Redactie - 25 juli 2017

Beheer van IT-diensten leidt tot conflict bij KLM en Air France

Een conflict over het beheer van IT-diensten leidt tot flink wat strubbelingen aan de top van Air France en KLM. Nederland wil bepaalde activiteiten niet uit handen geven, tot zwaar ongenoegen van de Fransen.

Dit melden verschillende bronnen aan het Financieel Dagblad. Ook Jan-Willem van Dijk, voorzitter van de ondernemingsraad van KLM, bevestigt dat er discussie is. Air France zou onder meer projecten, waaronder de ontwikkeling van bots en activiteiten op sociale media, naar Frankrijk willen halen terwijl KLM dat liever zelf doet. Ook weigert KLM de controle af te staan over een specifieke API om programma's met elkaar te laten communiceren en wil het de technische infrastructuur achter het frequent flyer programma Flying Blue liever in Nederland houden.

Verstoorde verhoudingen

De ruzie past in een groter geschil tussen beide maatschappijen. Air France nam KLM over in 2004 maar intussen zijn de verhoudingen tussen werknemers van beide bedrijven verstoord waardoor zaken als IT-overdrachten gevoelig liggen, schrijft FD. Daarbij speelt ook dat KLM de afgelopen jaren sneller groeide en IT en het verzamelen van data veel belangrijker is geworden dan tien jaar geleden.

Niet enkel de top van de luchtvaartgroep maakt zich druk in de kwestie. Zo heeft de Franse vakbondsorganisatie CFDT Air France volgens FD een furieuze brief aan de IT-managers van KLM geschreven. Daarin spreekt het van een schandalige en minachtende werkwijze en stelt het dat het onmogelijk is om met de Nederlanders samen te werken, onder meer omdat afspraken niet worden gerespecteerd.

In samenwerking met Datanews