime communicatie. Zo kan bijvoorbeeld worden voorzien in essentiële meldingsdiensten en alarmen voor doktoren en verplegend personeel die verschillende apparaten en platformen gebruiken. Hetzelfde platform kan functies bieden voor realtime videovergaderingen. Doktoren kunnen bijvoorbeeld contact maken met ontslagen patiënten om te controleren hoe hun genezing thuis verloopt. Patiënten vergeten soms dat ze hun medicijnen moeten blijven nemen nadat ze zijn ontslagen. Door integratie van een communicatieplatform met de processen van het ziekenhuis en de elektronische medische gegevens van de patiënt kunnen automatisch meldingen via sms of telefoon worden gestuurd om de patiënt hieraan te helpen herinneren.

Een communicatieplatform als een service (CPaaS) is cloudgebaseerd, waardoor ontwikkelaars realtime communicatiefuncties zoals spraak, video en berichten aan hun eigen applicatie kunnen toevoegen zonder back-end infrastructuur en interfaces te hoeven ontwikkelen. Een CPaaS met open API's kan in huidige bedrijfsapps en apps van derden worden geïntegreerd en levert zo een afzonderlijke en beveiligde omgeving waar het platform door meerdere gebruikers tegelijk kan worden gebruikt.

Processen: introductie van nieuwe generatie beveiliging, fysiek en virtueel

Met CPaaS API's kunnen ontwikkelaars ook verbindingen uitbreiden naar standalone infrastructuren. Dit geeft systemen en processen binnen en buiten de grenzen van het bedrijf op eenvoudige wijze beschikking over beveiligde functionaliteit voor communicatie en samenwerking. 

Dankzij de open API's achter het ALE Rainbow-communicatieplatform kunnen teams gebruik maken van proactieve meldingsdiensten waarmee installaties voor gebouwenbeveiliging, operationele uitrusting en zelfs brandalarmen in één verbonden platform worden opgenomen. Dit kan levens redden, downtime in productie voorkomen of gebouwen beveiligen. 

Grenzen doorbreken, controle behouden: de vier niveaus van beveiliging 

Met de toename van grenzeloos en mobiel personeel is het belangrijk dat de beveiliging op vier niveaus wordt beheerd en dat voor het beveiligingsbeleid op de OS Layer, Transport Layer, Application Layer en op gebruikersniveau wordt gezorgd. Daarnaast is het belangrijk dat gebruikers alleen de mensen uit hun bedrijf zien of degenen met een openbaar profiel, om de vertrouwelijkheid van het bedrijf te waarborgen.

Met een 'tweede paar ogen' wordt gezorgd dat het platform totaal beveiligd is. Een CPaaS-oplossing moet constant worden gecontroleerd door software van derden, zoals de nmap-scanner voor netwerkbeveiliging, Nessus cloud voor het beheer van zwakke plekken, Qualis voor cloudbeveiliging en SSL Labs voor het testen van servers. De audits moeten worden uitgevoerd door een onafhankelijk extern bedrijf.

Systemen: gebruiksvriendelijke zakelijke apps

Een groeiend aantal leveranciers neemt nu afstand van hun bedrijfseigen aanbod en bieden open API's. ICT-teams kunnen zo eenvoudiger meer apps ontwikkelen waarvan ze zeker weten dat ze in de bestaande communicatie-infrastructuur kunnen worden geïntegreerd. CIO's maken hun bedrijven klaar voor digitale onderlinge afhankelijkheid. Een CPaaS-platform op basis van een hybride cloud kan communicatie en samenwerking binnen en buiten de grenzen van het bedrijf mogelijk maken en fungeert zo als de katalysator voor aansturing van de digitale transformatie van bedrijven.

Volgens Salesforce is 79% van de ICT-teams van bedrijven nu betrokken bij de ontwikkeling van apps voor klanten, partners of medewerkers. Functionaliteit voor telefonische vergaderingen, chatten en videogesprekken kan aan deze apps worden toegevoegd om de werkprocessen van medewerkers op elkaar af te stemmen. Dit is een drijvende kracht voor digitale transformatie in het bedrijf.

De zakelijke functionaliteit van deze apps, zoals VoWLAN, routering van gesprekken, Directory Services of integratie van agenda's, moet echter elegant en gebruiksvriendelijk zijn. Het verbonden platform wordt een 'relatiemachine' waarmee ICT-organisaties de diensten en technologieën bieden die nodig zijn om de manier waarop mensen werken te transformeren.

Klaar voor verandering

Met open API's wordt de 'connected enterprise' realiteit, met platformen die medewerkers, processen en systemen met elkaar verbinden om realtime samenwerking mogelijk te maken zodat bedrijfsbreed goed geïnformeerde beslissingen en acties kunnen worden genomen. De visie van het grenzeloos zakendoen wordt werkelijkheid, maar wel met de noodzakelijke grensbewaking om uw bedrijf tijdens de digitale transformatie te beveiligen.

Door: Craig Walker, directeur Clouddiensten bij ALE